“Bij de vorige editie draaide Job Jobse ineens Justin Bieber,” zegt Woody ‘s-Gravemade, medeoprichter van Deep Sea Discotheque. “Normaal zou ik dat zwaar afkeuren, maar toen klopte het.” Ook Fabian Bredt en Luka Kueter, de andere oprichters, herinneren zich die avond goed. Bredt: “De hele club stond mee te zingen.” Deze anekdote is exemplarisch voor het Haagse feest, waar highbrow en lowbrow harmonieus samenkomen.
In de keuken bij: het mysterieuze feest Deep Sea Discotheque
Onder water ontmoeten ordinair en artistiek elkaar
3voor12 Den Haag doet een dagje Scheveningen met Deep Sea Discotheque, één van de meest gewaardeerde feesten in Den Haag. Tussen koffie bij het Kurhaus, SeaLife en een broodje worst bij de HEMA door vroegen we hen hoe Deep Sea begon, waarom de zee zo leuk is en hoe het nou zit met dat felbegeerde dj-shirt.
Deep Sea Discotheque ontstond twee jaar geleden op de kunstacademie in Den Haag, toen de drie oprichters daar studeerden. Woody: “Het is begonnen toen BAKK (het Haagse label, red.) stopte met het geven van de academiefeesten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK). Dat waren altijd de beste schoolfeesten van Nederland. Fabian en ik vonden dat we dat niet moesten laten vergaan.” Luka organiseerde in die tijd studentenfeesten in een lege kamer. “Met YouTube en een laptop voor de muziek,” vertelt hij. “Later vroeg ik daar ook echte dj’s, zoals Bredt. Dat liep wel eens uit de hand.” Bredt: “Dan kwam de politie terwijl ik pas vijf minuten bezig was.”
“Op zo’n feestje van Luka klikte het tussen ons drieën en toen is het gaan rollen”, zegt Woody. Luka: “Het eerste idee was om een schoolfeest te organiseren, met alleen maar dj’s van de kunstacademie en ‘Deep Sea’ als thema. Toen dat niet op de KABK kon zijn wij gaan zoeken naar een andere locatie.” Die andere locatie werd de Pip en het eerste feest een spetterend succes.
Blijkbaar sprak het thema tot de verbeelding, want Bredt, Luka en Woody werden al snel geassocieerd met de onderwaterwereld. Luka: “Dat kwam een beetje vanzelf: we waren ineens de Deep Sea boys. Als mensen ons bijvoorbeeld een souvenir gaven had het altijd met vissen te maken.” Ze besloten daarom ook hun tweede evenement Deep Sea Discotheque te noemen. Het feest was inmiddels meer dan een schoolfeest van de KABK en er bleek potentie in het concept te zitten. “Steven van Lummel, een van de oprichters van de Pip, was fan van dag één,” zegt hij.
Woody legt uit dat het onderwaterthema veel mogelijkheden bood. “Je kan zoveel met dat thema, bijvoorbeeld qua aankleding: van karpers tot dobbertjes of gewoon blauw.” Luka: “Een zee van inspiratie.” Ook het tweede feest klopte en langzaam werd Deep Sea Discotheque bekender in Den Haag.
Dit had onder meer te maken met het brede muzikale palet op de feesten. “We hadden nauwelijks bedacht wat we wilden programmeren, dus er werd breed gedraaid,” vertelt Luka. “Zo kwamen we een beetje op die discogolf uit Amsterdam terecht, met Young Marco en de jongens van Malawi.” Woody: “Alles door mekaar, er zijn geen grenzen.” Bredt herkent dit: “We hadden niet van tevoren bedacht welke muziek erbij moest, het was er gewoon.”
Een ander belangrijk onderdeel van Deep Sea Discotheque is het publiek, zegt Bredt. “Er is altijd een aanzienlijk aantal mensen van de kunstacademie en die zijn supervrij qua muziek.” Luka: “Veel van hen hoorden op onze feesten voor het eerst house en techno. Die combinatie van clubkids en kunstenaars is goud.”
Zo ontstond er een vrije sfeer op de Deep Sea-avonden, wat er weer voor zorgde dat de dj’s kunnen doen wat ze willen. “Je moet dingen durven draaien, zoals langzame muziek op primetime,” zegt Woody. “Ook denk ik dat Bredt en ik nu bekendstaan om dingen die zo fout zijn dat het vet is. Tiësto, Faithless en AC/DC als laatste plaat...” Bredt: “De schoonheid van iets heel lelijks leren begrijpen.” Luka: “De timing van Bredt en Woody klopt altijd, daar verbaas ik me nog steeds over. En als die platen op het goede moment in het verhaal vallen zijn het juist de momenten waar het publiek het meest los op gaat.” Wel wil Woody benadrukken dat ze ook credible muziek draaien. “Het is niet een grote kermis: juist de mix van bekende en minder bekende dingen wordt gewaardeerd op onze feesten.”
De drie luisterden al van jongs af aan naar veel verschillende soorten muziek. In Darmstadt groeide Bredt bijvoorbeeld op met Justice, terwijl hij later vaak naar de legendarische club Robert Johnson in Offenbach ging. Luka luisterde juist veel hiphop en dubstep. Hij ging in die tijd naar feesten als Oi! in Paradiso, voordat hij via Dekmantel de underground house ontdekte. En ook Woody kreeg van alles mee: van Justice en Daft Punk tot rock en hiphop. Het is daarom niet vreemd dat al deze stijlen terug kunnen komen op Deep Sea Discotheque.
