Vragen aan vijf artiesten op Antilounge 22 Vragen aan vijf artiesten op Antilounge 22

Drones en artiesten ontmoeten elkaar in de Grey Space

, 3voor12 Den Haag (in samenwerking met Antilounge)

Komende zaterdag komt de 22ste release van de Antilounge uit. Ditmaal gaat het om een (extra) speciale uitgave. Antilounge 22 is namelijk een dubbelaar (2 lp's) waarbij één kant helemaal bestemd is voor drones (samengesteld door curator Jan Borchers) terwijl de andere LP gereserveerd is voor beats, in totaal werken achttien Haagse artiesten mee aan dit album. Zaterdag zullen zowel de beats als de drones artiesten te horen zijn in The Grey Space in The Middle.

De Methode

Antilounge over de Methode: "Schippert tussen gruizige dieptes en heldere hoogtes: amorfe dub-atmosferen gaan hier hand in hand met een lome, hypnotiserende pop-esthetiek. Het expansieve, koortsachtige geluidsspectrum zit vol met heimelijke ritmiek en melodie: allen ruïnes van een verpulverde club-droom."

Wat is voor jou een belangrijk muziekstuk?  
"Panda Bear's Person Pitch (2007) behoort toch wel tot een de meest invloedrijke werken op mijn muzikaal wezen. Het ademt een tijd: een bedrieglijke chaos, vol van bescheiden warmte. Een prachtig geluidsdocument waarin vele muzikale tradities samen zijn gesmolten tot een coherent geheel."

Welke programma gebruik je om muziek te maken en waarom?
"Ik werk voornamelijk in Ableton Live 10 en dit komt omdat ik hier tijdens mijn afstuderen (Muziekwetenschap) veel mee heb leren werken. Daarnaast gebruik ik voornamelijk de Waldorf Blofeld en een grote collectie aan NES samples die ik ooit van Maria Afonso heb gekregen."

Hoe ziet de dag voorafgaande aan een live optreden er voor jou uit?
"Hoogstwaarschijnlijk wordt ik wakker in Den Haag, in de buurt van het Regentesseplein. Daarna volgt grofweg een dag zoals eigenlijk alle dagen: noeste arbeid voor een betere wereld of werken in de geluidsstudio. Op dit moment ben ik bezig met het mixen van een album van Roland Kraling en Maria Afonso, dus daar zal komende tijd nog wat aan geschaafd moeten worden. Om de show zelf maak ik mij niet zo druk: belangrijker is dat ik de dag na de performance vrij heb."

Zoe Reddy

Antilounge over Zoe Reddy: Zoe gebruikt haar klassieke songwriting achtergrond in combinatie met nieuwe elektronische wijzen van productie om dansbare soundscapes te maken. Field recordings, vocals en gelaagde beats worden met elkaar vermengd om electronische verhalen te vertellen.

Wat zijn op dit moment jouw grootste uitdagingen als artiest en hoe ga je daarmee om?  
"Ik ben de laatste tijd meer bezig met production elements; de specifieke pitch en pan van een high-hat bijvoorbeeld of de juiste effect of instellingen voor een field recording of sample. Dit vraagt veel tijd en toch werk ik van natuur het liefst heel snel. De combinatie van deze twee tempo's en manieren van werken kan een beetje lastig zijn. Ik probeer dus mijn geduld te vinden en verschillende ideeën naast elkaar te ontwikkelen zodat ik toch in een flow kan blijven."

Hoe verloopt het creatieve proces bij jou?  
"Ik begin meestal met een field recording of sample en speel met het tempo, pitch, kleur en richting. Vanuit één sample probeer ik verschillende klanken en beats te halen en dit gebruik ik als basis voor een track en/of set. Stem is de volgende stap, woorden, zinnen en melodieën. Ik neem niet alles op maar door te zingen kom ik meer in de track en kan ik het gevoel van het nummer beter herkennen. Mijn studio speelt ook een belangrijk rol, ik heb gelukkig een hele fijne ruimte waar ik veel herrie en rommel kan maken!" 

Zonder wat kan je tijdens een live optreden absoluut niet? 
"Pure essentials? Mijn laptop met Ableton, een goede microfoon en a killer outfit."

