Vorige maand was het eindelijk zover: Amare is officieel geopend in het centrum van Den Haag. Met het imposante gebouw slaat Den Haag een nieuwe weg in op het gebied van cultuur en podiumkunst. Want behalve het nieuwe thuis van onder andere het Zuiderstrandtheater en het Koninklijk Conservatorium, wordt Amare ook het podium voor grote popconcerten, geprogrammeerd door onze vrienden van Paard. Wij namen een kijkje in het nieuwe cultuurpaleis en spraken met de verschillende bewoners van Amare over hun plannen voor deze nieuwe hotspot.

Een kijkje in het cultuurpaleis

Wij lopen Amare binnen op een gure herfstdag voor de opening, wanneer het gebouw zijn definitieve vorm nog niet heeft aangenomen. In de grote, open aankomsthal is in de verte nog gezaag en getimmer te horen, maar muzikanten met instrumentenkoffers lopen wel al kris-kras door het labyrint van hallen heen. Sommigen nog onwennig, anderen al doelbewust.

Amare is volop in beweging, en dat zal de komende maanden alleen maar meer worden, vertelt onze rondleider van vandaag, Frerick den Haan van Amare: "De bedoeling is dat Amare ook zonder kaartje een vrij toegankelijke plek in de stad wordt deel wordt van de openbare ruimte, waarbij de eerste drie verdiepingen vrij toegankelijk zijn voor iedereen. We willen hier in de entreehal bijvoorbeeld mini-concertjes, exposities of workshops organiseren, waarbij bezoekers zo kunnen binnenlopen."  Zowel bezoekers als kunstzinnige regulars kunnen op de derde verdieping terecht voor een veganistische lunch in de Stadskantine, terwijl op de begane grond ook een brasserie met terras wordt ontwikkeld.

Naast de verschillende studio's, les- en repetitieruimtes, beschikt Amare over vier grote zalen: de Concertzaal, het Danstheater, de Amare Studio en een speciale zaal voor het conservatorium. Bezoekers van een balletvoorstelling hoeven echter niet bang te zijn dat ze door een metalconcert bij de buren uit hun stoel worden getrild. Een kleurrijk schaalmodel van het gebouw, die de zalen al "zwevend" in de schil van Amare toont, laat zien waarom. "Er is in de bouw rekening gehouden met het feit dat er verschillende zalen zijn met parallelle programmering. Elke zaal heeft een eigen fundering." En niet alleen daarover is nagedacht. Voor de bouw van Amare is volop internationale expertise binnengehaald. "De gebruikte technieken voor bijvoorbeeld de akoestiek zijn state-of-the-art."

Met zijn kleurrijke, klassiek-moderne interieur is het danstheater een opvallende verschijning. Maar nog belangrijker voor de Haagse popscene is de concertzaal. Hoewel er ruimte is voor 1200 gasten, kunnen de stoelen ook worden weggehaald. Hiermee wordt een ruimte gecreëerd die perfect is voor grotere evenementen tot zo'n 2500 man. "Dat is natuurlijk veel interessanter voor boekers van grote popevenementen", vertelt Frerick. Eén van hen is Conchitta Botse.

Conchitta Botse, boeker bij Paard

Het is ons al snel duidelijk: Conchitta heeft er zin in. Ze is ontzettend enthousiast over het nieuwe gebouw, waar ze popconcerten voor mag gaan boeken: “Grotere acts gaan nu eigenlijk bijna altijd aan Den Haag voorbij, omdat we gewoon geen grote locatie hebben waar we ze kunnen programmeren. Het is voor Den Haag, en ook voor mij als boeker, zo’n grote stap dat we nu de zaal bij Amare hebben. Daar kunnen we straks 2500 kaarten voor verkopen. Voor de grote zaal van Paard is dat nu 1100. Dat is ruim twee keer zoveel bezoekers!”

Voor ons bij 3voor12 Den Haag is Paard waarschijnlijk de meest interessante betrokken partij hier. Uiteindelijk zijn zij het die de popconcerten gaan programmeren, waar wij dan weer verslag van kunnen gaan doen. Wat zal er als eerst op de planning staan? “Het eerste grote popconcert dat gepland stond was Balthazar in november”, vertelt Conchitta. Dat concert is echter helaas naar het voorjaar verplaatst vanwege corona.

“We hebben ook De La Soul geboekt voor Amare”, gaat ze enthousiast verder: “Daar kijk ik zelf echt naar uit. Het is wel echt old school hiphop, maar dat hebben we eerder in Paard ook gehad met Grandmaster Flash. Wat je dan ziet, is dat ouders hun kinderen meenemen naar een concert dat zij zelf heel vet vinden. Dan krijg je echt een hele vette mix tussen oud en jong."

