Het literaire muziekfestival Crossing Border is dit jaar helemaal uitverkocht. Zoals we gewend zijn, vinden we ook dit jaar allerlei nog onbekende pareltjes op het muziekprogramma. Aan het eind van dag één concluderen we dat we mooie dingen hebben gezien, maar dat het best even duurde voordat er wat pit op het podium verscheen.

We trappen de avond af met Pitou. Met haar prachtige vocalen weet ze The Raven aan het begin van de avond al aardig te vullen. We krijgen een voorproefje van het nieuwe album dat volgend jaar verschijnt. Op dat nieuwe album wordt - volgens Marieke McKenna, die Pitou aankondigt, en zij kan het weten - geëxperimenteerd met nieuwe sonische lagen. Dat klinkt ingewikkeld, maar in het echt is het gewoon heel mooi. Pitou zingt loepzuivere hoge noten en wisselt af met een steviger stemgeluid. De emotie van de muziek is af te lezen op het gezicht van de zangeres. Het is een heerlijke inkomer van de vrijdag van Crossing Border.

Pitou

Het mooie aan Crossing Border is de grenzen die er worden overgestoken (sorry, het moest). Van de zuivere hoge noten steken we de grens over naar Robocobra Quartet. Dit Noord-Ierse viertal – normaal zestal - staat bekend om hun experimentele aanpak. In de aankondiging worden ze omschreven als Postpunk Jazz, maar dat zijn slechts labels. Het belangrijkste: deze band is chaos. Deze band kleurt niet buiten de lijntjes, de lijntjes zijn gewoon uitgegumd. De lead vocalist (Chris Ryan) doet vooral z’n eigen ding in spoken word, maar soms ook in vreemde andere geluidjes, en dat gaat eigenlijk ook op voor de rest van de band. Opvallendste is dat de band geen gitarist heeft, wat voor een lekker fris geluid zorgt. De show is een en al gekkigheid met veel gebruik van loops.

Pitou

Robocobra Quartet

We maken in ons drukke muzikale schema tijd voor Kees van Kooten. Want daar moet je even bij zijn. Dat vindt de rest van het festival trouwens ook. Het is druk. De auteur en caberetier wordt aangekondigd met veel bombarie. "De meester van het absurdisme", zo klinkt het. Of dat past bij de lezing die we daarna zien, laten we even in het midden. Het verhaal dat de geboren Hagenaar is lekker nostalgisch. Zowel voor de 50-plussers in de zaal, als voor hemzelf. Hij vertelt over zijn jeugd in het Haagse en dicht over vakanties naar Frankrijk. Met zijn 81 jaar doet hij het toch maar even. Zodra de auteur van het podium verdwijnt, sprint de halve zaal naar de signeersessie. Mooi, hebben wij ruimte om te dansen bij Robin Kester.

Kees van Kooten

De Groningse Kester wordt ondersteund door vier mannen, met Sam van Hoogstraten op gitaar, Thijs Visscher op de bas, Joep van Osch achter het drumstel, en Stef Koenis in de rol van toetsenist. Er zit een grappige dualiteit in het optreden. Kester ziet er prachtig uit en weet de zaal te betoveren met haar mooie stemgeluid, maar is naar eigen zeggen ook licht nerveus als ze het podium betreedt. Soms is dat te merken als ze de zaal toespreekt, wat zorgt voor een wat intiemere sfeer tussen publiek en artiest; zij is ook maar een zangeres. In de act zit een goede opbouw, waar we beginnen met lieflijke zang, en er langzaamaan steeds meer wordt geshred. De kers op de taart is de primeur die er gedeeld wordt: 24 februari 2023 mogen we het nieuwe album verwachten! Nadat we dit in onze agenda hebben gezet, pakken we onze biezen naar the Hideout.

Robin Kester

Robin Kester

Het optreden van Malvin Moskalez uit Gent is zijn eerste in Nederland. De grote Belg, die werd geboren als Nico Goethals, ziet er met zijn baard en knotje uit als een viking, maar dan wel een met zwaar gemoed. Gewapend met slechts een akoestische gitaar brengt hij namelijk vooral weinig vrolijke nummers. 'My heart is broken, my life is stolen', zingt hij met zijn stem die soms klinkt als Eddie Vedder in de jaren 90. Maar wat komt er een mooie muziek voort uit al die ellende. De sympathieke Moskalez ontroert, ook als hij nummers opdraagt aan zijn muze die hij bezingt in 'Butterfly'. Halverwege het optreden vertelt hij dat hij geen grappen maakt om de stilte tussen nummers op te vullen. Een telefoon in het publiek die spontaan begint te praten, gevolgd door een welgemeend "shit", breekt de spanning. Zelfs Malvin moet lachen. Even later zingt hij 'You can be anything if you try, she said'. Een hoopvolle boodschap waar hij zelf niet in gelooft. "Vandaar she said."

