Op het kantoor van Rewire is het ruim een week voor het festival enorm druk. Daarom spreken we met festivaldirecteur Bronne Keesmaat af in een klein cafeetje in de buurt van de Electriciteitsfabriek. Tijdens Rewire zal daar de soundtrack van Stranger Things live worden gespeeld. Maar dat is slechts één onderdeel van het avontuurlijke en unieke programma van drie dagen Rewire. Wat wij willen weten, is wat Rewire zo'n uniek festival maakt.

Waarom is Rewire uniek?
“Het is een combinatie van facetten die de uniciteit van het festival bepaalt. Buiten alle projecten die je niet vaak op de radio hoort of elders ziet, spannen wij ons in om context te bieden. We presenteren concerten binnen een bepaalde focus of contextprogramma en bieden daar ook een talks-programma bij. Daarnaast hebben we nu ook het aantal schrijvers uitgebreid die in het programmaboekje essays schrijven over de thema’s die we uitlichten. Dat biedt het publiek toch weer een andere kijk op ontwikkelingen.

We kijken ook naar wat de artiesten van nu bezighoudt. Wat inspireert hen? Wat zijn thema’s die hen bezighouden en wat is het verband met andere sociaal-culturele ontwikkelingen? Maar het vertrekpunt blijft altijd de muziek.

Waarom komen mensen van over de hele wereld naar Rewire?
“Vorig jaar waren er bezoekers uit meer dan 35 landen, dat zal dit jaar weer hoger zijn. We zien veel mensen uit Amerika, maar ook uit heel Europa. Hoe dat komt? Er zijn niet veel festivals als dit in Europa. Je ziet hier heel veel premières, heel veel nieuw werk. Een derde van het programma is altijd nieuw. Dat wil zeggen: niet eerder uitgevoerd in Nederland of Europa. Ook de samenstelling van het programma is vrij uniek, dat zie je niet op veel plekken. Zo’n Stranger Things project hebben wij bijvoorbeeld naar Europa gehaald. We hebben contact gezocht met AB in Brussel en gevraagd of ze mee willen doen. De Barbican in Londen haakte aan en dan heb je iets heel unieks in Nederland staan waar mensen voor reizen. En het geldt niet alleen voor dat optreden, maar ook voor twintig andere.”

"Een derde van het programma is altijd nieuw. Dat wil zeggen: niet eerder uitgevoerd in Nederland of Europa."

 

 

 

 

 

 

Thema’s

Rewire kent dit jaar drie thema’s die worden uitgelicht door middel van workshops, essay’s, talks en natuurlijk muziek. Sense of Self gaat over identiteit, eigenheid en representatie. Network Music onderzoekt de non-lineaire manier waarop we tegenwoordig muziek distribueren en beleven. Electronic Music: Innovation in Historical Context kijkt terug op technologische innovaties die van invloed zijn geweest op de ontwikkeling van muziek.

Kyle Dixon & Michael Stein - Stranger Things

Waarom willen al die acts naar Rewire komen?
“Misschien hebben we in de afgelopen jaren toch iets opgebouwd? Maar we spannen ons vooral enorm in om bepaalde projecten naar Den Haag te halen. Waar het soms niet meteen lukt, is het belangrijk om te blijven volharden en soms lukt het een editie later dan toch. Met een project als Stranger Things of een artiest als  Laurie Anderson ben ik lang bezig geweest." 

Wat maakt een act Rewire-waardig?
“Ik denk de drang om te vernieuwen, wat steeds moeilijker wordt omdat alles al gedaan is. Maar juist een kleine twist aan een productie of een bestaand genre kan soms al vernieuwing geven. Ook het grensoverschrijdende is vaak vernieuwend, dat zie je ook op het festival. Eigenlijk kan je niet meer spreken van genres of stijlen. Tegenwoordig is alles met elkaar verbonden en door elkaar geïnspireerd. Dat schrijf ik ook in de intro van het boekje: misschien moeten we wel gedag zeggen tegen de hele genrebestempeling.”

Je bent me telkens voor, want ik wilde net vragen of het niet makkelijker is om in één stijl of genre te programmeren?
“Ik ben je steeds een stap voor hè, haha. Met het festival hopen we dat ook altijd te zijn. Maar dat komt voort uit wat ik net zei, dat genres er niet meer toe doen. Sommige mensen noemen ons een dancefestival, anderen een experimenteel muziekfestival, een alternatief festival, of zelfs een noisefestival omdat er een paar noise acts staan, maar dat zijn we allemaal niet. Wij zijn vooral een muziekfestival dat zich focust op de artistieke voorhoede en de tijd waarin we leven. Er zijn best wat voorbeelden van artiesten die eerst bij ons stonden en een paar jaar later op de grotere festivals spelen.

"Sommige mensen noemen ons een dancefestival, een experimenteel muziekfestival, een alternatief festival, of zelfs een noisefestival"

Suuns - Make It Real
 

Nina Kraviz @ Time Warp 2017

Laurie Anderson

Waar vind jij die acts dan?
“Veel online en ook in het buitenland, want als je ze in Nederland gaat scouten, ben je eigenlijk al te laat. In de twee maanden voor het festival stopt het, dan ben je alleen met het festival bezig, maar daarna begint de zoektocht naar nieuwe muziek gelijk weer. En dat is eigenlijk ook het leukste wat er is.”

