June Noa is de volgende act op het SENA Talent Stage, de enige zangeres in deze halve finale. Ze wordt maar liefst twee keer aangekondigd. Eén keer door de organisatie van het Bevrijdingsfestival en direct daarna valt de toetsenist van de band in herhaling, want June is ‘Knap, charmant, ze heeft humor en een dijk van een stem’. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de muziek en zijn de looks een prettige bijzaak. Ze heeft een sterke stem en geen noot, hoog of laag, is vals gezongen, maar er lijkt weinig emotie in te zitten. Wanneer ze haar nieuwste single ‘GTFO (Get The Fuck Out)’ zingt, blijft eigenlijk alleen het gedeelte waar ze continu het woord ‘Get’ blijft herhalen hangen: “Ge, ge, ge, ge, ge, ge, ge, ge Get the fuck out of my life”. Na twee keer dit gedeelte van het refrein te hebben gehoord, wordt het irritant. Haar overige nummers blijven wel op een goede manier hangen, de nummers zitten goed in elkaar en hebben een catchy refrein. Op de band is dan ook niets aan te merken. De mannen staan strak in pak, swingen lekker mee, spelen wat ze moeten spelen en geven June Noa alle ruimte die ze nodig heeft, maar echt bijzonder is het niet. (LK)
Bevrijdingsfestival Den Haag 2013: vrijheid spreek je af (deel 2)
Het avondprogramma
Het avondprogramma van het Bevrijdingsfestival Den Haag bestaat bijna alleen nog maar uit muziek. De markt en kinderactiviteiten worden afgebroken en ook de inhoudelijke programma-onderdelen liggen achter ons, maar met optredens van Splendid, Dio, Cirque Valentin, City Band en VanVelzen zal niemand daar om hebben getreurd.
Het zit Songs of Freedom niet mee in de Vfonds podiumtent. Niet alleen schijnt de zon buiten, maar de acts moeten ook nog eens rivaliseren met het enorme geluid dat van de twee buitenpodia afkomstig is. Als klokslag vijf Sue The Night begint, ditmaal als trio, is er ook het verrassingsoptreden van De Kraaien op het hoofdpodium. Haagse kreten vermengen zich met de akoestische liedjes van Suus de Groot. Er is hen vandaag gevraagd liedjes te spelen over vrijheid. “Er is vandaag al veel over vrijheid gezegd, ik heb er niets beters aan toe te voegen”, aldus Suus. Om vervolgens weer te wedijveren met de andere podia, de band gaat onversaagd door tot de kwartier speeltijd om is.
IMI Rtist moet opboksen tegen Ex-Simple Minds dat een groot publiek entertaint bij het hoofdpodium. Ondanks het geringe aantal mensen voor het podium, heeft zanger Imran Ramdjan er heel veel zin in. In een strak tenue met rode glitterblouse en zijn herkenbare hoed warmt hij zijn stem op met misschien wel het bekendste nummer ‘Happy hour’ (Het is vrijdag en we komen samen). Hier en daar zingen en swingen wat mensen mee en maken ze vooral lol met elkaar. Er is weinig aandacht voor wat er op het podium gebeurt. Dit is ook niet zo gek, want ondanks dat de frontman en zijn achtergrondzangeres breed glimlachend en soepel bewegend op het podium staan, lijken de rest van de bandleden met hun gedachten ergens anders. Er is geen chemie tussen de bandleden. Ook is de stem van Imran niet altijd even zuiver. In zijn hoge tonen is hij sterker, maar in zijn lage valt zijn stem weg in de muziek. Toch is het een leuke afwisseling tijdens deze halve finale. (LK)
Zodra Cirque Valentin het podium komt oplopen, is de eerste gedachte ‘Lust, liefde of laten lopen’ (een verschrikkelijk tv-programma gepresenteerd door Patty Brard, waarbij mensen met teveel make-up of verschrikkelijke kledij een make-under krijgen). Door de dracht en maquillage vraag je jezelf af of het een grap is, moeten we de muziek wel serieus nemen? Maar na een aantal nummers en een soort van acclimatisering, is er meer aandacht voor de muziek, een waterzooi à la Valentijn Bannier. Een kakofonie aan geluiden en muziekstijlen, psychotische stemmetjes, typetjes, met humor, esprit en uitspattingen naar het theatrale met een grote dosis infantiliteit. Misschien is het ietwat teveel voor het menselijke brein om het allemaal ineens te vatten, maar één ding is zeker: in deze band zitten verdraaid goede muzikanten. Niet zo gek als je bedenkt dat drummer Victor en bassiste Jamie al heel wat bands met elkaar meegaan. Cirque Valentin heeft goed over het hele concept nagedacht en muziek en show sluit naadloos op elkaar aan. En als we dan toch moeten kiezen tussen lust, liefde of laten lopen, dan wordt het liefde. ‘Te amo’. (PT)
De zon zakt weg achter de Haagse skyline en de temperaturen zakken. Een aantal festivalgangers vindt dat reden om te vertrekken. Voor degenen die wel blijven zorgt Rilan & The Bombardiers met zijn mix van funk, rock, soul, hiphop en jazz voor wat warmte. De kenmerkende afro van zanger Rilan Ramhane, de in Afrikaanse jurkjes uitgedoste zingende zusjes en vooral het feit dat de funk van het podium af spat, zorgen, terwijl de avond langzaam valt, voor een feestje.