Een muzikale tijdreis met Beat en Bordeelsluipers

Grote onderbroeken, een drumstel van augurkenblikken en zelfgebouwde radio's

Marije Pluym | Foto’s: Moos Wolfs ,

Wethouder Marjolijn de Jong riep het afgelopen vrijdag 18 oktober al toen ze de Haagse Pop Week opende: “Den Haag is dé beatstad van Nederland.” Waar Den Haag die reputatie aan te danken heeft, laten The Clarks en een paar speciale gasten zien in hun theatershow 'Beat en Bordeelsluipers'. 3voor12 Den Haag ging zaterdag 19 oktober kijken en kreeg een avondvullend lesje muziekgeschiedenis.

De 65+ kortingsknop op de kassa van de Rijswijkse Schouwburg heeft overuren gedraaid vanavond. De zaal is gevuld met babyboomers die al voor de voorstelling druk herinneringen over 'vroegâh' uitwisselen. Stand-up comedian en ex-Lama Martijn Oosterhuis praat, gesteund door ervaringsdeskundige Catherine Keyl, de avond aan elkaar. Samen nemen ze het publiek door middel van anekdotes en filmbeelden mee terug in de tijd. De tijd dat de mensen zelf radio's bouwden waarop ze tussen de ruis door naar rockmuziek uit het buitenland luisterden. Die rockmuziek kwam naar Nederland toen de indo's halverwege jaren '50 naar Den Haag verhuisden. Zij legden de basis voor de beatscene die vervolgens in de stad ontstond.

Met zangeres Joëlle Vierling laat The Clarks zien en horen hoe bands als Tielman Brothers de Nederlandse muziekgeschiedenis hebben beïnvloed. Iedereen die een paar noten kon spelen haalde bij muziekhandel Servaas wat instrumenten op afbetaling en startte een bandje. In de jaren '60 telde Den Haag bijna tweeduizend van die bandjes en een aantal scoorde zelfs in het buitenland heel goed. Ruim vijftig jaar later spelen veel van die muzikanten nog steeds. Zo is daar Frans Krassenburg, de eerste zanger van Golden Earrings en Rudy Bennet die bij The Motions zong. Vanavond spelen zij samen met The Clarks nog een keer hun grootste hits. En niet alleen de muziek van The Motions en Golden Earrings komt voorbij. Shocking Blue, The Sandy Coast en Willy and his Giants mogen natuurlijk niet ontbreken en de 11-jarige violiste Valentine Bovendeert speelt een hele speciale versie van 'Ma belle ami' van het Delftse Tee Set. Elk nummer van deze muzikale tijdreis wordt door het publiek met een hoop applaus en veel “ge-oh jaaaa” ontvangen.

Maar wat hebben wij nou geleerd? Dat er vroeger nog geen strings of slipjes waren en dat er daarom regelmatig grote onderbroeken aan de strijkstok bleven hangen. Dat Cesar Zuiderwijk maandenlang augurken heeft moeten eten om een drumstel gemaakt van grote augurkenblikken bij elkaar te sparen. Dat de Stones wereldwijd doorbraken door hun enigszins uit de hand gelopen concert in het Scheveningse Kurhaus. Dat 'Baby please don't go' en 'Gloria' de meest gespeelde nummers waren omdat je daar maar drie akkoorden voor hoefde te kunnen spelen. En, misschien nog wel het belangrijkste, dat het beatgeluid nog steeds leeft in Den Haag. Niet alleen onder de babyboomers die vooral terugkijken naar wat is geweest, maar ook onder de bandjes die nu de podia staan.
 
‘Beat en Bordeelsluipers’ is op 19 december nog te zien in Theater Diligentia.