Wanneer de telefoon opgenomen wordt horen we de rustige stem van Moses Boyd. Merkwaardig, want na een korte introductie vraagt hij: “zou ik zo terug kunnen bellen, ik ben net aangekomen bij mijn hotel (in Wales) en moet nog even inchecken”. Nog voordat het interview van start is gegaan is het duidelijk dat de drummer kan multitasken als geen ander.
“Muziek is alles wat ik had,” zegt de drummer eerder. Hoe moeten we dat opvatten? “Ik kom niet uit een rijke familie, ik was één van zes in de familie. Mijn buurt was niet al te best en mijn schoolsysteem was ook niet alles. Heel mijn leven heb ik alles gedeeld, dat is nog steeds zo. Van alles; kleding en voedsel. Dus ja, muziek is alles wat ik had. Dat betekent dat er geen spaarpot was om op terug te vallen. Gelukkig, ben ik een iemand die mooie kansen goed kan aanvoelen”. Met die opmerking refereert Boyd naar de keuze om drumlessen te gaan volgen.
“Mijn drumleraar op de middelbare school kwam aanzetten met allerlei jazzplaten. Hij liet het me horen of beter gezegd; hij forceerde me om hiernaar te luisteren. Ik wist (toen al) dat hij een sound had die compleet anders was dan welke drummer dan ook. Toentertijd begreep ik het niet helemaal, maar ik kon het wel waarderen. Het besef hoeveel invloed mijn leraar had kwam pas later. Wat bleek nou, mijn leraar speelde vroeger met Ella Fitzgerald en Barbara Streisand. Zijn carrière was tot een einde gekomen en gaf les op uitgerekend mijn school.” Boyd gaat verder: “Door zijn ervaring had hij een wildgroei aan informatie die ik kon absorberen. Er was altijd wel een cd of cassette die ik kon beluisteren. Door hem ben ik onder andere gaan luisteren naar Tony Williams en Buddy Rich. Youtube was in die tijd pas in zijn prille begin, dus er was nog helemaal geen sprake van online lessen.” Datzelfde geldt voor vrije toegankelijkheid van muziek.” Ik spaarde constant zodat ik alles van Miles David kon kopen wat ik tegenkwam. Alleen maar omdat ik bekend was met zijn materiaal.”