Antilounge over Trapper: Trapper is Jimi Voltagio (hurdy-gurdy), Wouter Blok (electronica), Rob Kanters (electronics, bass) en Jan Borchers (electronics, bass). Samen staan ze sinds 2011 garant voor een verrukkelijke portie drones

Wat is jullie ideale productieve omgeving om muziek in te maken? "Spoorbruggen, verlaten panden en ongekoelde disco's."

Wat betekent voor jullie de link tussen de stad Den Haag en (elektronische)  muziek?
"The West Coast Sound of electronics komt uit Den Haag."

Wat zouden jullie graag de komende vijf jaren willen doen omtrent Trapper? "TO MAKE SOME BEAUTIFUL NOISE"

Antilounge over The Monoranger: De Monoranger is een actieve speler in de elektronische / improvisatiescene in Den Haag. Willekeurige geluidsgeneratie en sequencing vormen de basis van zijn betoverende experimentele geïmproviseerde drones. 

Hoe ga je te werk als je een live set gaat maken?
"Ik start in mijn homestudio, beetje rommelen met de apparatuur totdat ik een format voor het begin heb gevonden. Die speel ik live dan en vanaf daar start ik. Hoe het dan verder gaat is afhankelijk van de venue (de ambiance), het publiek (hoeveel mensen er zijn en wat de sfeer is op dat moment) en mijn eigen gevoel. Tot seconden voor mijn optreden kan ik nog besluiten waarmee ik begin. Tijdens de set is alles afhankelijk van de flow, go with the flow dus. Ik neem alles op omdat ik nooit meer kan herhalen wat ik gespeeld heb."

Wat is je mening over origineel zijn en vernieuwing binnen het elektronische genre? "Ik ben altijd origineel omdat ik ter plekke bedenk hoe mijn set gaat klinken. Ik ben een ambient, soundscape, drone fan, dus bij mij weinig beats of ritme. Elektronische muziek is tegenwoordig doorspekt van beats. Goeie ontwikkeling weliswaar want stilstand is achteruitgang, maar het is niet mijn ding."

Zonder welke hardware kan je absoluut niet? 
"Digitaal zijn mijn laptop en de Ableton Push2 onontbeerlijk. Waarschijnlijk gebruik ik deze set-up ook tijdens Antilounge 22. Analoog maak ik gebruik van de Moog Mother32, de Moog DFAM, de Moog Werkstatt, Arturia Mini/Microbrute en sporadisch de Korg MS-20 (origineel) en een palet aan effectpedalen. Deze set-up gebruik ik meestal in mijn thuisstudio."

Antilounge over Medium Rar: Het jonge soloproject vol kauwgomballenpop, fruitige loopjes en andere streken van Adrienne Wennekes. 

Is er verschil voor jou tussen muziek produceren en live optreden?
"Ja, er is een groot verschil. Als ik muziek produceer ben ik geconcentreerd. Op het podium denk ik: "Ok, ik hoop niet dat mijn laptop vastloopt." En, "Wat zal iedereen in het publiek wel niet denken, de zoveelste producer." Ongelofelijk hoe hard ik voor mezelf ben eigenlijk. Ik wil gewoon goede dingen maken. Muziek maar je op kan dansen, die vrijheid geeft."

Hoe belangrijk is samenwerken in je proces of ben je een echte solo artiest?
"Voor mij is muziek een vier-dimensionale belevenis, ervan uitgaande dat de vierde dimensie dan tijd is. Als ik alleen werk ga ik wat meer de diepte in, het geeft me mogelijkheid om uiting te geven aan herinneringen en plekken. Tijdens een samenwerking kom je altijd tot verrassende resultaten en kan ik er veel meer om lachen."

Hoe ziet de avond na een live-optreden en de dag erna er voor jou uit?
"Na het optreden geniet ik van de tijd samen met vrienden. Verder ziet het er doodnormaal uit. Ik werk de volgende dag weer bij mijn fulltime baan, net als de dag voorafgaande trouwens. Als Medium Rar heb ik gelegenheid om mijn meest persoonlijke werk te delen, en daar ben ik dankbaar voor.

Antilounge 22 - zaterdag 24 november van 20:00 - 03:30 - Grey Space in the Middle.

Disclaimer(tje): Dit interview is in samenwerking met de organisatie van Antilounge tot stand gekomen. 

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Den Haag