Singer-songwriter Ann King heeft op haar verjaardag, 14 april, de EP Fake Flowers uitgebracht. Het eindproduct is een verslag van haar zoektocht naar betekenis en acceptatie, gestoken in een popjasje met RnB, country en filmische elementen. ‘Als je al mijn liedjes uit de productie haalt zijn het eigenlijk countryliedjes. Zelf wil ik ze produceren als RnB en popliedjes, omdat ik daarin meer kan experimenteren.’

Het schrijven van de EP begon in 2018 toen Annemarie Overwijn, oftewel Ann King, in een burnout zat. ‘Dat is iets wat ik echt totaal niet zag aankomen, ik was pas 23. Ik wist niet hoe je daar mee omging. Ik probeerde eigenlijk mezelf weer terug te vinden in wat ik vroeger altijd tof vond. Voordat je naar de middelbare school gaat ben je als kind heel zelfverzekerd in wat je wil. Ik had het gevoel dat ik dat onderweg verloren was en dat ik me te veel liet beïnvloeden door mensen van buitenaf.’

In haar eigen thuisstudio maakte Ann King demo’s. Samen met producer Nick Jongejan werkte de singer-songwriter de nummers uit en probeerde ze de sound te vinden die Ann King in haar hoofd had. Het duurde even, maar uiteindelijk waren ze beiden tevreden. In de studio heeft de band de muziek ingespeeld. ‘Ik ben soloartiest, maar ik heb wel een liveband. Zeker omdat we bevriend zijn is het leuk om de band in het proces te betrekken.’

Je mannetje staan

De inspiratie voor de liedjes haalt Ann King vooral uit haar eigen leven, maar ook kunst en boeken zijn regelmatig een inspiratiebron. ‘Ik lees veel oude Engelstalige literatuur uit de 19e eeuw, dat is zo mooi lyrisch geschreven.’ De Brontë zussen, Jane Austen en Emily Dickinson zijn een paar schrijvers die de zangeres aanhaalt. ‘Emily Dickinson heeft jarenlang alleen in haar kamer gezeten en toch schreef ze fantastische gedichten die tot de dag van vandaag vergeleken worden met Shakespeare. Ook heeft zij vrij feministisch geschreven, ze is nooit getrouwd. Dat in de 19e eeuw, dat is zo speciaal.’ Dat je als vrouw echt wel je mannetje kan staan en kan doen waar je zin in hebt zonder toestemming nodig te hebben van wie dan ook probeert Ann King terug te laten komen in haar muziek. ‘Je moet doen waar je zelf gelukkig van wordt.’

De grootste muzikale inspiratie is Barbra Streisand. Ann King heeft al haar LP’s. Verder noemt ze Adele, Arianna Grande en Billie Eilish als voorbeelden. ‘Wat deze sterke vrouwen gemeen hebben is dat ze zichzelf zijn op het podium en uitkomen voor datgene waar ze voor staan.’

Fake Flowers EP

1. 'Fake Flowers': De tekst van 'Fake Flowers' gaat over een grens trekken. 'Inzien dat iemand je verkeerd behandeld heeft en dat je zegt: stop hier en niet verder! Het is geen one way street, je kan niet constant over me heen lopen. Eigenlijk het besef dat je meer verdient dan wat die persoon je geeft. Je wilt echte bloemen en geen fake flowers.'

2. 'Up In Flames': Dit nummer gaat over het terug bij jezelf komen. ‘Ik wil gewoon mezelf kunnen zijn tot de dag dat ik niet meer op deze aarde rondloop. Als ik terugkijk op mijn leven wil ik dat ik gelukkig kan zijn met alles wat ik daaruit haalde en niet een leven heb geleid waarvan een ander wilde dat ik het zou leiden.’

3. 'Montmartre' + 4. 'Paris': Ann King heeft veel tijd doorgebracht in Parijs, omdat een vriendin daar woont. ‘Ik vind Parijs echt een fantastische stad. Ik ben zelf enorm kunstliefhebber en dan zit je in Parijs helemaal goed. De zangeres houdt erg van reizen. Dit wil Ann King graag terug laten komen in haar muziek door de steden waar ze heel erg van houdt een muzikaal beeld te geven. ‘Ik wilde laten horen wat je hoort als je met mij door de straten in Parijs loopt. Zo hoor je in het begin ook regen en onweer. In Montmartre klinkt het net alsof iemand zingend door de straten loopt en dan glijdt hij of zij heel mooi Parijs binnen. Montmartre is een hele mooie wijk met met veel kunst, daar raak ik altijd geïnspireerd van.’

5. 'ILY': ‘I love you' is een mooi vervolg op Parijs, de stad van de liefde. Het gaat over de zangeres haar eerste gebroken hart. In het nummer vraagt Ann King zich af hoe het kan dat iemand opeens niet meer van je houdt. Hoe dit in één keer verandert en dat iemand zomaar wegloopt. ‘Ik denk dat veel mensen dat hebben meegemaakt. Daarom vond ik het ook belangrijk om op te schrijven. Het gevoel van onbegrip nadat een relatie net uit is en dat je denkt: hoe zijn we hier beland?’

6. 'Stronger': Dit is het eerste nummer die de singer-songwriter heeft geschreven voor de EP. Op dat moment zat Ann King midden in haar burnout. ‘Ik denk dat ik veel denk. Dat was een constante gedachte die door mijn hoofd ging. Je gedachtes kunnen in een burnout kneiterhard door je hoofd rennen. Uiteindelijk bedacht ik me: ik kom er wel doorheen, ik kom sterker terug.’

7. 'Don’t You Miss Me': Dit liedje is eigenlijk het vervolg op 'ILY'. Het gaat over een later moment waarop je al wat verder bent in een break-up. De zangeres vraagt zich af of haar ex haar mist of dat het wel prima voor hem is. ‘Ik zou eigenlijk graag willen weten of mijn ex nog wel eens aan me denkt. Ik denk dat we ons dat allemaal wel eens afvragen, maar hetgene wat je dan juist niet moet doen is de persoon bellen of appen. Ik heb er maar een nummer over geschreven, dat lijkt mij beter. Hierin kan ik alles zeggen wat ik eigenlijk wil zeggen, zonder dat ook daadwerkelijk tegen die persoon te zeggen.’ 

Tijdens het maken van de EP is het de zangeres gelukt om zichzelf weer terug te vinden. Ann King heeft geleerd voor zichzelf op te komen en dat nee zeggen zeker niet verkeerd is. ‘Ik hoop dat de EP ook iemand kan helpen die door een lastige tijd heen gaat. Ik vind het belangrijk als artiest om ook te vertellen waar je persoonlijk doorheen gaat. Het leven is niet altijd even makkelijk en om hulp vragen is soms gewoon nodig. Dat kan ik nu een stuk beter gelukkig.’

Fake Flowers was afgelopen zomer klaar, maar is bewust nu pas uitgebracht om er de festivalzomer mee in te gaan. Ann King moest door de situatie haar plannen herzien en schrijft nu aan nieuwe nummers. Een echte Coronasong is er nog niet geschreven, maar door de maatregelen realiseert de zangeres zich wel des te meer wat zij belangrijk vindt in haar leven. ‘Ik breng graag tijd door met familie en vrienden. Nu dit niet kan is er een stukje in mijn leven dat ik mis. Mijn tweelingbroer woont in Oxford en wij zouden samen onze verjaardag vieren daar. Dat kon nu niet.’