Er wordt hard gewerkt als we aankomen bij Zaal 3. Overal liggen posters en de bureaus liggen vol met flyers en papieren. We lopen met Tim naar de lunchroom, bestellen wat te drinken en bespreken de voortgang van de campagne. “Het gaat echt goed, we zitten al over de 750 leden” vertelt Tim enthousiast (Inmiddels al over de 900 leden, red.).
We Are Public gaat bijna publiek
“We willen een community creëren, het is niet alleen een lidmaatschap.”
Er is reuring, brouhaha if you will, over een nieuw initiatief in Den Haag. We Are Public genaamd. Er worden cultuuroptimisten gezocht. Een 1000 stuks. Maar wat is We Are Public en wat zijn cultuuroptimisten? Om deze vragen te kunnen beantwoorden spreken wij af met projectleider en hoofdredacteur Tim Terpstra, bij Zaal 3, waar het hoofdkantoor van We Are Public Den Haag is gevestigd.
Eerst een korte uitleg. Voor €15 per maand krijgt een ‘cultuuroptimist’ onbeperkt toegang tot de beste cultuur van de stad. Door lid te zijn steunen leden de culturele sector. Inkomsten uit de lidmaatschappen komen ten goede aan culturele instellingen en makers. We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. In Amsterdam is het project inmiddels een groot succes. Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd ‘voor’ cultuur. Nu is het de beurt aan Den Haag, als tweede stad in het land. Aan Tim Terpstra de taak om dit op touw te zetten.
“Leon en Bas had ik eerder leren kennen. Zij hadden al vanaf het begin een landelijke visie. Want als het in Amsterdam zou kunnen werken, waarom dan niet ook in andere grote steden? Daarbij is een landelijk platform uiteraard interessanter dan een lokaal platform. Omdat het in Amsterdam al bestond, was het voor ons makkelijker om het ook in Den Haag te gaan proberen. We bedachten dat we in ieder geval 1.000 leden nodig zouden hebben om van start te gaan. Naast het feit dat het model anders niet werkt, zijn we ook van mening dat als we er geen 1000 kunnen vinden, er niet genoeg draagvlak is om het ook in Den Haag te doen.”
Afgelopen museumnacht werd door wethouder Joris Wijsmuller het startschot gegeven van de campagne. “Dat was onwijs leuk. We ging met een groep van ongeveer 40 man de straat op om mensen aan te spreken. Dat was voor ons ook het eerste moment om hiermee naar buiten te treden. Kijk, het verhaal is best wel aantrekkelijk, maar je moet het toch zien te communiceren en bij de mensen weten te brengen.”
Er worden cultuuroptimisten gezocht. Maar, wat zijn dat, cultuuroptimisten? “Dat kan iemand van 80 zijn, maar ook iemand van 20. Die term, cultuuroptimist, is afkomstig uit de campagnes in Amsterdam. Toen ik de term hoorde kreeg ik er wel een goed gevoel bij. Ik ging er over nadenken. Wat is een cultuuroptimist en ben ik dat? Voor mij is een cultuuroptimist iemand die in de steeds complexer wordende wereld waarin wij leven, optimistisch blijft over de waarde van kunst en cultuur in de maatschappij."
We Are Public is er voor alle kleine en grote culturele instellingen. Het doel is om het beeld van cultuur bij de leden te verbreden. “Ik denk dat dat heel belangrijk is. Dat je niet alleen naar je vaste stek of favoriete band gaat, maar dat je de ontdekking aangaat om ook die andere dingen te ontdekken die je anders niet zou zien. Dat is voor mij de definitie van een cultuuroptimist. Ik denk dat er zeker in Den Haag heel veel mooie programma's zijn en dat het voor veel mensen veel mooie ervaringen kan opleveren.”
Iedereen die nu lid wordt, hoeft pas vanaf januari te gaan betalen. Tot januari biedt We Are Public ook al een programma aan waar mensen heen kunnen. Leden krijgen een voorproefje van wat zij vanaf januari kunnen verwachten. “We hebben een redactie die de programma selectie maakt. Die letten ook wel op een nieuwe en experimentele programmering. Jonge makers en dingen die volgens ons meer aandacht verdienen dan dat ze krijgen.”
Er wordt al veel gebruik gemaakt van de pas door de leden, maar ook door Tim zelf. “Zelfs nu, nu ik druk ben met het opzetten van We Are Public, heb ik mijn pas al vaak gebruikt. Je komt in een andere omgeving terecht, je ziet wat nieuwe gezichten. Ik ben op best wel veel plekken geweest. Ook om te kijken of alles werkt. Het werkt echt zo’n lidmaatschap. Je komt op plekken waar je waarschijnlijk niet eerder zou komen.”
“Ja, dat vind ik het leuke aan dit project. Ik ben in het begin heel erg kritisch geweest. Hoe werkt het dan? En werkt het echt zoals jullie bedoelen? En daar is uitgekomen dat ik er echt achter sta en dat het een model is waarin ik heel erg geloof. Daarom kan ik er ook met veel plezier over vertellen. Dat scheelt enorm. En het is gewoon een heel goed verhaal, haha!”
Wat als een evenement uitverkocht is? “Ja, dat blijft moeilijk te voorkomen. Dat kan gebeuren. In sommige gevallen kan je reserveren voor programma’s, dus dan neem je die mogelijkheid weg. In de basis zoeken we niet de meest populaire programma’s uit. We willen met de redactie juist een selectie maken van opkomende artiesten, muzikanten, makers in het algemeen. We zullen Freek de Jonge in de schouwburg niet meenemen, maar wel een opkomend theatergezelschap.”
Het project heeft een vliegende start gekregen. De 1000 leden zijn bijna binnen. “Het was in het begin zeker spannend. Maar wat mij heel erg heeft verbaasd is dat wij binnen de eerste week al op de 500 leden zaten. Dat was voor iedereen wel een ontzettende stimulans om vrolijk verder te gaan. Ik dacht echt, wow, dit is echt een goede respons! Dat heeft erg geholpen in het wegnemen van die twijfel.”
“We merken dat ook nu de aanmeldingen vrij stabiel doorlopen. Het is nog niet stilgevallen. Of naja, er was één dag waarbij het stil viel. Toen Trump tot president werd verkozen. Wij zoeken natuurlijk naar cultuuroptimisten, maar ik denk dat het optimisme die dag ver te zoeken was. Ik kan mij ook wel voorstellen dat als je op TV ziet dat Donald Trump president wordt, dat je dan iets minder optimistisch bent. Gelukkig was dat maar één dag en lopen de aanmeldingen weer door.”
Wat kunnen we van We Are Public verwachten na januari? “Ik hoop dat het gewoon blijft groeien. Hoe groter het wordt, hoe meer bestaansrecht je ook hebt. En hoe groter je bijdrage kan worden aan de kunst en cultuur in Den Haag. Het zijn tijden waarin veel financiering wegvalt. Voor culturele instellingen, voor popmuziek, voor eigenlijk alle richtingen. En ik denk dat We Are Public echt kan helpen.”
“We hebben nu 50 partners die mee doen, maar ik heb een lijst van 100 die ik hier graag bij zou willen betrekken. Het zou mooi zijn, als zij mee zouden doen. Daarin zit nog heel veel werk. Ik wil het aanbod continue groter en breder maken. Dat er echt een goede vertegenwoordiging zit van wat er in Den Haag gebeurd. Het zal ook het eerste moment zijn dat we met de redactie heel intensief gaan werken. We willen vanaf januari ook samen met leden programma’s te bezoeken en zelf activiteiten gaan organiseren. We willen een community creëren, het is niet alleen een lidmaatschap.”
Iedereen die lid is geworden heeft thuis een welkomstpakket ontvangen. Met daarin onder andere een uitnodiging voor het Public Now (or never) feest op 8 december in de Pip. “Ja, er staat Public Now (or never), maar we gaan het gewoon halen. We verwachten wel dat we dan die 1000 leden hebben. Dus we gaan dan vooral vieren dat we gaan beginnen in Den Haag. We nodigen alle partners uit om mee te denken over de programmering van die avond, want die staat nog niet vast. We willen een heel divers programma samenstellen en van een uur of 20.00 tot 03.00 een toffe avond neerzetten. Want niet alleen de partners, maar ook de redactie en het team zijn hier zoveel mee bezig geweest, dat het ook een mooie samenkomst is. Even met zijn allen samen zijn en het glas heffen op het feit dat we gaan beginnen.”
Wordt ook cultuuroptimist via de website van We Are Public.