De Amerikaanse cultband Swans is een onnavolgbaar beest, met constant wisselende bandleden en bezit, al sinds de oprichting begin jaren '80, klaarblijkelijk een bodemloze put aan mistroostige inspiratie. Ook kritisch gezien lijkt de groep rondom Michael Gira onverslaanbaar, gezien de zesde plaat 'The Beggar', sinds de wederopstanding van de groep in 2010, hoge cijfers scoort. Maar weet Swans in Amare het concept zondagsconcert dusdanig te verstoren en het cultuurpaleis aan zijn grondvesten te schudden vol weemoed en melancholie? Wij zijn erbij om het te toetsen.

Norman Westberg

Norman Westberg vervult sinds de debuutplaat van Swans een semi-constante rol in de band, een bijzonder feitje, gezien de gigantische stal van artiesten die een bijdrage leveren of hebben geleverd aan de groep. Vanavond is Norman Westberg present als opener. Voorprogramma is vanavond een sterk woord, hij fungeert namelijk meer als een introductie in de wereld van Swans dan als een volwaardige openingsact. Zonder een duidelijke kop of staart hypnotiseert Norman met een smeuïge collage van gitaarlagen die continu ronddwalen en -zingen. Door zijn lange en magere aanwezigheid maakt hij een onopvallende indruk. Het is passend, door alle afwezigheid van showelement.

Alleen een zwarte tafel met een handvol aan effectpedalen en een aanhoudende blauwe gloed vergezellen de Amerikaanse gitarist. Hij laat de gitaarmuur voor zich spreken. Een andere constante factor is de wirwar aan opgestapelde echo's, delay's en grommende effecten. Al kauwend levert het Swans-lid een druilerige set zonder poespas, alsof er werkelijk niemand aanwezig is. Toegegeven, dit is gepaster dan een Spotify playlist met aanverwante Swansachtige sluimerende noiserockbands. Mede dankzij de pretentieloze aanpak, weet het geheel niet te overdonderen. We vermoeden dat de bedoeling is om je in de juiste sfeer te dommelen. En daarmee overtuigd Norman Westberg ons wel.

Norman Westberg @ Amare

Norman Westberg @ Amare

Swans

Nergens een vlag, banier of decorstuk op het podium te zien. Als voorvechters van tegencultuur is Swans in cultuurpaleis Amare een opmerkelijke verschijning. De fraaie concertzaal is voorzien van rijen stoelen, witte muren en een balkon zoals je die vaker ziet in schouwburgen en iconische concerthallen. De stagesetup van Swans vloekt met de klassieke uitstraling en neemt slechts de helft van het podium in beslag. Talloze zwarte versterkers zijn dicht op elkaar geplaatst, waardoor er een bijna knusse uitstraling ontstaat. De blauwe gloed is inmiddels ingewisseld voor een eeuwig rode lamp. Het zeskoppige monster is gearriveerd.

Voor het gros van de fans vormen de stoelen geen barrière. Wanneer de show begint snellen de eerste 6 à 7 rijen zich naar het podium. Die willen het ervaren. Bandleider Michael Gira is voor veel fans meer dan een cultfiguur, hij is de missionaris van Swans. En vanavond zullen wij erin geloven. Meerdere fans spreiden hun armen wanneer de muziek opwelt. Hiermee zeggen ze: ‘dit is grandioos, groots en ik geniet met volle teugen’. De bijna twee uur durende set kent maar een paar nummers, en ondanks de inmiddels zestien uitgebrachte platen, promoot Swans er officieus maar twee: ‘The Beggar’ en 'leave meaning.' Die laatste kwam eind 2019 uit, waardoor de coronaperiode een ongelukkige deuk bracht in het tourschema van de band.

Swans @ Amare

Swans @ Amare

Titeltrack ‘The Beggar’ en andere werken van genoemde platen klinken totaal anders dan op de plaat en dat heeft alles te maken met de manier waarop de songs worden uitgerekt. De intensiteit wordt continu gedirigeerd door Michael Gira. Eerst zit hij kalm met bladmuziek voor zich, tokkelt grauwe akkoorden en laat zijn klaagzang heerlijk galmen. In deze energie voeren de bandleden de spanning verder op. Hoe duister het qua tekst of instrumentatie ook wordt, er blijft altijd een spoor van sereniteit in de lucht hangen. Hoop lijkt dichtbij, maar is ontoereikend. Hierdoor blijven we aan zijn lippen hangen, terwijl ritmes herhalen en in het niets oplossen. Dan staat de in het zwartgeklede frontman op, en eist de aandacht op door hevig met zijn handen te gebaren als een moderne dirigent.

LUIDER, HARDER, WILDER, CHAOTISCHER!

En zo geschiedde.

(Tekst gaat door onder de foto)

"It feels good to be home"

De Swans-ervaring is voor veel vergelijkbaar met een lichaamsuitreding. Na luttele minuten ontwaken bezoekers op een soort sjamanistische manier. Op het balkon dansen, zwieren en zwaaien mensen met volle overgave, sommige zelfs met een ontbloot lijf. Anderen dwalen onrustig door de zaal, in trance en op en zoek naar concertgangers die hetzelfde ervaren. Tussendoor staan mensen op om bier te halen. Een ander deel knikt goedkeurend. Ordelijkheid is hier niet van toepassing, en ondanks alle chaos is er genoeg aandacht aanwezig voor het bezwerende sonische geweld van Michael Gira en consorten.

Wanneer het geluid een bepaald volume bereikt en totaal losbarst, zijn typische instrumenten als basgitaren, drums en gitaren gewoonweg wapens, die salvo na salvo uitdelen onder leiding van de rasperige klaag- en schreeuwzang van frontman en parttime bezweerder. Christopher Pravdica richt zijn basgitaar veelvuldig richting het publiek en weet elke muzikale opwelling fysiek bij te staan met zijn instrument in de aanslag. Zo blijkt dat de muziek op het podium net zo hard binnenkomt als het de zaal in wordt geslingerd.

Swans @ Amare

Swans @ Amare

Dan volgt er een schril contrast. "It feels good to be home." Een van de weinige woorden die Michael uitspreekt tijdens het optreden. Dat ze zich thuis voelen zeggen ze niet alleen, dat zijn ze ook. Zien we daar zowaar een lachende Michael? Hij heeft het klaarblijkelijk naar zijn zin. Of zoals een typische Haagse concertganger het verwoordt, net voordat ‘No More Of This’ ingezet wordt, "lekkâh!". Dat nummer is overigens een opmerkelijk moment in de set, want die klinkt hoopvoller dan het gros van het werk, totdat je beseft dat onze misantropische vriend het over de dood heeft. Juist.

Van snoeiharde sonische muren met stompende drums tot jazzy intermezzo's met galmende klaagzang. Alles zit zo sterk in elkaar dat de dynamische stukken je telkens onverwacht bekruipen tot eenzelfde genadeloos en aardverschuivend slotstuk. De Swans-formule mag dan op papier voorspelbaar lijken, de praktische uitwerking en invulling is telkens anders. De ene ontknoping is nog intenser dan de ander. En wij zijn zojuist door het kolossale monster met de naam Swans geïmponeerd en verslonden.

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl