Met dank aan de negentien verdiepingen van het leegstaande kantoorpand, beschikt TodaysArt dit jaar over 40.000 vierkante meter vloeroppervlak. In plaats van de stad Den Haag als ruimte voor diverse kunstvormen te gebruiken, concentreren de optredens, installaties en exposities zich tot de drie vlakbij elkaar gelegen locaties. Ideaal qua loopafstand (alhoewel er buiten het programmaboekje om ook iets in PIP schijnt te gebeuren) en lekker overzichtelijk. Dat de stad nog wel degelijk een rol speelt in de TodaysArt beleving, merken bezoekers aan de hoogste verdieping van de voormalige ambtenarentoren. Het uitzicht vanuit de muffige lege kantoortjes in de richting van het Centraal Station, waar alle hypermoderne nieuwe ministerietorens staan, is futuristisch zonder dat iemand er iets aan heeft toegevoegd. (FV)
TodaysArt 2013 vrijdag: Afluisterpraktijken en ongeoorloofde verhoormethoden
Ambtenarentoren, elektronica en cavia’s
Het TodaysArt festival blijft onvoorspelbaar in programmering en locaties. Dit jaar vindt een belangrijk deel van het festival plaats in het voormalig hoofdkwartier van het Ministerie van Binnenlandze Zaken (BZK), van waaruit ook de Binnenlandse Veiligheidsdienst jarenlang opereerde. Met daarnaast enkel het Atrium van het stadhuis en de opblaasbare Sphæræ tussen beide locaties in, lijkt TodaysArt kleinschaliger dan ooit, maar schijn bedriegt.
Terwijl even verderop in het Lucent Danstheater de 75e verjaardag van componist Reinbert de Leeuw wordt gevierd, gebeuren er rare dingen in een zwarte tent net buiten het stadhuis. Voor de Sphæræ staat een lange rij mensen die via via hebben gehoord wat er binnen gebeurt. De ongeveer dertig man die naar binnen mogen, krijgen een bizarre reis voor de kiezen. Mensen liggen half op elkaar om de projecties aan de binnenkant van de koepel te zien. Zwart/witte spacende beelden drukken de experimentele muziek uit van Paul Prudence. De Paul Prudence die er niet is vanwege gezondheidsproblemen, maar wiens muziek wel gedraaid wordt. Maar is het wel muziek te noemen? Of is het alleen maar geluid?
Atom™ stond enkele jaren geleden op TodaysArt met een vintage drummachine. Een dag later transformeerde de Duitser in orkestleider Señor Coconut voor een spectaculaire liveshow met exotische covers. Dit jaar heeft Uwe Schmidt, zoals zijn echte naam luidt, enkel zijn laptop en wat randapparatuur meegebracht voor wat direct al een hoogtepunt van TodaysArt genoemd kan worden. Robotstemmen, droge beats en beukende bassen en een plastic versie van Schmidts uitgestreken smoelwerk op het scherm: als een eenmans Kraftwerk staat Schmidt achter zijn tafeltje zijn muziek te maken, terwijl achter hem computeranimaties en filmfragmenten worden geprojecteerd. Veel materiaal van zijn meest recente album ‘HD’ komt in lang uitgesponnen versies voorbij, met ‘Ich bin meine Machine’ en ‘Stop (Imperialist pop)’ als uitermate dansbare hoogtepunten. (FV)
Diamond Version staat in het Atrium te spelen maar niet veel mensen worden aangetrokken door de muziek. De visuals die het optreden vergezellen tonen onder andere kaarten en nucleaire symbolen in felle kleuren. De Japanse kunstenaar Atsuhiro Ito voegt zich halverwege het optreden bij Diamond Version op het podium met een zogenaamde Optron, een soort muzikale TL-balk. Vanavond heeft de grootste massa zich verzameld bij Jackson and His Computer Band. Het optreden van de Fransman is dan ook indrukwekkend. Omringt door samen met media-artiest Freeka Tet gebouwde machinerie en gekleed in een futuristische outfit, doet de aanblik denken aan de tv-serie Buck Rogers in the 25th century. Een grote, geschubde creatie staat achter Jackson Fourgeauds en zijn computers. De muziek van de Fransman zou niet misstaan in het rijtje met de beste elektronische muziek van de wereld. Massive Attack, Daft Punk, Kraftwerk… Jackson and His Computer Band. Het heeft een eigen twist maar mag zeker tussen de grootste genoemd worden. De rook uit de machines is op een gegeven moment zo hevig dat er haast niets te zien is van het podium. De lampen verlichten de dichte rook en het enige dat er tegen afsteekt zijn de contouren van Fourgeauds. Mensen komen nog snel naar binnen gerend om zo weinig mogelijk te missen van de topact van de vrijdagavond. (TB)