“De zaal is niet gemaakt voor popconcerten, maar we kunnen hem wel ombouwen op zo’n manier dat we er popconcerten kunnen geven. Het eerste popconcert moet nog komen, dus dat is altijd even spannend, maar er is wel door heel veel mensen over nagedacht. Paard is daar ook vanaf een heel vroeg stadium al bij betrokken geweest, dus dat moet helemaal goedkomen.”

Immersieve kunst

Een blik op het popprogramma voor dit seizoen zegt ons al genoeg: een breed scala aan internationale en Nederlandse artiesten zal Den Haag binnenkort laten zien wat ze in huis hebben vanaf het nieuwe podium, al hebben de aangescherpte coronamaatregelen in veel gevallen alweer roet in het eten gegooid.

Toch is niet alles verplaatst of afgelast. De Haagse festivalorganisatie TodaysArt wist verder te kijken dan de Concertzaal en de avondprogrammering en presenteert tot januari samen met Amare een immersieve kunstinstallatie in de Amare Studio. Deze kleinere ruimte heeft een uitschuifbare tribune, waardoor zowel een voorstelling- expositie- of clubsetting kan worden gecreëerd. En zo heeft een eerste Haagse festivalorganisatie de vruchten geplukt van dit nieuwe, imposante gebouw, corona of niet.

Conservatoriumzaal

Nieuw talent

Op de bovenste verdiepingen van Amare klinken de eerste klanken van het Koninklijk Conservatorium al door de gangen. Voorlopig is alleen de afdeling sonologie aan het Spuiplein te vinden. De studenten hebben er hun eigen zalen voor repetities, leslokalen, maar ook een complete zaal tot hun beschikking. Het kleinere broertje van de Concertzaal en het Danstheater, maar zeker niet minder imposant.

Wolfert Brederode, docent Jazz aan het Koninklijk Conservatorium

Wolfert is docent aan het Koninklijk Conservatorium. Hij geeft pianoles aan Jazzmuzikanten en speelt veel met zijn eigen ensembles. Aan de telefoon vertelt de docent ons dat het conservatorium nog niet volledig verhuisd is naar het nieuwe gebouw, maar dat hij er wel heel erg naar uitkijkt: “Het is geweldig dat we op zo’n goede locatie, midden in het centrum komen. Ik heb het gebouw nu een aantal keer van binnen gezien en het is heel groots. Het is bijna on-Nederlands.”, vertelt hij enthousiast. “Het enige wat ik jammer vind, is dat alles om Amare heen zo volgebouwd is. Het gebouw verdient meer. Ik had gehoopt dat het net als bijvoorbeeld Tivoli Vredenburg helemaal vrijstaand zou worden. Je doet nu eigenlijk af aan het prachtige gebouw”, vertrouwt Wolfert ons toe.

“We zitten nu in een vrij donker gebouw, dat best wat mankementen heeft. Dus wij kunnen niet wachten om in dit prachtige nieuwe gebouw aan de slag te gaan. De verhuizing is in januari. Het zal nog best een gedoe worden, want in die periode moeten we weer -a la corona- digitaal lesgeven. Ik geef normaal altijd les met twee vleugels in een lokaal. Ik speel dan met mijn studenten mee. Dat is via internet eigenlijk onmogelijk.”

We vragen Wolfert op welke manier het conservatorium de ruimtes van Amare gaat gebruiken: “We hebben natuurlijk leslokalen, maar de studenten geven ook regelmatig optredens. Dus we zullen de ruimtes voornamelijk voor die doeleinden gebruiken. Wat ik ook heel leuk en ook belangrijk vind, is dat het nieuwe gebouw verschillende kunstdisciplines bij elkaar brengt. In dit gebouw komen dans, muziek en theater samen. Ik hoop dat we veel van elkaar kunnen leren en dat er meer samenwerking komt. Daarnaast hoop ik dat deze nieuwe locatie een plek wordt waar we goede Jazz kunnen programmeren. De Jazz-scene in Den Haag is momenteel een beetje een ondergeschoven kindje en heel verdeeld. Ik zou het heel mooi vinden als we hier, in Amare, een soort thuisbasis voor Jazz en Jazzliefhebbers kunnen creëren.

Symfonie

Hoewel het openingsfeestje met o.a. Goldband, Tess Merlot en Pat Smith reeds achter de rug is, is Amare nog volop in beweging. We kunnen ons goed voorstellen hoe dit splinternieuwe cultuurpaleis het komende jaar zal uitgroeien tot een hotspot waar zowel liefhebbers als makers van kunst en cultuur zich thuis voelen. Een plek waar verschillende disciplines samenkomen. De symfonie van Amare zwelt langzaam aan, corona of niet.