Grauzone. Voor de één een naam waarbij het hart sneller gaat kloppen. Voor de ander vooralsnog een groot mysterie. Gedurende 10 tot en met 12 februari zal de binnenstad weer vollopen met nachtvolk (ook overdag) onderweg naar PAARD, Grey Space, Barthkapel en Koorenhuis. Het multidisciplinaire festival met nadruk op (synth)wave, post-punk, gothic en kunst viert dit jaar zijn 10e verjaardag en trakteert de bezoeker op muziek, kunst, performances, films en een uitgebreid nachtprogramma. De erkenning vanuit de underground en festivalwereld is groot blijkens de nominatie voor beste festival van Nederland 2022 volgens vakvereniging VNPF. Wij spraken het directeurenkoppel Natasja Alers en Marc Emmerik over de aanloop, uitrol en impact van dit Haagse avant-garde- en undergroundspektakel.

Ten tijde van het uitwerken van dit interview verschijnen er geregeld updates over artiesten die worden toegevoegd aan de jubileumeditie van Grauzone. Veel bekende en opkomende namen kleuren de Grauzone-socials: Emma Ruth Rundle, Kaelan Mikla, Boy Harsher, Lebanon Hanover, Algiers, Jozef van Wissem, Jo Quail, Vulva, Patriarchy, Lesley Woods (Au Pairs), POL en Death Valley Girls. De lijst wordt vrijwel constant aangevuld met nieuwe bekende en nog onbekende artiesten. Het belooft een donkere, artistieke, maar ook bewust geborgen editie te worden. Artistiek leider Natasja Alers legt uit: “Bij deze editie staat gender centraal. We hebben mooie acts en kunst vanuit de queer- en feminismescene. Hier voel ik mijzelf ook fijn en veilig bij. En ik wil ook dat iedereen zich vrij en veilig kan voelen tijdens Grauzone.”

De persoonlijke benadering loopt als een rode draad door de ontwikkeling van het festival. Grauzone-directeur Marc Emmerik deed voor Grauzone inspiratie op bij het ter ziele gegane Rotterdamse festival Pandora’s Music Box waar grootheden speelden zoals Siouxsie and the Banshees, John Cale (The Velvet Underground), Nick Cave and the Bad Seeds, Sonic Youth en Echo and the Bunnymen. Dit festival werd slechts 3 keer georganiseerd in de Rotterdamse Doelen van 1983 tot en met 1985, maar bracht alles samen waar Marc warm van werd. Marc: “Het was echt een totaalervaring. Muziek, kunst, performances: alles passeerde de experimentele revue. Ik was voordien eigenlijk alleen maar muziekfestivals gewend. Alles redelijk recht-toe-recht-aan. Pandora toonde dat je er echt ook iets anders, breders en mooiers van kon maken. En die geest hebben Natasja en ik overgepakt voor Grauzone.”

Do-it-yourself-mentaliteit

Grauzone was niet altijd een Haags festival. De eerste 3 edities vonden plaats in de Amsterdamse Melkweg met steun van programmeur Edwin van Andel. In 2017 verhuisde Grauzone naar Den Haag, waar Natasja oorspronkelijk vandaan komt: “We zeiden tegen de programmeurs: geef ons de ruimte en wij regelen zelf alles eromheen. Marc komt uit de muziekwereld (gitarist van harcore punkband Vitamin X, red.) en ik kom uit de punk-, kraak- en kunstscene. Die do-it-yourself-mentaliteit zit bij ons beiden ingebakken waardoor we altijd denken in mogelijkheden temidden van weinig middelen.”

Dat deze houding vruchtbaar is gebleken, verraadt een blik op lijst van bands, artiesten en kunstenaars die op Grauzone hebben gestaan. Natasja: “Ik was vanaf mijn 12e al liefhebber van gothic en punk. Dat was mijn wereld en de bands waar ik naar luisterde, kwamen zelden of nooit naar Nederland. Dus ben ik het zelf maar gaan doen. Eerst door zelf bands naar Nederland te halen zoals Lebanon Hanover uit Duitsland en Linea Aspera uit Engeland. Voor beide bands was dit hun eerste optreden in Nederland.” 

