Vico Sneep (HPC) verruilt Haagse festivals voor streaming jazz Vico Sneep (HPC) verruilt Haagse festivals voor streaming jazz

Terug- en vooruitblikken met voormalig projectcoördinator Haags Pop Centrum

, Frank Veldkamp | Foto’s: Peisam Tsang

Vico Sneep (HPC) verruilt Haagse festivals voor streaming jazz

Terug- en vooruitblikken met voormalig projectcoördinator Haags Pop Centrum

Frank Veldkamp | Foto’s: Peisam Tsang ,

Vico Sneep is als projectcoördinator van het HPC ruim zes jaar de drijvende kracht achter een groot aantal Haagse festivals geweest. Per 1 juli verruilt hij Den Haag voor Amsterdam en begint hij als project-/productmanager bij internet startup Watch L!ve Jazz. Een baan met internationale allure. 3voor12 Den Haag sprak Vico Den Haag CS, de poort de stad uit en de wijde wereld in.

Vico raakt betrokken bij de Haagse muziekscene als bassist van Dr. Oink en Grechko’s Doll. Tijdens zijn studie International Business Management organiseert hij een uitwisselingsfestival tussen Gentse en Haagse bands. Via een vriendin wordt hij getipt dat het Haags Pop Centrum op zoek is naar een projectcoördinator: “Ik was nog aan het studeren en zou in principe in februari afstuderen, een paar dagen daarvoor kwam de vacature vrij. Ik wist niet of ik al klaar was voor een coördinerende functie. De reactietermijn was al verlopen, maar ik heb Rob (Vondracek, directeur van het HPC - red.) gemaild en hij zei me toch maar te reageren. Op zaterdag heb ik de brief geschreven, op zondag belde hij me op, maandag kon ik langskomen en dinsdag was ik aangenomen.”

Sneep wordt verantwoordelijk voor de projecten en evenementen. “Ik deed met mijn team de organisatie van de Haagse Popweek, Plein Open en nog een aantal evenementen. Het begint met het geld, het maken van een begroting en plan, sponsoren benaderen en geld binnenhalen. Als je dat voor elkaar hebt, heb je de voorwaarden en de kaders en dan komt de productie. Het personeel regelen, bands boeken, de promotie verzorgen en maken dat het een succes wordt.” Daarnaast vervult het HPC een belangrijke rol als informatiebron voor muzikanten. “Een deel van het werk is ook het beantwoorden van vragen van muzikanten, meehelpen met subsidieaanvragen en mensen wegwijs maken”.

Twittercorvee
Sociale media is in de afgelopen jaren sterk opgekomen en speelt ondertussen een belangrijke rol in de marketingmix van bands en festivals. Vico: “Toen ik net begon, was er MySpace en kwam Hyves net op, maar op een gegeven moment was daar Facebook en Twitter. Ik heb me erg beziggehouden met de manier waarop je dat kunt embedden naast de reguliere kanalen als kranten en 3voor12. We hebben bijvoorbeeld twittercorvee opgezet, waarbij iedereen een uurtje per week met Twitter bezig moet zijn. Zo krijg je dat het gaat rouleren en er vanuit verschillende disciplines en projecten breed wordt gecommuniceerd.”

In zijn werk speelt het zoeken naar besparingen en efficiëntie een belangrijke rol: “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe concepten en kostenbesparingen. Voor Plein Open hebben we bijvoorbeeld bedacht dat we de ruggen van de podia tegen elkaar konden zetten. Je hebt dan één eiland waarop je personeel inzet en door de programmering van bands die een half uurtje spelen, gaat het publiek letterlijk rondlopen. Ook zijn we op een gegeven moment met de gemeente en City Marketing gaan kijken of we de Haagse Popweek konden uitbouwen van 7 naar 10 dagen. Met Chuck Deely hebben we De Wereld Draait Door gehaald en ik werd opeens gebeld door landelijke bladen als Panorama, Breakout en zelfs de Libelle. Het was niet zozeer iets nieuws, maar wel het verbeteren van iets bestaands.”

Subsidie
Wat zijn in de afgelopen jaren de grootste veranderingen in de Haagse muziekscene? Vico: “Plein Open was één van de weinige festivals die lokale bands programmeerde. Nu doen alle festivals dat. Parkpop, Schollenpop en Werfpop programmeren nu allemaal lokale acts, omdat het goedkoper is. En er zijn veel goede Haagse bands, maar ik heb wel het gevoel dat daar teveel een focus op ligt.” Wat maakt een band eigenlijk goed? “Je moet jezelf kunnen promoten. Jongere bands weten via sociale media beter hun achterban te bereiken. En er zijn goede bands die ondergewaardeerd worden. Templo Diez is bijvoorbeeld een hele goede band, die maar geen volle zalen trekt.”

Een andere verandering is de korting op cultuursubsidies. Vico ziet het niet persé als iets slechts: “Het is vervelend voor de organisaties die minder krijgen en ook het HPC moet, ondanks dat de subsidie gehandhaafd blijft, geld bijleggen. Maar het schudt mensen wel wakker. Festivals moeten ondernemender worden en niet meer zomaar wat leuks neerzetten. Je ziet dat instellingen lui worden omdat het geld toch wel binnenkomt. Voor bands geldt dat ook, die moeten harder gaan werken. De werkethiek van de gemiddelde Amerikaanse muzikant in vergelijking met gemiddelde Haagse muzikant is als de premier league versus de Jupiler league. Veel bands denken er niet over na dat ze publiek moeten trekken en zouden hun optredens exclusiever moeten maken. Ik denk dat we meer naar het Duitse model moeten, dat is veel commerciëler. De artiest moet met een promotieplan komen en nadenken over hoe de kosten worden gedekt. De boeker en de artiest exploiteren samen de show en dragen samen de risico’s. Dan moet je als band harder werken en nadenken.”

De hoogtepunten van zijn tijd bij het HPC zijn voor Vico zijn de twee bezoeken aan het South By Southwest festival in Austin: “Het HPC is een lokale organisatie, maar omdat de gemeente iets internationaals wilde doen, mochten wij mee om Den Haag als popstad te promoten. Het eerste jaar dat we op de beurs stonden, dachten mensen dat The Hague een magazine was. Den Haag kennen ze wel van het oorlogstribunaal, maar The Hague niet. In het tweede jaar werden we al herkend. Mensen weten nu dat niet alleen in Amsterdam een popzaal staat en dat maakt het voor De Supermarkt en het Paard van Troje ook makkelijker om internationale acts te boeken.”

Jazz
Genoeg over het verleden - per 1 juli werkt Vico in Amsterdam bij Watch L!ve Jazz. “Het is een jazzversie van Fabchannel. We gaan live concerten vanuit jazzclubs streamen aan betalende leden. Tot nu toe doen vijftien gerenommeerde clubs mee, van het Bimhuis in Amsterdam tot de Blue Note Club in Tokyo. In september gaan we online, het wordt een combinatie van YouTube, Facebook en Fabchannel. In veel landen in Azië en in de Verenigde Staten is jazz de crème de la crème, terwijl het in Nederland nog vaak als iets stoffigs wordt gezien. We richten ons dan ook op de hele wereld. Mijn functie is het regelen van de opnames, de afspraken met de clubs, zorgen dat de site goed loopt en ik ga ook een aantal clubs langs”, voegt hij er met een brede grijns aan toe. “Een van de eerste dingen die ik ga doen is vier dagen lang promoten op North Sea Jazz. Ik ben al jaren niet meer op NSJ geweest, dus daar heb ik enorm veel zin in.”

Tags

nu op 3voor12