Een rij tot de Boterwaag voor Jacco Gardners sixties mimicry
Barokke pophype legt proeve van bekwaamheid af in uitverkochte SuperMarkt
De Grote Markt bood op zaterdag 16 februari een ongewoon schouwspel: voor de SuperMarkt stond een rij tot aan de Boterwaag. Uitverkocht. De monsterlijke rij werd door velen gefotografeerd, daartussen dwaalde een onopvallende jongen die eveneens lacherig een foto nam. Het was Jacco Gardner, de nieuwe heiland van de barokke psychedelica. Op zegetocht door Europa met zijn debuutalbum dat internationaal de hemel in geprezen wordt heeft hij met dit optreden zijn naam ook definitief in Den Haag gevestigd.
Met grote ernst wordt het geluid van de plaat gereproduceerd. Gardners liefde voor het jaren ’60 geluid is zo oprecht dat zijn muziek volkomen geloofwaardig is, ook al heeft hij de sixties zelf niet meegemaakt. Het geluid is fijn afgesteld: de warme rollende baslijnen van Verhulst en het subtiele gitaarspel van Groenteman overheersen niet maar elk detail tekent zich duidelijk af in het geheel. Ze zijn alle drie goed bij stem waardoor de samenzang, net als op de plaat, ook live overeind blijft. Drummer Van Tol heeft ervaring met onder meer punkrock, hiphop en bigbandmuziek en hij voegt de broodnodige peper toe aan Gardners zalvende jaren zestigmelodieën. Een drummer in dit genre moet een vaste hand en een stalen gezicht hebben, want je moet zomaar een half nummer lang met een sambabal kunnen schudden zonder daarbij je cool te verliezen. Ringo Starr kon dat, Van Tol kan dat nog beter. De kit staat met recht vooraan opgesteld want met zo’n drummer moet je pronken.
Naast Van Tols pittige percussie levert de set geen verrassingen. Het is een uitstekende vertolking van de plaat, maar geïmproviseerd wordt er weinig. Gardner neemt het publiek daardoor niet mee op een psychedelische trip naar onbekende oorden. Voor nu beperkt hij zich tot het rariteitenkabinet dat we van het album kennen, maar hij legt daarmee wel een overtuigende proeve van bekwaamheid af: zijn mimicry meesterschap en zijn ongelofelijke oor voor detail zijn ook live indrukwekkend. De band onderstreept dit in de toegift met het prachtnummer ‘One eyed king’ en een nog onbekend liefdesliedje, misschien als een belofte voor nieuw werk in de toekomst. Wie zaterdag in die overvolle SuperMarkt stond kan zeggen: ik was erbij. Wie naast greep kan zich echter prima troosten met het album: Gardner heeft al in de studio zijn ziel aan de nummers gegeven. De live uitvoering kan daar niet veel meer aan toevoegen.