Bij de vorige editie van The Crave, het Haagse dancefestival in het Zuiderpark, stonden Anna-Sophia (22) en Bryan (27) op de dansvloer toen ze tegen elkaar zeiden: “hóé vet zou het zijn om hier te mogen draaien?” De meeste dromen zijn bedrog, maar deze kwam wel heel snel uit. Dit jaar mogen ze samen, “back-to-back (b2b)” zoals dat heet, het podium van de Berlijnse livestreamomroep HÖR openen. We spraken het tweetal over hun groeispurt van plaatjes draaien op huisfeestjes tot aan een plekje in de line-up van hét evenement voor elektronische muziek.

Elk succesverhaal begint ergens. Hoe voor veel artiesten de coronapandemie een tijd is van muzikale teloorgang, is het voor gangmakers Anna-Sophia Stöver (mul/ANNA) en Bryan Molina (KI/IP) een tijd van voorspoed. "Ik vond het altijd wel leuk om een beetje een sfeertje te creëren voor we met z’n allen naar de club gingen", vertelt Bryan. "Door corona was er eigenlijk niks meer te doen, dus dacht ik: dan moet ik het zelf maar doen." Wanneer hij steeds vaker van zijn maten te horen krijgt dat hij het toch wel heel lekker doet, begint de gedachte om dit vaker te doen meer en meer te prikkelen. 

Ook Anna-Sophia zit zich op dat moment thuis te vervelen. Ze besluit DJ lessen te nemen. "Ik had totaal geen verstand van muziek, ik heb er ook nooit wat mee gedaan. Ik ben iemand die wil dat mensen een goede tijd hebben, dus ik vond het superleuk om op feestjes te draaien." Net als Bryan krijgt ze steeds meer waardering. "Dat geeft zo’n ontzettend fijn gevoel, er is niet veel leuker dan dat."

De ultieme swipe

Terwijl de twee zich ontpoppen tot club-waardige DJ’s, moeten hun wegen nog kruisen. Dat gebeurt niet veel later als Anna-Sophia in Bryan’s Tinder bio leest dat hij van dezelfde muziek houdt als zij. Ze swipet zonder enige twijfel naar rechts. Als ze voor hun eerste date afspreken in het Scheveningse studentenhuis waar Anna-Sophia woont, staat opeens de hele zolder vol. "Dus toen zijn we maar gewoon lekker gaan draaien", vertellen ze. De zolder van Anna-Sophia is zo de broedplaats geworden van de (nog beperkte) Haagse ghetto-house scene. 

De twee, die als vrienden door het leven gaan, willen meer met hun passie. En eigenlijk ook met die verveling. Dit zien ze ook in de mensen om hen heen. In alle rusteloosheid, besluiten ze samen met hun vrienden Het Gestrande Schip (HGS) op te zetten. Op een dak van een appartement aan de Elandstraat worden DJ decks neergezet en menig Haags talent wordt uitgenodigd om aan de knoppen te zitten. “Dit bleef eerst alleen bij onze vrienden, maar we kregen steeds meer volgers op Instagram. Er was wel echt bizar veel animo voor in die tijd.” Na wat (destijds illegale) feestjes, valt het platform ook op bij PIP. “Wanneer je iets goed doet voor de community, wordt dat snel opgemerkt in de Haagse scene,” vertelt Bryan. En zodoende neemt het collectief de Spiegelzaal over op een van de weinige dagen dat PIP open mag zijn. 

In de tijd dat we allemaal verdrietig thuis zitten en ons het uitgaan ontnomen wordt, is er een kleine verzachting voor clubliefhebbers: de livestream. Tegenwoordig hebben veel headliners van Nederlands' grootste techno-evenementen hun succes te danken aan deze technologische innovatie. “De livestreams die we met HSG deden werden zeer goed ontvangen. Hierdoor word je opgepikt en vragen mensen je livestreams voor hen te doen. Zoals bijvoorbeeld voor het Haagse Future Intel. Het is een beetje zoals een CV opbouwen. Mensen kunnen je checken zonder dat je al veel in clubs hebt gedraaid”, legt Anna-Sophia uit. Nu de clubs weer open zijn, gaan de twee nog steeds als een speer.