Dat het multidisciplinaire Grauzone van meet af aan een succesformule was, bleek uit de uitverkochte eerste editie. Het voorzag in een behoefte die voor velen nog niet was geformuleerd: een festival waar het niet alleen sjokken is tussen podia om bandjes te zien, maar wat juist meer te bieden heeft. Grauzone stelde zich van meet af aan op als een vreemde eend in de bijt wat in lijn ligt met de artiesten die er spelen. Natasja: “We willen de undergroundcultuur zo goed mogelijk belichten.” Marc veert op: “Hoe vaak wij wel niet ‘dit kan niet’ hebben moeten horen. Juist in dit soort situaties heb je outsiders zoals wij nodig die zeggen ‘dit kan wel’. En daar blijven we gewoon op drukken. Soms kost het een paar jaar, maar uiteindelijk lukt het allemaal. Of het nou gaat om artiesten en locaties regelen of hoe een zaal moet worden opgesteld: vaak is het eerst ‘nee’, maar we blijven knokken. En dan lukt het. Sommige zalen zoals PAARD vonden dit juist een aanwinst en daarom zijn we met hen in zee gegaan voor Grauzone.” 

“We willen de undergroundcultuur zo goed mogelijk belichten.”

Multidisciplinair

Het multidisciplinaire aspect van Grauzone maakt het festival uniek in zijn soort. Waar komt die voorliefde voor het invlechten van muziek, kunst en performance vandaan? Natasja: “Heel simpel: omdat Marc en ik zelf ook zo zijn. Ik ben beeldend kunstenaar en ik maak mijn sculpturen op muziek. Ik kan niet in stilte werken en heb playlists voor bepaalde werken zodat ik in andere sferen kom als ik bezig ben. Op die manier is muziek ook verbonden aan een sculptuur. En – verder terug de tijd in – dit ligt in lijn met mijn scriptie die ik schreef toen ik op de kunstacademie zat. Mijn onderzoek richtte zich ook op de relatie tussen kunst en muziek. Al die schakels daartussen die verbinding zoeken en maken. Alle kanten op. Dus ook de underground.” Marc: “Dit idee, of concept, bestrijkt dus verschillende kunstvormen. En precies dat is de spil van Grauzone.” 

Queerscene

Deze editie van Grauzone richt zich thematisch op zowel de queer- als feminismescene. Deze keuze heeft voor het tweetal een dieperliggende achtergrond; deels geboren uit frustratie. Natasja: “De muziek- en festivalwereld wordt goeddeels bestierd door oudere mannen. Ik was 25 toen we onze eerste Grauzone organiseerden en ik merkte echt dat ik anders werd benaderd. Sommige bookers waren ronduit beledigend en noemden mij dan ‘dat kuiken’. Ook dachten veel mannen dat ik er alleen rondhing om te flyeren.” Deze vijandige houding trof het tweetal vaker aan waardoor dit keer Grauzone thematisch wordt ingekleed door queer- en feminismethema’s. Deze keuze is ingegeven door de veiligheid en vrijheid binnen deze werelden. Natasja: “In de queerscene kan ik meer mezelf zijn en word ik ook niet lastiggevallen door mannen. Ik voel me daar het veiligst. En precies dit gevoel wil ik de bezoekers van Grauzone ook geven.” 

Vegan

Dat gendergelijkheid voor het duo belangrijk is, blijkt uit de strikte gelijkwaardige en getalsmatige verhouding mannen, vrouwen en alles daar tussenin op de eigen podia. Er wordt een lijstje bijgehouden om het in balans te hebben en houden. Marc: “Wij vinden dit volstrekt normaal en we doen dit echt al heel lang. We staan er eigenlijk niet bij stil dat dit niet de reguliere gang van zaken is. Maar voor ons is het vanzelfsprekend belangrijk. We hebben daarom ook wel eens grote bands geweigerd die zich aanboden omdat die verhouding dan uit het lood werd geslagen.” Natasja vult hem aan: “Ditzelfde geldt ook voor plantaardig eten. Voor ons is dat gewoon normaal en daarom is Grauzone al 10 jaar een vegan festival: voor bezoekers en artiesten. Sommige festivals zien dat als een uniek iets en tamboereren daar graag op. Voor ons is het volstrekt vanzelfsprekend en logisch dus we zullen daar geen persbericht over uitbrengen. Datzelfde geldt voor composteerbaar servies, treintickets voor artiesten in plaats van vliegreizen en eerlijk en duurzaam vervaardigde merchandise.” 

Legendarische acts

Het duo is vrijwel het hele jaar bezig met het festival. Marc laaft zich onvermoeibaar aan allerhande nieuwe bands en artiesten, maar zoekt ook naar uitzonderlijke buitenkansen. Natasja: “In ons hoofd zijn we altijd bezig met Grauzone. We werken altijd vooruit, want we willen te allen tijde een cutting edge programmering bieden. We zoeken een perfecte afspiegeling van wat er op dit moment speelt en relevant is of nog wordt.” Dit zorgt voor een verlegde nadruk op nieuwe artiesten en kunstenaars en minder op wat Marc ‘legendarische acts’ noemt. Maar ook bij die laatste doet het duo de maximale moeite om iets bijzonders te bieden. Marc: “Het begint met een idee. Zo had ik voor deze editie het idee om Lesley Woods te vragen. Zij zong begin jaren ’80 in de postpunkband Au Pairs en had het over zaken zoals seksualiteit, ongelijkheid tussen seksen. Precies de thema’s die we deze editie willen belichten. Met haar band Au Pairs bracht Woods 2 platen uit gedurende de 2 jaar dat het collectief bestond. Ze is nu mensenrechtenadvocaat en via haar bedrijfspagina heb ik een mailtje naar haar gestuurd. Ze reageerde heel fijn en enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat ze komt optreden en meedoet aan een symposium. Let wel: deze dame heeft al bijna 40 jaar geen muziek gemaakt dus het wordt spannend. Maar dat risico nemen we graag voor zo’n legendarische act.” 

Risico’s

Risico’s nemen zit Grauzone in het bloed. Artiesten worden aangeschreven en krijgen de vrije hand in ideevorming en uitwerking. Wederom een bewuste keuze volgens Natasja: “Je hebt soms geen idee wat je kunt verwachten. Dat onverwachte en onontdekte is juist heel erg Grauzone. Zo hebben we verschillende mooie crossovers gehad zoals de Vlaamse sludgeband Amenra die de muziek verzorgde onder de film The Mirror van de Russische regisseur Andrei Tarkovsky. En dit jaar verzorgt de minimalistische componist Jozef van Wissem live de muziek onder de vampierenfilm Nosferatu.” Ook worden er extra elementen toegevoegd aan het programma van Grauzone. Zo wordt er in de voormalige rookruimte van PAARD een ministudio opgebouwd waar artiesten wordt gevraagd twee nummers op te nemen. Marc: “En dat brengen we dan vlak na Grauzone uit. En ook gaan we langer door. In PAARD draaien tot 5 uur ’s nachts dj’s. We snappen heel goed dat er verschillende smaken zijn van verschillende bezoekers. Daarom kun je een dag- en/of avondticket kopen. We proberen echt met iedere bezoeker rekening te houden, zowel qua smaak als financiële draagkracht. Daarom vragen wij overal fatsoenlijke prijzen voor.”

Dat Grauzone al 10 jaar precies vertolkt wat Natasja en Marc bedenken, heeft geleid tot de nominatie van beste festival door vakorganisatie VNPF. Voor het tweetal is dat een mooie verrassing. Natasja: “Hartstikke tof natuurlijk. Het betreft ook echt een vakjury dus ik ben benieuwd. Maar het is eigenlijk allemaal heel vanzelfsprekend wat we doen: een leuk en goed festival neerzetten en nooit genoegen nemen met half werk. Daarom houden we elkaar geregeld een spiegel voor en zijn we scherp op onze keuzes.” Marc: “We zijn wel echt perfectionistisch, ja.” 

“We zijn wel echt perfectionistisch, ja.”