Vijf jaar geleden organiseerden jullie je eerste feestje, nu staan jullie voor de derde keer in het Zuiderpark met een heel festival. Hoe zijn jullie op dit punt gekomen?
“In het begin van The Crave zijn we met z’n drieën (Benjamin Havenaar, Joris Hoefnagel en Jarrell Drenthem Soesman, red.) naar de pinautomaat gelopen en hebben we maximaal rood gepind. De eerste clubavond was met Juan Sanchez en Sandrien in PIP en werd supergoed ontvangen. Daarna was het een kwestie van 24/7 met The Crave bezig te zijn, zo blijft de bal rollen. Meer clubavonden, stagehostings op festivals, The Crave Fest en uiteindelijk het festival in het Zuiderpark volgden. We proberen het concept steeds verder te ontwikkelen, we zijn constant bezig onze identiteit te versterken. Daardoor denk ik dat we iets hebben gecreëerd wat echt een verlengstuk is van onszelf. Dat maakt het authentiek.
We hebben nooit gedacht “dit is een gat in de markt”, we zijn altijd uitgegaan van onze eigen kracht. Ik denk dat je jezelf daardoor op de lange termijn altijd blijft vernieuwen. De houdbaarheid van het concept is hierdoor veel groter dan wanneer je gaat inspelen op de hype of trend. We zijn altijd met muziek bezig dus we vertrouwen op onze voelsprieten om hypes te voorspellen in plaats van ze achterna te lopen. Zo zie je bijvoorbeeld dat artiesten regelmatig bij ons stonden vlak voordat ze internationaal écht doorbraken, zoals Helena Hauff, Dr. Rubinstein en Stranger. Dat soort verrassingen proberen we altijd neer te zetten.”
Elektronische muziek is op menig festival gerepresenteerd, de markt lijkt haast verzadigd. Hoe onderscheiden jullie jezelf?
“Een van de dingen die The Crave bijzonder maakt, is dat het oprecht aanvoelt en dat mensen zich ermee kunnen identificeren. Je plek in de maatschappij is tegenwoordig veel meer afhankelijk van andere dingen dan vroeger. Het maakt niet meer uit bij welke zuil je hoort of welke religie je aanhangt, de muziek waar je naar luistert en de festivals die je bezoekt zijn een veel belangrijker onderdeel van je identiteit. Als mensen zich identificeren met The Crave vinden ze daar een stukje herkenning. We zijn heel erg bezig met communitybuilding, vanaf moment één zijn we een hechte vriendengroep en die groep groeit met de dag. We hebben ook een open uitstraling, iedereen is welkom, zolang je maar houdt van de muziek. Dat is voor ons het allerbelangrijkst. Daardoor hebben we ook zo’n gemêleerd publiek. Oud, jong, dik, dun, wat je geaardheid ook is: het maakt allemaal niet uit. Bij ons komt iedereen gewoon samen voor de muziek, en om een superleuke tijd te hebben.
De setting draagt bij aan het succes. Ik denk dat Den Haag een unieke plek is, het heeft een half miljoen inwoners maar het is net een dorp. Bijna iedereen kent elkaar. Daarnaast zijn er ook nog niet heel veel festivals zoals The Crave in Den Haag. Hierdoor kunnen wij de verbindende schakel zijn waardoor iedereen samenkomt. Dat is de kracht van Den Haag, iedereen heeft een open, down to earth-houding.”