D66 Den Haag: “De cultuursector is op de schop gegaan, maar dat was nodig ook” D66 Den Haag: “De cultuursector is op de schop gegaan, maar dat was nodig ook”

Cultuur als economische smeerolie

, Daan van Boxtel

D66 Den Haag: “De cultuursector is op de schop gegaan, maar dat was nodig ook”

Cultuur als economische smeerolie

Daan van Boxtel ,

Op woensdag 19 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en op woensdag 5 maart vindt in het Haags Popcentrum het Haags popdebat plaats. Vertegenwoordigers van de verschillende partijen gaan met elkaar in debat over actuele zaken op het gebied van popmuziek. Voorafgaand aan de verkiezingen interviewt 3voor12 Den Haag de verschillende deelnemers aan het popdebat. Dit keer is het de beurt aan Martijn Bordewijk van D66.

Als woordvoerder economie zit Bordewijk (1977) sinds 2010 in de Haagse gemeenteraad. Dat juist hij zich bemoeit met cultuur is volgens hem geenszins bijzonder. “Cultuur is economie”, verzekert de D66’er. “Een band die langzaam aan het groeien is, dat is ook gewoon een stel ondernemers. Het zit misschien in een andere hoek, maar daar komen dezelfde dingen bij kijken als bij andere ondernemingen.” Daarnaast vindt Bordewijk dat cultuur een essentieel element is om mensen naar je stad te trekken. “Cultuur is een soort van economische smeerolie. Leuke smeerolie, dat wel. Want waarom ga je in een bepaalde stad wonen? Dat komt deels door alle evenementen die er zijn, en muziek maakt daar een groot onderdeel van uit.”
 
Muziek als religie
Zelf kan de politicus niet zonder muziek. “Laatst vroeg iemand mij wat mijn religie is. Toen antwoordde ik: ‘mijn religie is muziek’. Ik zou niet zonder kunnen. Als ik één ding mee mocht nemen naar een onbewoond eiland dan zou dat zonder twijfel muziek zijn.” Zo stellig als hij is over zijn liefde voor de muziek, zo lastig vindt hij het om een bepaald genre aan te stippen. “Of het nu klassiek, indie of alternatief is, ik houd van veel dingen. Death metal dan weer niet. Ik luister graag naar Arcade Fire, maar ook naar Sting. Het is niet echt in een hokje te stoppen. Hiphop of r&b zet ik niet makkelijk op, maar kan ik toch ook wel waarderen.”
 
De Haagse muziekscene kan Bordewijk eveneens wel bekoren. “Niet zo lang geleden ben ik bij de lancering van JARA’s EP geweest, maar ik ken lang niet alles. Er zijn heel veel artiesten met talent. Het leuke aan Den Haag is dat je al die muzikanten zomaar tegen het lijf kan lopen.” Het laatste concert waar het gemeenteraadslid getuige van was in Paard van Troje heeft indruk gemaakt. “Tom McRae, echt fantastisch! Deze man speelt in zijn eentje met een gitaar, onversterkt, honderd tot honderdvijftig man plat met prachtige liedjes. Niet singer-songwriterachtig, maar een rauw en mooi geluid.”
 
Cultuur als levensader
“Cultuur zien we als een levensader van de stad. Het is een vestigingsfactor, een reden waarom je graag ergens woont.” Bordewijk benadrukt het belang van deze sector voor zijn partij nog maar eens. Hij is het niet eens met de stelling dat er veel bezuinigd is op de popsector afgelopen jaren. “Bazart bijvoorbeeld, dat is inderdaad een bezuiniging geweest, maar juist in de alternatieve programmering wordt nog steeds geld gestoken en dat is het belangrijkste. Daarnaast is het Koorenhuis geen dag dicht geweest. Het is wel veranderd. Als jij of ik zangles wil nemen dan is dat niet meer gesubsidieerd. Cultuureducatie, daar is zelfs méér geld voor dan er was. Van de buitenkant lijkt het misschien alsof er het een en ander weg is gevallen, maar volgens mij is iedereen nog aan de slag en krijgt iedereen individueel nog les.”
 
Het D66-raadslid is blij dat de lokale Haagse politiek het heeft aangedurfd om te veranderen. “Neem nu het THISSFest afgelopen jaar. Daar is iemand geweest die het initiatief nam en het gewoon heeft opgezet. Dat vind ik wel mooi. Ik zie het niet zo somber in. Er gebeurt echt niet minder in Den Haag. Er valt weleens een festival weg, maar daar komt wel weer iets voor terug.”
 
Straf als beloning
De cultuursector in zijn algemeenheid is wel op de schop gegaan. Maar dat was nodig ook, vindt Bordewijk. “Die sector heeft laten zien weerbaar te zijn. Er zijn samenwerkingsverbanden gezocht en het geheel is zich anders gaan organiseren. Dat werd ook hoog tijd.” Maar wat hij wil voorkomen is dat het cultuurveld nu als ‘beloning’ een extra bezuiniging om de oren krijgt. “Als je gelooft in eigen verantwoordelijkheid en cultureel ondernemerschap moet je niet als beloning voor goed gedrag stellen: we slaan je helemaal plat. Geen nieuwe korting op cultuur dus. Is ook niet nodig trouwens. De begroting is gewoon op orde in Den Haag.”
 
Arcade Fire
Nog even terugkomend op zijn favoriete artiesten noemt de politicus Arcade Fire als ultieme afsluiter van Parkpop dit jaar. “Ze blijven met elk album verrassen. Het is opzwepend, blij makend en dat met fantastische teksten. Ik ben dan ook een beetje lyricsgek.” De nieuwste plaat ‘Reflektor’ staat misschien nog wel bovenaan Bordewijks lijstje. “Ik vind hem iets beter dan de vorige, ‘The Suburbs’. Afwisselender, toch wel wat duisterder. Voor Parkpop is de band zeker geschikt, omdat ze een soort festivalachtige muziek maken. Lekkere platen allemaal.”
 

Het Haags Popdebat vindt op woensdag 5 maart plaats in het Haags Pop Centrum. Iedereen is welkom het debat bij te wonen en mee te discussiëren. De gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op woensdag 19 maart.

nu op 3voor12