Marco Bijsterbosch: “Bandjes kijken, dat is toch het mooiste wat er is?!”

Sniester-organisator over de eerste editie

Robin Stroop | Foto’s: Peter Balkema ,

Zet je schrap Den Haag, want dit weekend van 30 mei tot en met 1 juni mogen we vuurwerk verwachten. En wel in de vorm van Sniester, het nieuwe driedaagse festival op meerdere locaties op en rondom de Grote Markt, navolger van het PopHotSpot Festival en liefdesbaby van programmeur en initiator Marco Bijsterbosch.

Marco Bijsterbosch, inmiddels een ouwe rot en BH’er (Bekende Hagenees) van de Grote Markt, is al sinds het begin de programmeur van de SuperMarkt en mede ruggengraat van de PopHotSpot. Na vijf jaar met succes het PopHotSpot Festival te hebben georganiseerd, bekroop hem het gevoel dat het festival uit zijn figuurlijke jasje was gegroeid, vertelt Marco. “Het paste niet meer.” Ondanks dat groei over het algemeen alleen maar positief is, liepen de kosten voor de gehele productie aanzienlijk op, onder andere door grote headliners, en streefde het festival voorbij aan het gevoel dat de PopHotSpot over wilde brengen.

Eind 2013 legt Marco de basis voor Sniester. Waar voorloper PopHotSpot Festival drie weken lang vijf à zes acts per weekend had, heeft Sniester er veertig in één weekend en is het eigenlijk verbazingwekkend dat een festival van deze omvang al zo snel uit de grond gestampt kan worden. “De al nauwe banden met het Haags Pop Centrum, dat de gehele Haagse line-up verzorgt,  en Paard van Troje, maar bovendien het enthousiasme van alle medewerkers, vrijwilligers en bevriende bands, hebben mogelijk gemaakt dit mooie initiatief op poten te zetten.”
 
Sniester is dus een kruisbestuiving tussen de wens het anders en beter te willen doen, jarenlange ervaring met programmeren, bundelen van krachten en een juweeltje uit Marco’s jeugd. Het woord sniester komt namelijk uit het Veluwse dorp waar Marco is opgegroeid is en betekent zoveel als ‘rotje’. Daar leent Sniester ook zijn identiteit aan af, al het artwork is gebaseerd op vintage vuurwerkverpakkingen, inclusief de nu al iconische en beruchte kat. “De posters van het festival worden bijna gegapt waar je bij staat en sinds kort is met enige regelmaat een manshoge saffie rokende stoute rock ‘n’ roll kat in de stad te vinden. De foto’s en verhalen van de kater zijn avonturen doen het goed onder het publiek, zo valt te concluderen uit de vele likes op de Facebook pagina en binnenstromende verzoeken van Sniester bands om met hem op de foto te mogen”, vertelt Marco met een grote trotse grijns. “Dat is toch wat je wilt als organisatie!”
 
Op de ontmaagding van Sniester dit weekend is al heel veel gaafs te doen. Naast onder andere een Texaanse BBQ, een kofferbakmarkt die loopt van de Grote Markt tot aan het Paard, theatervoorstellingen boven de Boterwaag en een enorme zandbak voor de kids, is er volop te zien en beluisteren. De programmering is niet gestoeld op een paar grote headliners, maar biedt ruimte voor goede (beginnende) bands die een mooi podium verdienen. “We werken veel liever met bands die er voor 200 procent voor willen gaan. Bands die sympathiek, lief, open, eerlijk en/of toegankelijk een show geven en contact maken met hun publiek.”
 
Voor de aftrap is het nog niet gelukt, maar het plan om live muziek in de tramtunnel te krijgen, van de ingang bij de Grote Markt tot aan de uitgang bij het Paard staat nog wel op het verlanglijstje. “De gemeente en HTM wilden zich er nog niet aan branden, maar we gaan er vol voor om het volgend jaar voor elkaar te krijgen.” Hoewel de eerste editie van Sniester nog moet gaan plaatsvinden, droomt Marco vast verder over de toekomst van het festival. “Ik heb de stille hoop op een olievlekwerking. Meerdere locaties in de stad hebben al aangegeven mee te willen doen met Sniester. Over vijf jaar Sniester van station tot strand, dat zou toch te gek zijn!” Met mooi weer in het verschiet, veertig acts op de rol om te ontdekken en een legio leuks eromheen, is het nog maar een paar dagen wachten tot Sniester gaat knallen!