Guy Tavares over 20 jaar Bunker Records Guy Tavares over 20 jaar Bunker Records

“Ik heb nu meer muziek dan ooit om uit te brengen”

, Remco van der Ham

Guy Tavares over 20 jaar Bunker Records

“Ik heb nu meer muziek dan ooit om uit te brengen”

Remco van der Ham ,

Hij moest er door anderen aan herinnerd worden dat het label al zo lang bestaat, maar Guy Tavares viert dit weekend toch echt het 20-jarig bestaan van zijn Bunker Records in de Pip. Ooit opgericht om de muziek van zijn eigen band Unit Moebius uit te brengen, maar sidsdien uitgegroeid tot een internationaal befaamd label met onder andere releases van Legowelt, I-F, Technician en Orgue Electronique. 3voor12 Den Haag sprak met Tavares over verleden, heden en toekomst.

Guy Tavares wordt op 7 april 1969 geboren in Den Haag, maar groeit op in Alphen aan de Rijn. Op zijn zevende verhuist hij weer terug naar Den Haag. Aan de Universiteit van Leiden studeerde hij biologie, filosofie en prehistorie. Uiteindelijk komt hij in de muziek terecht en start hij twee platenlabels; Bunker Records (1992) en Motorwolf (1995). Tavares richt begin jaren ’90, samen met Jan Duivenvoorden, Unit Moebius op. De band geldt als een van de grondleggers van de Nederlandse technoscene en staat in 1997 op Noorderslag in Groningen.

Guy: “Bunker Records werd opgericht om de muziek van Unit Moebius uit te brengen. Op de demo’s die we verstuurden naar verschillende labels kwam geen reactie, dus toen hebben we het zelf maar gedaan. We hadden helemaal geen ambities, nooit gehad ook. Ik had destijds ook echt niet kunnen bedenken dat ik met het label in mijn levensonderhoud zou kunnen voorzien. Een bescheiden levensonderhoud weliswaar, maar ik heb niet veel nodig.” Hoewel hij veel plezier en bevrediging uit het label haalt, is trots niet iets dat speelt bij Guy. “Het woord alleen al, het suggereert ambitie en status. Het gaat mij om het delen van de muziek met anderen. Er zijn ook geen releases die er voor mij uitspringen. Het zijn allemaal mijn kinderen. Ik heb drie zoons en ik houd van alle drie evenveel. Zo is het ook met alle platen die ik heb uitgebracht, ik sta overal nog volledig achter.”

Bunker Records is volgens Guy precies op het juiste moment opgericht. “Als het label in deze tijd was opgericht, had het zeker niet gewerkt. Destijds deed niemand iets met techno, we opereerden in een niche. Nu draait het label op de naam en de vertrouwdheid die we in de loop der jaren hebben opgebouwd. Het label heeft een bepaalde status opgebouwd. Ik heb het zelf nooit voor enige vorm van status gedaan, maar het is wel de reden dat het label nog steeds bestaat. Het aantal titels dat wordt uitgebracht neemt almaar toe, maar het aantal kopers niet. Met Motorwolf, mijn andere label, ben ik eigenlijk te laat begonnen. Daarom is het ook altijd een hobbylabel gebleven. Motorwolf wordt betaald met de inkomsten van Bunker Records.”
Na de oprichting van Bunker duurt het niet lang voordat ook andere artiesten worden uitgegeven op het label. “Rude 66, een project van Ruud Lekx die ik nog uit Alphen aan de Rijn kende, was de eerste.” Veel artiesten volgen, maar Guy is nooit actief op zoek gegaan naar artiesten. “Artiesten kwamen altijd naar mij toe, dat ging allemaal redelijk vanzelf. Ik ben niet heel sociaal begaafd, maar omdat ik al zo lang bezig ben en veel gedaan heb, ken ik wel heel veel mensen.” Internet heeft daarbij ook een belangrijke rol gespeeld. “In de eerste helft van Bunker Records was het nog vooral een Haagse aangelegenheid, maar de afgelopen tien jaar is er door de komst van het internet een wereldwijd netwerk gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan het Global Darkness forum. Hierdoor zijn er ook meer internationale artiesten bij het label gekomen.”

Bunker Records is inmiddels een vast waarde in de elektronische muziekscene en het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat veranderen. “Ik heb nu meer muziek dan ooit om uit te brengen. Er liggen nog zo’n vijftig titels op de plank.“ Het succes van Bunker is volgens Guy te danken aan de duidelijke visie van het label. “Bunker staat voor een bepaald soort muzikale prikkel en dat zal altijd zo blijven. Ik geloof ook niet in vernieuwing. Muziek is muziek, een emotionele illusie waarbij ieder zijn eigen smaak heeft. Daarnaast is ook het filosofische aspect heel belangrijk. Het is een narcistisch beeld om te denken dat je iets vernieuwends kunt doen. Er komt uit wat er al ingestopt is, je bent een product van je omgeving.”

De muzieksmaak van Guy heeft in de loop der jaren wel een ontwikkeling doorgemaakt. “Ik sta tegenwoordig voor meer dingen open, wat ik vroeger niet deed. Toen ik een jaar of twaalf was, was ik vooral boos. Ik luisterde naar hardcore punk en vond Sex Pistols al te gezellig. Dat was geen punk maar klassenavondterreur. Alles wat neigde naar pop vond ik vies. In de loop der jaren ben ik meer open gaan staan voor muzikale kwaliteit. Dan is het misschien nog steeds niet echt mijn ding, maar ik sta er wel voor open. Een band als Fleetwood Mac kan ik nu bijvoorbeeld wel waarderen. Ik denk dat ik destijds nog te jong was, ik wist niet wat ik met dat soort muziek aan moest. Nu ik wat ouder ben geworden heb ik ook beter leren luisteren.”

Aanstaande zaterdag 15 september wordt het 20-jarig bestaan van Bunker Records gevierd met optredens van Unit Moebius, Santa Cruz, Beverly Hills 808303 en Schmerzlabor. De versterkers met een totaal vermogen van 4000 Watt gaan letterlijk voor een aardbeving zorgen. “Ik wilde iets monumentaals doen. Het waarnemen van zo’n natuurverschijnsel levert intense prikkels op.” De avond vindt vanaf 22.00 uur plaats in de Pip. De entree is 10 euro (voor 00.00 uur slechts 8 euro). En dat het een memorabele avond gaat worden staat vast.

nu op 3voor12