KI/IP, die zijn naam dankt aan de bijnaam “kippie”, is nog steeds veel bezig met livestreams en draait regelmatig bij PIP. Verder zet hij clubs zoals Poing (Rotterdam) en Garage Noord (Amsterdam) op z’n kop. “Ik wil mijn sound zoveel mogelijk delen, daarom ben ik nu ook begonnen met produceren. Dan kan ik echt zeggen: dit nummer is van mij.” Tegenwoordig neemt hij meer vrijheid onder zijn alias Drumst!ck: “Het is fijn om hiermee te experimenteren. Ik focus niet alleen op electro en ghetto house. Als ik wil, kan ik opeens kneiterhard gaan, of ik gooi opeens Kylie Minogue of De Jeugd van Tegenwoordig in de mix. Mensen weten niet wat ze kunnen verwachten op een avond”. 

mul/ANNA, die haar naam dankt aan een brakke zondag, de Disneyfilm Mulan en een zakje ketamine, is ook door het hele land te vinden. Alleen, of zij aan zij met andere opkomende namen, staat ze op de podia van Perron, Radion, en BRET. Ook vertelt ze enthousiast over haar eerste buitenlandse set in Madrid afgelopen februari. Anna-Sophia is ook druk bezig haar eigen collectief: Bumbu. “Een collectief die het unieke geluid van ghetto house pusht, bestond nog niet in de Randstad. Je ziet dat wel veel bij techno. De scene heeft dit soort variatie nodig. Bumbu is er voor ghetto house en electro, maar ook alles wat er binnen en buiten valt.” Het collectief gaat de goede kant op en organiseert steeds meer feesten. “Mijn belangrijkste missie is om mensen een leuke tijd op de dansvloer te bezorgen. We moeten het gewoon leuk hebben. Niks meer. Niks minder. Geen poespas. Leuke muziek. Leuke Mensen. Lekker dansen.”

“De booty shake ghetto house sound pushen”

Voor de mensen die zich inmiddels afvragen “wat de fuck is ghetto house?” hier een korte geschiedenis: Ghetto house is een muziekgenre dat ontstaat in de jaren 80 in underground scene van Chicago. Met een BPM van plusminus 155, combineert het elementen van housemuziek, hiphop en electro. De evolutie van dit subgenre wordt door simpele drummachines, samplers en synthesizers zoals de Roland TR-808 en TR-909 mogelijk gemaakt. De rauwe, vaak seksuele, teksten en energieke beats worden razend populair en verspreiden zich over de hele wereld. 

Die glorie is nooit overgegaan en het geluid leeft voort in de grote inspiratiebronnen van de twee DJ’s. Bryan spreekt gepassioneerd over Jensen Interceptor: “Het is niet alleen house en electro. Hij is ontzettend experimenteel en daarmee extreem invloedrijk voor de scene. Zijn label International Chrome levert al zijn inkomsten in aan goede doelen. Dat is belangrijk voor de community”. Anna-Sophia spreekt lovend over DJ Mell G, die we op 3 juni ook op het HÖR podium in het Zuiderpark kunnen bewonderen: “Het is gewoon super bouncy en lekker strak. Haar label Juicy Gang Records zet dit geluid echt op de kaart.”

De eerste grote wedstrijd is een thuiswedstrijd

Anna-Sophia en Bryan hadden het bijna niet durven dromen, maar over een paar nachtjes is het zover: The Crave. “Het is de eerste keer voor ons beiden dat we iets van dit kaliber meemaken. Daarom is het zo fijn om dit samen te mogen doen. Dan delen we de spanning met elkaar en staan daar niet in ons eentje de nagels van het vlees af te bijten”, zegt Anna-Sophia.

Naast steun en toeverlaat, vult het duo elkaar muzikaal goed aan. “Ik draai wel een stuk donkerder, harder en sneller dan Anna-Sophia. Zij brengt wel echt de bouncy en vrolijke kant naar boven. Dat werkt perfect om een chille groove te houden en dat je niet alleen maar staat te beuken”, legt Bryan uit. “Ik draai inderdaad een stuk vrolijker en heb wat meer techno-invloeden. Als wij samen draaien is er een perfecte afwisseling tussen licht en duister. Dat houdt het voor mensen interessant.”

Of ze zelf nog tips hebben voor The Crave? ‘Ja, DJ Mell G natuurlijk’, zegt Anna-Sophia uiteraard. ‘Verder kijk ik ontzettend ook naar de Rotterdamse Tafkamp, hij combineert die rauwe old school techno met ghetto-house zo lekker. Ja.. VTSS, Helena Hauff, zelfs 999999999, wat totaal niet mijn stijl is. Ik wil alles in me opnemen, maar dat gaat helaas niet. Ook Bryan kijkt uit naar Tafkamp. “Maar ook erg naar David Vunk.”