Onzekere tijden voor het Koorenhuis

“De strijd is nog niet gestreden”

Julie Hauber ,

Grote onrust bij het Koorenhuis. Het advies voor het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2013-2016 dat door oud-minister Hirsch Ballin in april is gepresenteerd, laat zien dat bij het Koorenhuis een subsidievermindering van tachtig procent wordt doorgevoerd. Het kunstencentrum moet daarnaast gaan samenwerken met Culturalis. Bijna een half jaar later weet het Koorenhuis nog steeds niet hoe de toekomst er uit ziet. 3voor12 Den Haag sprak met Caroline Wiedenhof, Koorenhuis directeur, en Arie Spaans, geestelijk vader van House of Rock, de pop- en rockafdeling van het Koorenhuis, over de toekomst.

“De situatie waar wij in verkeren is bizar,” vertelt Caroline. “De gemeente wil enerzijds iets nieuws bouwen en anderzijds iets afbreken, maar waarom  precies  is een raadsel. De gemeente is niet duidelijk over welke doelen zij wil bereiken, behalve bezuinigen. Het is onduidelijk hoe het nu verder moet met het Koorenhuis, maar in deze vorm houdt het op te bestaan.” Het Koorenhuis is opgericht om verschillende kunststromingen samen te brengen en een begrip in Den Haag te worden. Dat is gelukt: Er zijn tienduizenden Hagenaars die de laatste twintig jaar cursussen of workshops bij het Kunstencentrum hebben gevolgd en het Koorenhuis is niet alleen in Den Haag maar ook in de regio een bekende naam. De subsidieaanvraag en herstructurering van de organisatie hebben helaas niet tot  subsidietoekenning geleid. Het Koorenhuis moet zelfs het meest van alle instellingen bezuinigen. Caroline heeft niet het idee dat de commissie de subsidieaanvraag gelezen heeft. “Het ergste is nog dat Marjolein de Jong, wethouder Cultuur, zegt dat ze een ‘impuls aan de culturele educatie geeft’. Dat vind ik een schande. Ze geeft geen impuls aan de cultuureducatie, ze breekt het af.”
 
In het advies blijft voor het Koorenhuis alleen de binnenschoolse educatie over. “Bij het Koorenhuis leerde je meer dan de basis. De echte toptalenten zullen er zonder het Koorenhuis ook wel komen, maar wij zijn er om het breder te trekken en mensen samen te brengen. Talent ontwikkel je niet alleen op je zolderkamer”, aldus Caroline. Ook wordt er gesproken over een serviceorganisatie voor cultuurparticipatie waar een ondersteunend deel van het Koorenhuis en Culturalis een rol gaan spelen. “De combinatie van het Koorenhuis en Culturalis is niet onverstandig,” vindt Caroline. “Het is meer de manier waarop het gaat. Wij hadden het fijn gevonden als de gemeente met ons had overlegd en naar de experts had geluisterd. Dat moet nu nog allemaal in grote haast gebeuren” Het belangrijkste volgens Caroline is dat de gemeente nu duidelijkheid geeft over de continuïteit van het Koorenhuis voor het komende seizoen en dat er ook meer duidelijkheid komt over de personele- en frictiekosten van een eventuele omvorming naar nieuwe organisaties. “Als er niet op korte termijn een uitspraak komt over deze zaken stappen we naar de rechter.”
 
Ook muzikant en bandcoach Arie Spaans, die al jaren werkzaam is voor het Koorenhuis, is verbaasd over de situatie. “Een jaar geleden kwam het Koorenhuis nog naar voren als een belangrijk bolwerk voor de stad. Een grote stad als Den Haag heeft een kunstencentrum als het Koorenhuis nodig, zeker nu Den Haag in 2018 culturele hoofdstad van Europa wil worden.” Ondanks dat de toekomst voor het Koorenhuis nog onzeker is gaat House of Rock voorlopig gewoon door. Er is zelfs een nieuw bandcoachingstraject in het leven geroepen, waarbij er niet alleen naar de muziek wordt gekeken maar ook onder andere naar de carrièreplanning, social media en de podiumpresentatie. Muzikanten die ooit zijn begonnen bij het Koorenhuis en net zijn afgestudeerd aan het conservatorium gaan bandcoaching geven,” legt Arie uit. “We gaan echt de diepte in met de leerlingen. Ik heb tegen de muzikanten eerlijk gezegd dat het misschien na 1 januari is afgelopen. Als het Koorenhuis ophoudt met bestaan, houdt House of Rock ook op. Het is zonde dat deze nieuwe generatie, die Den Haag als popstad verder kan helpen, waarschijnlijk maar kort de kans krijgt om daadwerkelijk iets voor de stad en de muziek te betekenen. Blijkbaar begint talentontwikkeling straks pas als je afgestudeerd bent.”
 
Caroline ziet het verdwijnen van het Koorenhuis als een grote slag voor Den Haag. “Straks is het zoeken op internet naar gitaar- of vioolles,” legt Caroline uit. “Als wij weg zijn gaat het leven door maar wordt de kwaliteit wel minder. Er komt nu een expertisecentrum om cultuureducatie in de stad te verankeren. Als je wil dat zo’n gebouw gaat bruisen moet je mensen met elkaar verbinden en inspirerende dingen organiseren. Dat gaat niet vanzelf. Er moet iets van de inhoudelijke kern blijven, daar ga ik me echt hard voor maken. Maar natuurlijk ook voor het personeel. Zij weten ook niet of ze straks nog wel bij ons werkzaam zijn.” Ook Arie weet niet hoe het verder gaat met het Koorenhuis. “Er zal nog wel iets blijven voortbestaan, maar het gevaar is wel dat de goede dingen verdwijnen. Bij ons kan je bijvoorbeeld een cursus ‘songwriting’ volgen die een relatie heeft met onze andere lessen. Particulieren kunnen niet zo’n veelomvattende leerlijn bieden. Hetzelfde geldt voor seminars.” Voorlopig is het afwachten wat er precies gaat gebeuren met het Koorenhuis, maar zowel Caroline als Arie hebben het bijltje er nog niet bij neergegooid. “De strijd is nog  niet gestreden,” vertelt Arie. “Het enige wat we nu kunnen doen is doorgaan.”