Wij lopen Amare binnen op een gure herfstdag voor de opening, wanneer het gebouw zijn definitieve vorm nog niet heeft aangenomen. In de grote, open aankomsthal is in de verte nog gezaag en getimmer te horen, maar muzikanten met instrumentenkoffers lopen wel al kris-kras door het labyrint van hallen heen. Sommigen nog onwennig, anderen al doelbewust.
Amare is volop in beweging, en dat zal de komende maanden alleen maar meer worden, vertelt onze rondleider van vandaag, Frerick den Haan van Amare: "De bedoeling is dat Amare ook zonder kaartje een vrij toegankelijke plek in de stad wordt deel wordt van de openbare ruimte, waarbij de eerste drie verdiepingen vrij toegankelijk zijn voor iedereen. We willen hier in de entreehal bijvoorbeeld mini-concertjes, exposities of workshops organiseren, waarbij bezoekers zo kunnen binnenlopen." Zowel bezoekers als kunstzinnige regulars kunnen op de derde verdieping terecht voor een veganistische lunch in de Stadskantine, terwijl op de begane grond ook een brasserie met terras wordt ontwikkeld.
Naast de verschillende studio's, les- en repetitieruimtes, beschikt Amare over vier grote zalen: de Concertzaal, het Danstheater, de Amare Studio en een speciale zaal voor het conservatorium. Bezoekers van een balletvoorstelling hoeven echter niet bang te zijn dat ze door een metalconcert bij de buren uit hun stoel worden getrild. Een kleurrijk schaalmodel van het gebouw, die de zalen al "zwevend" in de schil van Amare toont, laat zien waarom. "Er is in de bouw rekening gehouden met het feit dat er verschillende zalen zijn met parallelle programmering. Elke zaal heeft een eigen fundering." En niet alleen daarover is nagedacht. Voor de bouw van Amare is volop internationale expertise binnengehaald. "De gebruikte technieken voor bijvoorbeeld de akoestiek zijn state-of-the-art."