Ondertussen verwierven de mannen ook buiten Den Haag bekendheid. Afgelopen zomer hostte Deep Sea bijvoorbeeld een podium op Strange Sounds From Beyond, een nieuw festival dat volgens velen een van de beste festivals van het jaar was.
Ook is er de maandelijkse show op Red Light Radio in Amsterdam, vaak met Job Oberman, beter bekend als Oceanic. Luka: “Hij is eigenlijk naast Woody en Bredt de derde resident van Deep Sea Discotheque.” Woody: “Met zijn drietjes zijn we Poseidon Posse.” De radioshow laat ons geluid aan de buitenwereld horen, zegt Luka. “Maar als je het echt wilt ervaren moet je naar de Pip komen, want alles daarbuiten is maar een flard van Deep Sea Discotheque.” Bredt: “Deep Sea Discotheque Light. Zonder suiker, haha.”
Naast de goede programmering hangt er ook nu nog een zweem van mystiek om het feest. Zo gaat het gerucht dat Bredt en Woody voor elke gast-dj een speciaal t-shirt ontwerpen. Klopt dat? Bredt: “Woody en ik kennen elkaar van de modeafdeling van de KABK. Tijdens de Dutch Design Week had ik een voetbalshirt ontworpen voor PSV, maar daar gebeurde niets meer mee. Luka wilde heel graag shirts, dus toen heb ik het ontwerp aangepast om hem te verrassen. We hadden er ook een voor Steven gemaakt en voor Young Marco, die toen draaide op Deep Sea.” Luka wist van niks, zegt Woody. “Hij was er helemaal ondersteboven van.” Sindsdien maakt Bredt voor elke gast-dj zo’n shirt, waardoor het een soort collector’s item geworden is. Woody: “Nu komen er mensen naar mij toe of ze alsjeblieft mogen draaien, omdat ze weten dat ze dan zo’n shirt krijgen. Dat is luxe, maar we zijn er wel zuinig mee. Job Jobse vroeg bijvoorbeeld ook om een shirt, maar ja, dan kan je Job Jobse zijn: je moet gewoon komen draaien, anders krijg je hem niet.”
Naast het felbegeerde dj-shirt maakten ze met zijn drieën ook het ‘Vamos A La Haya’-shirt. En er zijn plannen voor meer merchandise, want de vraag uit binnen- en buitenland is groot. Luka: “Dit is een logisch gevolg van onze vooropleidingen. De expertise die we daar hebben opgedaan brengt een extra dimensie naar Deep Sea Discotheque.”
Gevraagd naar de plek van hun feest in de Haagse elektronische scene valt er eerst een stilte. Dan Luka, twijfelend: “Misschien hebben we er een beetje speelsheid ingebracht.” Ook Woody is voorzichtig. “Ik vind het heel mooi wat er in Den Haag allemaal gebeurt. We doen allemaal hetzelfde, maar we doen ook helemaal niet hetzelfde. Op een goede manier.” Luka: “Ik denk dat de meeste dingen hier heel spontaan en eerlijk gebeuren.” Hij vervolgt: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat we ons eigen enthousiasme behouden en niet drie edities in een half jaar organiseren. Nu gaan we hier bewust mee om, zodat we elke keer iets nieuws kunnen doen en daar naartoe kunnen leven.”
Daarover gesproken: wat kunnen we bij het tweejarig bestaan, komend weekend in de Pip, eigenlijk verwachten? Luka benadrukt het mysterieuze karakter van het feest: “Er is geen gastenlijst en er is meer te ontdekken dan alleen dj’s.” Woody: “Hier wil ik graag aan toevoegen dat er een strikte dresscode is: je moet in het wit komen. Je hoeft je niet helemaal in het wit te kleden, maar je moet iets wits aanhebben, anders kom je echt niet binnen.” Bredt sluit zich hierbij aan, maar kijkt ook alvast vooruit. “We willen nog een feest in Atlantis organiseren en op Mars.” Woody: “En in Pijnacker.”
Zaterdag 19 november viert Deep Sea Discotheque haar tweejarig bestaan in Pip Den Haag. De line-up blijft geheim, maar wel zeker is de dresscode: wit. Verder is er geen gastenlijst, tickets kosten 5 euro in de voorverkoop.
Woody en Bredt namen onderstaande mix op tussen de smeulende ruïnes van hun Pip Halloween stage, op een regenachtige woensdagavond.
'In de keuken bij:' is een nieuwe serie van 3voor12 Den Haag waarbij wij rondtrekken door de Haagse club-, dance- en elektronicascene. In de serie werken wij samen met talentvolle (ex)-KABK studenten. Zo zijn deze editie de foto's gemaakt door Katarina Juricic. Zij studeert aan de KABK en fotografeert naast dat installaties maakt en werkt met verschillende materialen. Om een idee te krijgen van haar werk, kijk je op haar Tumblr.
Elektronische muziek in Den Haag verdient meer aandacht. 3voor12 Den Haag probeert daarom (in samenwerking met een aantal organisaties uit de Haagse elektronische scene) meer en meer aandacht aan elektronische muziek te besteden. Wil jij hieraan bijdragen in tekst, film, foto of heb jij goede ideeën die gehoord moeten worden? Kijk dan hier.