“We hebben anderhalf jaar lang vastgehouden aan hetzelfde concept: een avond kost altijd tien euro en we zijn van twaalf tot vijf geopend,” vertelt Joris. “Dat werkt eigenlijk heel goed, maar we hadden zelf het idee dat het eigenlijk beter bij Den Haag en onze club past als we dat concept loslaten en met een nieuwe aanpak komen.” Arend vult aan: “Eigenlijk is het een beetje raar, we hebben een heel goed jaar achter de rug waarin we financieel gezien alles precies volgens plan hebben gehaald. Dan zou je denken dat het niet het moment is om te veranderen. Maar wij voelden aan dat we juist binnen datgene wat we nu hebben opgebouwd, we nu de ruime hebben om het net even wat anders te gaan bekijken.”
Door de nieuwe koers kan Het Magazijn de aandacht en promotie meer richten op grotere events, vertelt Arend. “Hierdoor kunnen we een interessanter, exotischer programma neerzetten. Daarnaast kunnen we met de gratis avonden meer podium bieden voor lokale artiesten en zijn we toegankelijker voor mensen die wel elk weekend naar Het Magazijn willen, maar niet iedere keer tien euro neer willen leggen voor een line-up die ze misschien helemaal niet kennen.” “Het lastige aan die vaste prijs is dat je een heel klein vijvertje hebt waar je uit kunt vissen,” vult Joris aan, “want je moet met die tien euro p.p. rond kunnen komen en artiesten kunnen boeken, maar het publiek moet de avond ook tien euro waard vinden. Aan beide kanten word je dus gelimiteerd. Door sommige avonden gratis te maken en andere vijftien euro te laten kosten, heb je ontzettend veel artistieke vrijheid om die avonden in te vullen.”
Dat sommige avonden gratis worden, betekent niet dat de club inboet aan kwaliteit. Het zorgt er juist voor dat er meer mensen bereikt worden. “Er zijn superveel hele interessante artiesten die nog niet veel gigs hebben. Op deze manier kunnen we hen een podium geven. We willen een plek zijn waar we de lokale muziekscene kunnen versterken, zowel in Den Haag als in Nederland. Op gratis avonden krijgen veel meer artiesten de kans om te spelen, dat kunnen we beter doen in deze constructie. Ze krijgen ook gewoon betaald,” legt Arend uit. “We blijven ook heel erg hetzelfde genre artiesten boeken als dat we nu doen,” voegt Joris toe. “Maar nu kunnen we het lokaler en onbekender gaan zoeken omdat er voor mensen geen drempel meer is om te gaan kijken wat er draait. We merkten dat het bij hele toffe dj’s gewoon niet druk was omdat mensen ze niet goed genoeg kennen. Als we dat nu gratis aan kunnen bieden, kunnen we veel meer mensen bereiken.”