Malvin Moskalez

Na de depressie die we hebben opgelopen bij de voorgaande act is het tijd om weer hogere sferen op te zoeken. Die vinden we bij the Oracle Sisters, oorspronkelijk een duo bestaande uit gitarist/zangers Lewis Lazar en Christopher Willat, en aangevuld met Julia Johansen, die met name achter het drumstel te vinden is. Hier voelden we meer liefde, wat precies het doel van de band schijnt te zijn. “Songs to make love to”, werd ons op het hart gedrukt. Gelukkig mag dat helemaal niet in het Korzo theater, want dat was wel een gekke avond geweest in deze zaal. Het optreden is een leuke nostalgische trip naar een decennium dat we zelf niet mee hebben gemaakt, maar we gaan gezellig mee op de flow van deze melodische dream-pop. Tegen het einde worden we uitgenodigd voor de afterparty door een van de zangers, maar daar hebben we helaas geen tijd voor nu.

Oracle Sisters

Snel de trappen op naar The Attic, waar het tijd is voor DAX. Niet te verwarren met de rapper Dax, "dat ben ik dus niet", aldus de singer songwriter die ons uitlegt hoe we haar kunnen vinden op Spotify. Deze Dax maakt namelijk minimalistische, nostalgische, lo-fi indifolk. Vandaag horen we liedjes van haar nieuwe album, Pockets. Met haar zachte, bijna kinderlijke, stem zet ze een kleine set neet, begeleid door haar vriend Sander op gitaar. Beiden verliezen ze zich in de loop van de set steeds meer in de muziek. Het is een fijne onderbreking en bereid ons voor op de avond die nog komen gaat. 

Oracle Sisters

Het is donker in The Raven als Michelle Gurevich samen met haar gitarist het podium betreedt. Een kille drumcomputer vult de zaal, de gitaar galmt en de Canadese zangeres brengt haar teksten met donkere stem. Als we niet beter zouden weten, zouden we denken dat we op Grauzone zijn beland, maar dat duurt nog een paar maanden. Na een paar nummers gaat de drumcomputer uit en pakt Gurevich haar gitaar om in haar eentje het op dit moment zeer relevante 'Goodbye My Dictator' te spelen. "We'll all be dancing when you die", zingt ze stoïcijns. Het is een boodschap die in verschillende delen van de wereld resoneert. 

Michelle Gurevich

De instrumenten moeten plaats maken voor een soort halve DJ-booth, en Susobrino (alias van Bart Vanobbergen) verschijnt op het podium. Deze Belgische muzikant heeft een scala aan instrumenten meegenomen, die de naam van het festival wederom eer aan doen. Met z’n trommel, ukulele, accordion, en overige apparatuur bouwt hij een soundscape die niet onderdoet voor wat je kunt vinden in menig meditatieapp. Geïnspireerd door zijn eigen Boliviaanse roots neemt hij de zaal mee in een ritmisch avontuur dat zich sterk onderscheidt van de rest wat we tot nu toe gehoord hebben, met natuurgeluiden, hypnotische zang en een fluit. Deels komen we hier goed tot rust van, maar we mogen nog niet slapen, want we moeten door.

Michelle Gurevich

Het eerste dat opvalt als zanger Damani, die vanavond met zijn project Mushroom Mosis The Hideout afsluit, is dat hij uitermate soepele heupen heeft. Even later blijkt dat dit ook geldt voor zijn stem. Tel daarbij een band op die moeiteloos wisselt tussen funky ritmes, jazz en soul, en je hebt een heerlijk dansbaar feelgood optreden te pakken. Tussen de nummers door zingt Damani onder meer op welke sociale media we hem allemaal kunnen volgen, wat tegelijkertijd hilarisch en bewonderenswaardig is. Maar Mushroom Mosis kan ook ontroeren. Luister bijvoorbeeld eens naar ballad 'Faithfully'. Opgevrolijkt nemen we de trap naar beneden voor het laatste optreden van deze vrijdagavond.

Henk Koorn voelt een gezonde aandacht van het publiek, vertelt hij halverwege het optreden van Hallo Venray. De Haagse band speelde al op de tweede Crossing Border en mag zich op deze dertigste editie dus wel een oudgediende noemen. Niet dat daar iets van te merken is, want de band -- met een kersverse plaat op zak -- rockt, schuurt en beukt nog als vanouds. Dat laatste vooral dankzij drummer Henk Jonkers. Terwijl de drie mannen op het podium -- naast Koorn en Jonkers ook bassist Peter Konings -- hun decibellen over het publiek uitstrooien, merken we dat het optreden voelt als een ontlading. We hebben mooie dingen gezien, we hebben gedanst, we raakten ontroerd, maar het was (op een enkele uitbarsting bij Robocobra Quartet na) vooral beheerst en kalm. Gelukkig was daar Hallo Venray om het vuur van deze vrijdagavond van Crossing Border nog wat op te stoken.

Mushroom Mosis

Hallo Venray

Hallo Venray

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl