RGB Festival beleeft topavond met Raul Midón
Rhythm, Groove & Bass Festival in Gebr. de Nobel te Leiden
Van 20 tot en met 29 maart stond Leiden in het teken van het RGB Festival, waarbij RGB staat voor Rhythm, Groove & Bass. De hele week zijn er allerlei muzikale activiteiten, waaronder ook verschillende huiskamerconcerten. Op vrijdag 27 maart stond er in Gebr. de Nobel een mooie line-up op het programma met onder andere Raul Midón, Yori Swart en Bruut!.
Aansluitend krijgen we het optreden van Raul Midón voorgeschoteld. De drie opstellingen op het podium doen een begeleidingsband vermoeden, maar zetten bezoekers op het verkeerde been. Midón wordt door zijn begeleider bij de microfoon met percussie en voorzien van gitaar geïnstalleerd, waarna de blinde zanger, gitarist en songwriter zijn Nederlandse woorden op het publiek loslaat. Na ‘bedankt’ volgt ‘gedogen’ en dat vind hij een fantastisch woord geeft hij aan. Al bij het tweede nummer van de avond is de inmiddels gevulde benedenverdieping van Gebr. de Nobel volledig in beweging. Stilstaan is geen optie. Tijdens ‘Suddenly’ is de zaal doodstil, deze man krijgt zijn publiek waar hij ze hebben wil. Kort gaat hij in op een project dat hij met het Metropole Orkest heeft gedaan, ‘Ride on a rainbow’ heeft hij hiervoor speciaal geschreven. Al beatboxend, zijn eigen blazerssectie trompetterend met de mond en gitaar spelend krijgt hij het publiek aan het dansen.
In de kleine zaal sluit Bruut! de avond af met de inmiddels bekende power jazz. Een spetterend optreden. Dat deze muziek dansbaar is en breed gewaardeerd wordt, is goed te zien in de afgeladen zaal. Als net voor middernacht aangegeven wordt dat Bruut! nog tien minuten speeltijd heeft, zijn zij net zo verbaasd als het publiek. De tijd vliegt. Die laatste tien minuten, die er gelukkig vijftien blijken te zijn, wordt alles uit de kast gehaald om de sfeer er verder in te krijgen. Opzwepender dan dit gaat het niet meer worden. Het is een uitstekende afsluiter van een fantastische avond tijdens het RGB Festival. De avond kende een mooie opbouw met Raul Midón als absoluut middelpunt en terechte hoofdact.