Nog even over die voorhoede: vorig jaar stond Daniel Lanois op het festival. Die loopt al een aardig tijdje mee.
“Dat was ook een boeking waarvan ik dacht ‘moeten we dat wel doen’? Ik zou hem zes of tien jaar geleden niet hebben uitgenodigd, maar toen hoorde ik die nieuwe plaat. Dat was zo anders dan wat hij daarvoor maakte dat ik het toch gedaan heb. Ik vind juist makers die al langer meegaan en zich willen ontwikkelen heel interessant. Zo heeft hij nu een project met Venetian Snares. Dat hij die kant op wil gaan en zich blijft ontwikkelen vind ik spannend.”

 

De grote naam van dit jaar is wel Laurie Anderson. Is dat speciaal voor jou?
“We proberen ons altijd te richten op de voorhoede, op innovatie, en zij is een goed voorbeeld van iemand die heel erg actief is geweest op dat vlak. Ze is geschoold als beeldend kunstenaar, maar ze schrijft ook boeken, maakt multimediale voorstellingen,  neemt cd’s op met bijvoorbeeld het Kronos Quartet en maakt films. Ze is echt heel breed ontwikkeld, ook met een oog voor wat er speelt in de samenleving. Ze is een geweldig verhalenverteller, via welk medium maakt eigenlijk niet uit. Om iemand van zo’n statuur op jouw festival te hebben, is iets om trots op te zijn.”

Ooit verhuisplannen gehad?
“Heel veel partijen uit het buitenland of Amsterdam vragen waarom Rewire in Den Haag zit. Het antwoord? Omdat ik hier ben opgegroeid. Ik ben hier begonnen met het festival. Het is ontstaan uit het Wired festival. Dat heb ik ooit ontwikkeld in opdracht van Villa Nuts, een platform van jonge kunstenaars, en die vroegen of ik iets kon bedenken waarbij kunst en muziek op een laagdrempelige manier samen konden worden gebracht. Dat heeft twee jaar bestaan en was vrij succesvol, maar toen stopte Villa Nuts. Ik vond het zonde om ermee te stoppen of het niet door te ontwikkelen, dus heb ik een jaar later de eerste editie van Rewire georganiseerd. Toen was er ook nog beeldende kunst en experimentele film, tot we in 2014 besloten om ons te focussen op muziek en geluid.”

Dus het festival blijft Den Haag?
“We hebben hier onze plek en we zitten hier goed. Het is wel zo dat we een beetje tegen de grenzen aanlopen van wat er in Den Haag mogelijk is. Qua podia missen we een grotere zaal. We zijn dan ook blij met de komst van het nieuwe OCC. Daar komt een nieuwe zaal waar wij ook gebruik van kunnen maken wat weer nieuwe mogelijkheden biedt. Aan de andere kant vind ik het jammer dat in de afgelopen jaren een deel van de undergroundplekken is verdwenen. ”

“Er is geen ambitie om naar een andere stad te gaan, hoewel het sommige zaken wel makkelijker zou maken. Den Haag heeft niet de infrastructuur die Amsterdam of Utrecht heeft en het is ook echt wel moeilijker om publiek naar Den Haag te trekken dan naar die andere twee. Maar we kiezen meestal niet de makkelijkste weg.”

Kara-Lis Coverdale @ Rewire 2016

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
“Het nieuwe podium op het Spui geeft nieuwe mogelijkheden. Dan kunnen we opschalen naar andere capaciteiten, daar kijken we wel naar uit. Het blijft dan wel een uitdaging om niet te groot te worden of niet te grote acts te halen waar alleen maar specifiek één doelgroep voor komt. Ik vind dat we wel dat kleinschalige moeten behouden. We groeien nog steeds ieder jaar, dat kan je ook zien aan het aantal activiteiten. Dat geeft energie.”

Zijn er nog dingen waar je dit jaar extra trots op bent?
“Ik ben dit jaar heel trots omdat we heel wat ambities die we in voorgaande jaren hebben geformuleerd nu kunnen realiseren. Het discoursprogramma, dus de talks en de begeleidende teksten, zijn veel sterker ontwikkeld, de vernieuwde focus-en contextprogramma’s met onder andere de twee artist in focus programma’s waar ik ook ontzettend enthousiast over ben. Ik denk dat we op alle vlakken stappen zetten en het blijft heel mooi om te zien dat het festival zich blijft ontwikkelen. Ik heb het gevoel dat wij na acht edities nog steeds een jong festival zijn, We zijn pas begonnen.”

" Ik heb het gevoel dat wij na acht edities nog steeds een jong festival zijn."

Laurie Anderson - O Superman

Rewire vindt plaats van 6 t/m 8 april 2018 op 12 verschillende locaties in Den Haag. Op het festival spelen onder andere Laurie Anderson, Nina Kraviz, Panda Bear, Floating Points, James Holden & The Animal Spirits en SUUNS.

3voor12 en 3voor12 Den Haag zullen alle dagen aanwezig zijn en uitgebreid verslag uitbrengen.

 

 

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl