Het Magazijn bestaat ruim anderhalf jaar en het gaat hartstikke lekker met de club. Hoog tijd om de boel eens flink op te schudden met een nieuw beleid, vinden oprichters Joris van der Poel en Arend Lakke. Het oude concept van standaard een tientje entreekosten aan de deur wordt vervangen door gratis avonden en extra lange clubnachten met voorverkoop.

“We hebben anderhalf jaar lang vastgehouden aan hetzelfde concept: een avond kost altijd tien euro en we zijn van twaalf tot vijf geopend,” vertelt Joris. “Dat werkt eigenlijk heel goed, maar we hadden zelf het idee dat het eigenlijk beter bij Den Haag en onze club past als we dat concept loslaten en met een nieuwe aanpak komen.” Arend vult aan: “Eigenlijk is het een beetje raar, we hebben een heel goed jaar achter de rug waarin we financieel gezien alles precies volgens plan hebben gehaald. Dan zou je denken dat het niet het moment is om te veranderen. Maar wij voelden aan dat we juist binnen datgene wat we nu hebben opgebouwd, we nu de ruime hebben om het net even wat anders te gaan bekijken.”

Door de nieuwe koers kan Het Magazijn de aandacht en promotie meer richten op grotere events, vertelt Arend. “Hierdoor kunnen we een interessanter, exotischer programma neerzetten. Daarnaast kunnen we met de gratis avonden meer podium bieden voor lokale artiesten en zijn we toegankelijker voor mensen die wel elk weekend naar Het Magazijn willen, maar niet iedere keer tien euro neer willen leggen voor een line-up die ze misschien helemaal niet kennen.” “Het lastige aan die vaste prijs is dat je een heel klein vijvertje hebt waar je uit kunt vissen,” vult Joris aan, “want je moet met die tien euro p.p. rond kunnen komen en artiesten kunnen boeken, maar het publiek moet de avond ook tien euro waard vinden. Aan beide kanten word je dus gelimiteerd. Door sommige avonden gratis te maken en andere vijftien euro te laten kosten, heb je ontzettend veel artistieke vrijheid om die avonden in te vullen.”

Dat sommige avonden gratis worden, betekent niet dat de club inboet aan kwaliteit. Het zorgt er juist voor dat er meer mensen bereikt worden. “Er zijn superveel hele interessante artiesten die nog niet veel gigs hebben. Op deze manier kunnen we hen een podium geven. We willen een plek zijn waar we de lokale muziekscene kunnen versterken, zowel in Den Haag als in Nederland. Op gratis avonden krijgen veel meer artiesten de kans om te spelen, dat kunnen we beter doen in deze constructie. Ze krijgen ook gewoon betaald,” legt Arend uit. “We blijven ook heel erg hetzelfde genre artiesten boeken als dat we nu doen,” voegt Joris toe. “Maar nu kunnen we het lokaler en onbekender gaan zoeken omdat er voor mensen geen drempel meer is om te gaan kijken wat er draait. We merkten dat het bij hele toffe dj’s gewoon niet druk was omdat mensen ze niet goed genoeg kennen. Als we dat nu gratis aan kunnen bieden, kunnen we veel meer mensen bereiken.” 


“Er zijn superveel hele interessante artiesten die nog niet veel gigs hebben. Op deze manier kunnen we hen een podium geven."

Geen drempel klinkt veelbelovend, maar betekent dat dan er een heel ander publiek op de avonden af zal komen? Dat gelukkig niet. “We blijven wel vasthouden aan de oude regels, dus we hanteren nog steeds een deurbeleid zodat mensen die – hoe zal ik dit zeggen – “niet de vibe hebben die bij de club past” en zich niet aan de huisregels houden geweerd worden,” aldus Arend. Joris vult aan: “We vertrouwen Gonçalo Salgado (dj Lake Haze, staat bij de deur, red.) volledig zodat niet in een keer het halve Plein binnen staat. We denken juist dat het drukker gaat worden. Volle avonden zijn altijd het leukst dus het wordt alleen maar beter voor vaste bezoekers.” 

Of de jongens het spannend vinden? Joris zegt lachend: “Het is altijd spannend, wat we ook doen.” Arend vult aan: “Ja natuurlijk, maar ik ben heel tevreden met wat we hebben kunnen boeken de komende maanden, er komen hele leuke dingen aan. Ik heb er wel vertrouwen in.” Met die leuke dingen doelt Arend op het jaarverslag dat eraan komt waarin alle cijfers van 2018 van het Magazijn openbaar gemaakt worden, het nieuwe artwork én een verbouwing. “We gaan een soort tweede zaaltje openen aan de achterkant van de club,” licht Arend toe. “Dat wordt een Spätkauf; een Duitse nachtwinkel. We verkopen Schnapps, halve liters bier, Apfelschorle, Pfeffi; alles wat je typisch bij zo’n winkel kan kopen We gaan de tafeltjes bij de garderobe een beetje upgraden zodat het een gezellig terrasje wordt. Hij gaat op 2 maart open, tijdens de eerste XL-nacht.”

De line-up van die eerste XL-nacht is al aangekondigd: op 2 maart zullen Mirella KroesSandrien en Lenson van 11:00 tot 07:00 het spits afbijten. Early birds kosten acht euro, aan de deur betaal je vijftien euro. “We proberen meestal twee artiesten op zo’n avond te boeken, soms doen we een all-nighter. De prijzen zullen variëren, afhankelijk van de artiesten. Maar aan de deur zullen kaartjes nooit duurder worden dan vijftien euro,” aldus Arend. “Er zijn niet veel plekken waar je onze muziek kunt luisteren. Mensen willen een of twee keer per week uit, maar hebben geen zin tachtig euro per maand aan entree uit te geven. Het nieuwe beleid sluit hier beter op aan. Het voelt nu gewoon als een goed moment dit concept uit te proberen. We gaan richting ons tweejarig bestaan, het is tijd voor een frisse wind,” voegt Joris toe.

Kaartjes voor de eerste XL-avond zijn hier te koop. 

"We verkopen Schnapps, halve liters bier, Apfelschorle, Pfeffi."