Dit voorjaar legden wij Haagse componist Frerick den Haan de Oh Ja Joh?!-vragenlijst voor. Tijdens het gesprek vertelde hij ons over zijn muziek, het leven met jonge kids, maar ook over zijn deelname aan de Popronde. Een onverwachte gast in een line-up die wordt gedomineerd door indierock-, metal- en popbands. Genoeg reden om hier nog eens over door te praten.

Als we Frerick spreken, vallen we maar meteen met de deur in huis: wat doet een neoklassiek componist op de Popronde? Frerick: “Ja, hele goede vraag. Ik ben vorig jaar begonnen met het spelen van mijn eigen muziek. Daar wil ik heel graag in groeien. Niet omdat ik per se beroemd wil worden, maar ik wil blijven optreden. En dan moet het publiek je wel kennen. Ik probeer al een tijd om meer te spelen, ook buiten Den Haag. Bij de Popronde kun je je aanmelden met mijn genre, dus ik ben er gewoon voor gegaan. Uiteindelijk waren er vijf aanmeldingen in deze categorie. Reginald Somai uit Rotterdam en ik zijn geselecteerd.”

Zoektocht naar het podium

“Het is als beginnend artiest soms best zoeken. Als je geboekt wil worden, moet je een boeker of agent hebben als tussenpersoon. Maar voor deze tussenpersonen, ben je pas interessant als je al wat ervaring hebt met optredens. Ik ben het afgelopen jaar druk bezig geweest om een netwerk op te bouwen, optredens te geven en mijn weg te vinden in de scene. Tijdens mijn eerste belronde langs boekers, kreeg ik vaak een harde nee te horen. Een van hen was wel heel aardig. Hij gaf mij de tip om meer ervaring op te doen met optreden. Mensen moeten je leren kennen, dan zien boekers je waarde beter in. Ik ben daarna zelf een aantal optredens gaan organiseren. Ik boekte zelf de zaal, zette de stoelen neer, zorgde voor hapjes en drankjes. Dat was leuk, maar niet houdbaar. Toen ik hoorde dat ik met mijn genre mee mocht doen aan de Popronde, leek dat mij een goede kans. Ik heb nu acht optredens gepland staan, maar ik ben nog druk bezig om meer optredens te krijgen.”

Klassiek, film en een vleugje indie

Een mooie gelegenheid om een groter publiek te bereiken dus, ook buiten eigen stad. Maar klassieke muziek is niet het meest voor de hand liggende genre voor veel bezoekers van de Popronde. Wat kan het publiek verwachten? “Mijn muziek is een mix van traditionele klassieke muziek, filmmuziek en een vleugje indie. Ik heb een grote fascinatie voor Maurice Ravel, een impressionistisch componist uit Frankrijk. Hij vertelt met zijn muziek zo duidelijk een verhaal. Je kunt je tijdens het luisteren helemaal indenken hoe het landschap voor zijn neus eruit ziet. Dat probeer ik mee te nemen naar mijn eigen muziek. Je maakt een soort portret. Heel veel filmmuziek is van hem afgeleid. Het stukje indie komt uit mijn jeugd. Ik luisterde veel naar Nirvana en Red Hot Chili Peppers. Later natuurlijk ook naar meer punkrock, zoals Sum 41. Nu zit ik meer in het Death Cab for Cutie-arsenaal. Op een of andere manier komt dat ook weer terug in mijn muziek. Ik wil niet te hardcore klassieke muziek maken, maar ook niet te poppy. Het is echt een balans.“

Als componist heeft Frerick niet per se het doel om beroemd te worden, maar hij wil wel graag kunnen leven van de muziek. Hij vertelt: “Ik wil graag zorgen dat mensen naar klassieke muziek blijven komen. Ik wil ze raken, zorgen dat ze er iets bij voelen. Je merkt dat klassieke muziek het imago heeft dat het voor oude mensen is. Met mijn muziek, en ook met mijn deelname aan de Popronde, probeer ik dat te doorbreken. En niet alleen digitaal, via Spotify. Dat voelt koud en afstandelijk, je ziet alleen een getal van hoeveel mensen naar je muziek hebben geluisterd. Ik vind juist de warmte van zo’n optreden heel mooi. Dat je mensen kunt zien en dat je kunt zien wat de muziek met ze doet. Dat vind ik de kick van dit werk.”

Een nieuwe generatie klassieke muziek

Met zijn deelname aan de Popronde, wil Frerick den Haan laten zien dat zijn muziek niet alleen in het Concertgebouw thuishoort. “Natuurlijk is dat prachtig, maar het kan net zo goed in PAARD of bij een kebab-zaakje op de Grote Markt. Ik heb de afgelopen twee jaar met de Handsome Poets gespeeld, en daar heb ik geleerd hoe ik mijn muziek op een wat meer pop-achtige manier kan promoten. Juist omdat het niet alleen klassiek is, maar ook veel invloeden heeft van film en indie. Het is muziek voor nu en het is groter dan je denkt. Je hebt bijvoorbeeld Joep Beving en Annelie, zij is de toetsenist van Eefje de Visser, maar doet ook veel solo als neoklassiek componist. Neoklassieke muziek is echt een gave stroming die de nieuwe generatie weer naar klassieke muziek kan krijgen. Wat ik heel gaaf vind, is dat ze in het Concertgebouw bijvoorbeeld een Lang Lang tegenover Joep Beving zetten. Dan zie je dat de ene helft van het publiek het ‘standaard’ Concertgebouwpubliek is en de andere helft jongeren van onze leeftijd (begin 30, red) en misschien zelfs jonger. Ik vind dat mooi voor de traditionele klassieke muziek. Je hoort vaak dat ze geen jong publiek kunnen vinden en dit is een goede springplank.”

Programma van de Popronde

Het eerste optreden van Frerick is al achter de rug. Benieuwd wanneer hij nog meer speelt? Bekijk hier het programma van de Popronde.