Nog aan het afkicken van de afgelopen Rewire editie? In Korzo vond alweer de tweeëntwintigste editie van mini-Rewire plaats. Daar zien we twee tegenpolen van het experiment: de nog vrij nieuwe clubambient van Rachika Nayar en de altijd kleurloze Rewire-veteraan Liz Harris, nu als Nivhek. Zij laten ons kennismaken met zowel de enerverende kant van experimentele muziek als de gitzwarte doemdenkers variant. Eerst rustig opbouwen en verwonderen, dan al gierend en brullend de overprikkeling tegemoet.

Rachika Nayar

Rachika Nayar, onder andere door Pitchfork getipt als een van de veelbelovende artiesten van 2023, mag ‘klein’ Rewire aftrappen. Geroezemoes is verwisseld voor een ademloze stilte wanneer het glaswerk inclusief vloeibare consumptie haar setup bereikt. Met een kalme en gecalculeerde manier van doen worden kabels aangesloten. Het is lieflijk, bijna saai, als ze een licht pulserend en dromerig geluid uit haar gitaar tovert. Het duurt net iets te lang voordat een sonische dreun overneemt en de boel op gang laat komen.

Vooral de afwisseling in de visuele presentatie is noemenswaardig. Twee spotlights laten vier rechte lijnen in de rondte draaien bij een rustgevend stuk en wanneer het muzikale geheel uit elkaar valt flikkeren gele spotlights op de grond. Albumcover van ‘Our Hands Against the Dusk’ als we halverwege letterlijk ‘Heaven Comes Crashing’ meemaken. Net wanneer het enerverende begint te vervelen ontwikkelt zich een muzikale duikvlucht, allerlei botsende geluiden komen samen en creëren een rommelige soundscape terwijl er in de verte nog wat hoopvols te horen is. Sterk.

Natuurlijk mag de rookmachine niet ontbreken, die tezamen met een stroboscoop het knallende slotstuk bijstaat. Dan gaat de volumeknop net iets te snel omhoog. Het knetterende einde verliest momentum, maar behoudt (gelukkig) zijn uitwerking. Clubgedreven hi-hats en kicks stuwen het geheel naar een onvermijdelijke climax. In zijn totaal moeten we bekennen dat het wat braaf blijft. Zo weet Rachika op de plaat ‘Heaven Comes Crashing’ meerdere malen te overdonderen met hoogtepunten, waar we dat vanavond vooral van de belichting kunnen zeggen.

(Tekst gaat door onder de foto)

Rachika Nayar

Rachika Nayar

Rachika Nayar

Nivhek

Liz Harris neemt met Nivhek het project 'ENGINE' de titel vrij letterlijk. Ronkende geluiden van motoren voeren de boventoon. Knisperend ijzer en een gestoorde combinatie van allerlei voertuigen, geschilderd op een landschap van wollige noisy geluidswolken. Elke penseelstreek krast op het doek. De dreigende massa is zo indrukwekkend dat we onszelf al vroeg de diagnosticeren met dissociatie. Windvlagen, objecten die kapotvallen en voetstappen zouden, na vanavond, niet misstaan als soundtrack voor een goede industriële horrorfilm. Wacht, is dat een stenen muur achter al het visuele geluid?

De ondersteunende visuele representatie van Takashi Makino is net zo gruizig als het werk van Harris. Het filmdoek heeft zichtbare sporen van gebruik, zou dat de eerdergenoemde illusie wekken? Niet zo verwonderlijk dus dat we vooral vrij eendimensionale beelden zien, volledig van kleur onttrokken. Maar, variatie genoeg. Er zijn patronen te herkennen die gedurende de performance tot onze verbeelding spreken: drukke grijzige vlekken worden wolken, dan een korrelige hagelbui, blikseminslagen en zelfs de letterlijke ontsteking van een motor. Het is alsof er constant een boos oog naar je kijkt.

Heel even is er een verlossing, als volume en intensiteit minderen, maar al snel worden we letterlijk op een treinspoor gezet waar de wielen net zo knetteren als de motoren van zonet. Bizar, hartslag verhogend en een tikkeltje beangstigend. Om deze redenen is Liz Harris met Nivhek en haar vele andere projecten zoals Grouper een vaste waarde in de experimentele ruimte. Het publiek is net zo onder de indruk als wij, want als Harris het podium stilletjes verlaat snellen meerdere nieuwsgierige bezoekers naar de stagesetup. Waar kwam dat geluid vandaan? Hoe deed ze het? Het antwoord verliet zojuist het podium.

Nivhek

Nivhek

Nivhek

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl