De eerste act die we zien op het festival is Minuit Machine, een Frans tweetal bestaand uit Hélène Thoury en Amandine Stioui. De Kleine Zaal van PAARD staat zo vol dat er geen muisje meer bij kan. Dat maakt bewegen lastig en dat is jammer, want het type muziek dat het duo maakt, is van het uiterst dansbare soort. Keiharde, beukende, industriële technobeats met praatzang, het type muziek dat best zou kunnen werken in een zweterige kelder om drie uur in de nacht. Ergens op het balkon van de zaal staat een enkele geluksvogel met voldoende ruimte om wel te dansen.
De repeterende woorden van Stioui geven de act een interessante lading. Het is allemaal niet heel poëtisch, maar intrigeert wel. “Why is it so hard?”, herhaalt de vocalist zichzelf terwijl de vuisten gebald de lucht in slaan en het hele podium over wordt gelopen. De zwarte make-up die op de wangen, net onder de ogen, van het duo is aangebracht maakt het geheel nog duisterder. Een tekstschrijver hoeft ook niet altijd eloquent te zijn om een gevoel over te brengen. Wel zou Minuit Machine beter tot wasdom komen op een later tijdstip, idealiter in een ruimte waar niet alleen een enkeling op het balkon kan dansen.