Hoewel de ruimten regelmatig behoorlijk gevuld zijn met publiek blijkt dat de relatieve onbekendheid van het festival er opnieuw voor zorgt het met 250 bezoekers ‘wel gedaan’ is. Jammer, want ProJazz slaagt er opnieuw in een avondvullend programma aan te bieden voor € 15,- per bezoeker.
Vernieuwende Jazz op Cutting Edge
De nieuwe generatie meldt zich
Voor het derde jaar op rij vond in het laatste weekend van mei het inmiddels traditionele Cutting Edge Jazz festival plaats in het charmante Dakota Theater. Het organiserende ProJazz had voor een verrassende en uitdagende programmering gekozen met veel jong talent. 3voor12 Den haag was aanwezig voor een flinke portie jazz.
In de theaterzaal is het inmiddels tijd voor het tweede optreden uit de YoungVips Tour. Het Loran Witteveen Kwintet, met de naamgever achter de vleugel. Lora is afgestudeerd als master jazz piano,en heeft afgelopen jaar op North Sea Jazz gestaan, de verwachtingen zijn dus hoog gespannen.
De theaterzaal biedt nu weer een podium aan het Maartje Meijer Trio, een jonge pianiste en zangeres die vorig jaar haar debuutalbum uitbracht. De opvolger staat inmiddels in de steigers blijkt uit het feit dat zij meerdere stukken brengt van haar toekomstige CD. Een machtige combinatie op het podium van Maartje op vleugel en zang, Sean Fasciani (contrabas) en Joris Roelofs (basklarinet). Maartje blijkt te beschikken over een heldere stem met een mooi omfloerst randje, een stem die je vastgrijpt en blijft boeien. Daarbij de ondersteuning van met name de vleugel en Joris Roelofs zorgen dat de zaal ademloos luistert. De muziek is klein, verstild, het kabbelt door zonder ook maar een moment saai te zijn.
Inmiddels verkast het publiek voor de laatste keer naar de studio voor een optreden met de lastige naam Gyárfás-Erlenburg Duo. Grinnikend merkt het publiek dat zelfs de jong hond die de aankondigen met enthousiasme doet de kluts qua namen even kwijtraakt. Op het podium staan nog twee zeer getalenteerde jonge musici, Atilla Gyárfás op drums, Felician Erlenburg op altsax. Ondanks dat deze musici met veel passie hun muziek maken is het wellicht nét een optreden teveel in hetzelfde genre. Met een aantal optredens die enigszins vergelijkbare drumpartijen hebben, waarbij het drumstel vooral ‘anders’ gebruikt wordt komt dit niet meer helemaal uit de verf bij het publiek. We zien dit steeds vaker bij jazzoptredens, heel vernieuwend is het daarom niet meer te noemen.
Tijd voor de afsluitende act van Cutting Edge. De jonge veelbelovende Teus Nobel met zijn Quintet. Teus speelt op een geheel eigen wijze trompet en flügelhorn. Daarin bijgestaan door een ijzersterke band bestaande uit Jerome Hol (gitaar) Harry Emmery (bas), Jasper van Hulten (drums) en Tomothy Banchet (vleugel). Opvallend aan zijn optreden; de collega’s krijgen alle ruimte om te improviseren, te soleren waarbij Teus zich opstelt ten diensten van de solisten. Waar zijn eerste cd bestond uit vloeibare, bijna funky muziek zijn de vanavond gespeelde stukken vaak op het dromerige af. Alleen dan wel zonder ook maar enige vorm van loomheid. Een constant eerbetoon aan zijn helden, Miles Davis, Eric Vloeimans, Jarmo Hoogendijk en Roy Hargrove maar dan zonder elektronische gadgets waar sommige van deze artiesten zich soms in lijken te verliezen.
Een dijk van een optreden en een meer dan waardige afsluiter van Cutting Edge met vooral enthousiast publiek. Opnieuw is ProJazz er in geslaagd Den Haag op de kleine Jazzfestival kaart te houden. Met vooral kennismakingen met een nieuwe generatie jonge artiesten. Op een goed behapbare locatie voor de bezoekers. Met helaas maar één schaduwrandje, daar waar ProJazz er inmiddels jaar in en uit in slaagt een leuk en betaalbaar festival neer te zetten slaagt de cateraar van het theater er in om opnieuw te vervallen in een gebrek aan organisatie. Door wachttijden tot meer dan 3 kwartier voor de aangeboden maaltijden hebben veel mensen delen van optredens moeten missen, het enige smetje op dit festival.