James Blackshaw; virtuoos vals is óók vals
Afgepeigerde gitarist zit zichzelf in de weg
In de concertreeks ‘Daydreaming’ programmeert het Paard van Troje in samenwerking met Dag In De Branding muzikanten uit het schemergebied tussen pop, klassiek en avant-garde. Op 6 oktober was het de beurt aan James Blackshaw. Deze nog jonge, Londense muzikant heeft inmiddels een respectabele discografie opgebouwd. Deze namiddag betrad hij het podium met uitsluitend een twaalfsnarige gitaar. En een slaaptekort.
De rest van het optreden zit er weinig anders op dan hopen dat hij zich herpakt. Tevergeefs. Blackshaw lijkt steeds nerveuzer te worden, maakt foutjes, verontschuldigt zich, stemt halverwege nummers zijn gitaar bij, maar het lukt hem niet. Nummer na nummer slaat dood door een of twee slecht gestemde snaren. Pas halverwege het voorlaatste nummer slaagt de gitarist erin zijn instrument weer zuiver te krijgen. Een deel van het publiek heeft dat moment helaas niet afgewacht. In het laatste nummer laat Blackshaw nog één keer horen waarom dit concert méér dan de moeite waard had kunnen zijn, als hij het gevecht tegen de vermoeidheid niet had verloren. Of zijn trots opzij had gezet en een stemapparaat had gebruikt. En zo verlaat je de zaal na een optreden van een krap uur, met de teleurstellende gedachte dat iemand met zulke technische, muzikale en compositorische kwaliteiten zo’n onbevredigende en bij vlagen pijnlijke bijdrage heeft geleverd aan de Daydreaming-concerten.