Het afgeladen terras en spelende kinderen in de grootste kattenbak van Den Haag, ofwel de speciaal voor het festival gestorte zandbak, heeft al een uur mogen genieten van de draaikunsten van Vespaudio, een mobiele dj-booth in de vorm van een retro Vespa met zijspan, inclusief Efteling riedeltjes. De lont van Sniester en daarmee de aftrap van het festival wordt aangestoken met de enthousiaste woorden van initiator en programmeur Marco Bijsterbosch op het Mississippi podium.
Sniester 2014 luidt knallend het weekend in
Met Hollis Brown, Sugar Boy & The Sinners, Prinsenkind, Thin Pillow en meer
Het af en aan zonnige Grote Markt plein werd vrijdagavond 30 mei bevolkt door de ‘usual suspects’ van terras hangende weekafsluiters. Ditmaal echter met één groot verschil, de Grote Markt was getransformeerd tot het kloppende hart van Sniester. "Bandjes kijken" was waarvoor de muziekliefhebbers kwamen, maar ook voor de bezoekers die uitsluitend op de gezellige drukte afkwamen was er genoeg te beleven op en om de Grote Markt.
Terwijl de mannen en vrouwen achter Sniester in een noodvaart de Mississippi stage ombouwen voor Sugar Boy & The Sinners, spint Vespaudio nog wat songs uit vervlogen tijden. Fats Domino schalt door de speakers en hoewel de rock ‘n roll en rhythm and blues held al langer actief is dan de gemiddelde bezoekers’ grootouder oud is, geeft het de eerste momenten van ‘newborn’ festival Sniester een magisch randje. Als ‘The Fat Man’ aanwezig zou zijn dan zou hij vast en zeker de likkebaardend goede foodcorner op de Grote Markt geplunderd hebben. Als dat al niet een warenwet of twee gebroken zou hebben, dan was het wel de beruchte Sniesterkater, die meer dan eens een burgertje, saté of taco steelt vanuit de keuken. Sugar Boy & The Sinners gooit ondertussen met een berg charme, enthousiasme en van de brylcreem glimmende kuiven wat vaart in de eerste avond van Sniester. Blauwer kan de Grote Markt ook niet worden en het gemengde publiek van vrijmibo’ers en festivalgangers worden allen gepakt door de bluesritmes van de jonge band. (RS)
Je kunt The Elwins niet verwijten geen interactie te hebben met de zaal. Matthew laat ons aftellen om vervolgens dit nog een keer te doen tijdens het nummer. Het resultaat? Een freaky, opzwepende cover van Beyoncé’s ‘Countdown’. Frankie verrast nog het meest terwijl hij tijdens zijn baspartijen ook de rap voor zijn rekening neemt. Na een vrolijk betoog over het kleurrijke Den Haag en hun bijna-dood-ervaring met onze Hollandse fietspaden spelen de heren naar een climax toe. Gitarist en toetsenist Feurd, die inmiddels het podium verlaten heeft, huppelt vrolijk met zijn tamboerijn tussen de menigte door. The Elwins hebben waar ze voor kwamen. Met een grote glimlach verlaat de menigte na het optreden de zaal. (HV)
Thin Pillow blaast het Paardcafé omver met een staaltje hoofdbrekende psychedelische rock. Het jonge vijftal speelt zo strak dat zij elke ‘bell bottum’ in de zaal tot ‘skinny jeans’ omtoveren. Tegelijkertijd moet men hun onderkaak van de grond oprapen in de Zwarte Ruiter. De puppies van The Hague Idiots laten zien dat muzikaal talent letterlijk met de paplepel ingegoten kan worden, of op wonderbaarlijk ingewikkeld biologische wijze in de luier ontstaat. De vier jochies met een gemiddelde leeftijd van veertien jaar, zijn zo ‘too cool for school’ dat menig muzikant jaloers zou zijn op hun skills, bovenop de toffe mismatchende Converse sneakers van bassist Kasper en de geweldige herrie van de kindergitaar van snaar slingeraar Anthony. (RS)