Kenners tippen State-X New Forms 2014

Welke acts mag je niet missen?

Redactie 3voor12 Den Haag ,

Vanavond gaat de elfde editie van State-X New Forms van start in Paard van Troje en Prins27. Vrijdag en zaterdag kun je hier weer een flink scala aan acts vinden binnen de underground, elektronische en experimentele muziek. Voor veel mensen zal de line-up misschien niet meteen een belletje doen rinkelen. Om het allemaal toch wat makkelijker te maken, vroegen we Tim Terpstra (TodaysArt), Jan Borchers (voormalig programmeur van State-X New Forms) en muziekjournalist Rene Passet om wat tips.

Voor Tim Terpstra, programmeur van TodaysArt, wordt het alweer zijn tiende keer State-X New Forms. “Onvoorstelbaar eigenlijk. In deze nostalgische stemming grijp ik even terug op de drie pijlers die mij schijnbaar moeiteloos zijn bij gebleven van eerdere edities, namelijk Explore (het heden), Explain (de voorlopers) en Expect (de verwachting voor de toekomst). Ik weet eerlijk gezegd niet of het festival zich daar zelf nog mee wil identificeren, desalniettemin grijp ik deze pijlers aan om tot slechts drie tips te komen. Explore: de eclectische elektronica van Mouse On Mars. Explain: de oldskool hiphop van Black Moon. Expect: de fatsoenlijke, oprechte, knallende en Haagse psych-afro-funk van Dandana.”

Maar er is meer moois te zien, dus gooit Tim er nog een lijstje uit met volgens hem opvallende namen waar hij erg naar uit kijkt; Songhoy Blues, Dick Raaijmakers’ Pianoforte, K-X-P, The Howl Ensemble, Dawn of Midi, Chicks On Speed, Klankman, Atari Teenage Riot, Jambinai, Sons of Kemet, Knalpot, Tears & Marble, Noblesse en de Magnetic Field Installation van These New Puritans. “De belangrijkste tip is echter: luister niet naar mij en bezoek acts die je niet kent want het programma zit als vanouds weer vol avontuur!”

Jan Borchers, tot voor kort één van de programmeurs van State-X New Forms, houdt het een stuk korter en heeft eigenlijk maar één (gouden) tip; K-X-P. “Wie het legendarische concert van Circle (Finland) op State-X New Forms 2007 heeft meegemaakt, weet waar ik het over heb. Je mag dit concert van K-X-P dan ook zeker, en dan zeg ik zeker, niet missen. Dit trio met onder andere Tomi Leppanen (Circle, Aavikko en Pharaoh Overlord) op drums geeft live optredens die zeer intensief worden ervaren. Een mix van postpunk, glamrock,  gothmetal en dark disco. K-X-P heeft onder andere met Moon Duo en James Blake getourd. Niet missen deze gasten op de vrijdagavond van het festival.”

De Haagse muziekjournalist Rene Passet (DJ Broadcast, 3voor12) is ook al jaren op het festival te vinden. Hij raadt onder andere de Haagse formatie Dandana aan. “Op de SXNF-site moet Dandana het doen met twee regels tekst, waarbij vooral het woord 'afro' blijft hangen. Wie ze googled komt op Koeweitse sites uit. Een Soundcloud hebben ze niet (huh?), wel een persfoto met enorm veel keyboards rond een bureaustoel en een kruk, ergens in een woonkamer. Dat intrigeert, dat triggert. Ik wil ze zien, deze bouwers van 'hypnotizing jams that slowly unfold their infectious groove'.” Rene heeft nog een Haagse act op zijn lijstje staan; Klankman. “Voor zijn titelloze debuut op het Haagse cultlabel Bunker werd Maarten Eskamp al vergeleken met Green Velvet. Zuigende Chicago-jakbeat met pruttelende 303's, stotterende drumcomputers en af en toe een lachsalvo waar The Joker zich niet voor zou schamen. Op het podium is hij een knoppendraaier, geen beeldschermstaarder. Zou ook niet kunnen, als je bij Bunker tekent.”

De derde act op het tiplijstje van Rene is Mouse on Mars. “Hun debuutalbum heette ‘Vulvaland’. Ik was gelijk fan van Mouse on Mars, waarvan de kern al twee decennia bestaat uit Andi Toma en Jan St. Werner. Onlangs vierden ze met een dubbelalbum hun eenentwintigste verjaardag. De titel? ‘21’. Iedereen en je moeder speelt er op mee, zelfs  The Fall's Mark E. Smith was niet te beroerd om wat beledigingen op tape te zetten voor het Duitse duo. Op Mouse on Mars-platen verdwijnen genregrenzen. Ze maken net zo makkelijk rauwe techno als moeilijke IDM of malle collagemuziek. Speels is het altijd en een melodie nooit ver weg. Mis ze niet.”