Verslag Plein Binnen 2012

De afterparty van Plein Open 2012

Willemijn de Koning en Peisam Tsang | Foto's: Milan Tettero, Jan Rijk en Ramond Jaggessar ,

Wanneer het geluid stopt op de podia van Plein Open betekent dit traditioneel dat het feestje gewoon verder gaat onder de naam Plein Binnen. Ook dit jaar is dat geen uitzondering. Plein Binnen werd dit jaar gehouden in de SuperMarkt, September, De Vinger, het Filmhuis en in Pavlov. 3voor12 Den Haag heeft enkele acts bezocht.

Ook al komt Bibi Espina oorspronkelijk uit Nijmegen, als ze op het podium begint te praten, lijkt ze net een rasechte Amsterdammer. Ze woont namelijk al een paar jaar in Amsterdam waar ze al haar mede bandleden heeft ontmoet en in 2010 de band Bibi Espina mee heeft gevormd. Bibi heeft daarmee de juiste mensen bij elkaar gezet, want de band speelt perfect samen en creëert daarmee één sound. Een sound die je kunt omschrijven met de woorden pop, soul en reggae.

Bibi Espina weet het publiek goed mee te krijgen, en de ruimte vult zich dan ook met steeds meer mensen. Ook al is deze band nog niet heel bekend, er weten toch al aardig wat mensen in het publiek de nummers mee te zingen. Helaas duurt het optreden niet lang. Ze sluiten af met het het nummer 'Star wars' en een spetterende gitaarsolo, waarna het tijd is om het podium vrij te maken voor Groove Embassy. (WdK)

De mannen van Audio Daycare trappen het programma in September af met een nieuwe drummer in hun midden: Tom Dias. Helaas heeft dit nieuwtje niet het publiek opgeleverd dat de Hagenezen en Delftenaren van deze rockband misschien hadden gedacht, maar toch gaat de band er tegenaan. De drummer bewijst zich in elk geval met een flink staaltje drumkunst. De gitaren en de zang doen het ook niet slecht, maar misschien moet er nog even extra geoefend worden in deze nieuwe formatie zodat het samenspel nog beter wordt. Misschien is het doordat de Supermarkt ernaast veel publiek trekt met namen als Groove Embassy en Juicy Jones, maar echt druk wordt het niet in September. De teleurstelling is te zien bij de mannen, want veel enthousiasme is er niet te bespeuren op het podium. De nieuwe EP 'Evolver' wordt nog gepromoot, en dan maken de mannen plek voor de Red Light Babies. (WdK)

Natuurlijk bevat de programmering van Plein Binnen de op en top Haagsche act Groove Embassy. Ze hebben net een tour in de Balkan achter de rug, maar hebben nog genoeg energie over om hun stad te plezieren. En dat doen ze goed. Waar de SuperMarkt bij Bibi Espina bijna vol was, krijgen deze vijf jongens de ruimte nu écht vol. Door het enthousiasme van de zanger begint ook het publiek mee te zingen en vooral te dansen. Dat is ook niet gek, want een dikke maand geleden kwam het debuutalbum van deze pop-, jazz- en funkband uit, waardoor de fans al even hebben kunnen oefenen. Dat het publiek meedoet, geeft de band nog meer energie. Helaas moeten de heren de echte afterparty overlaten aan de band Juicy Jones, die achter al staat te trappelen om de microfoon van deze jongens over te nemen. (WdK)

De afterparty wordt afgesloten door de Utrechtse band Juicy Jones. Paul, Koen, Leon, Jan Jaap en Daniel maken een cross-over van funk, disco en soul. Sinds de release van hun eerste single 'I Wonder', eind 2011, hebben de heren een aardige fangroep opgebouwd. Gelukkig waren de fans niet te beroerd om af te reizen naar Den Haag, waar de SuperMarkt voller dan vol was.

De fangroep, aangevuld met nieuwsgierige bezoekers van Plein Open, wordt niet teleurgesteld. Paul, de zanger, zet meteen de sfeer door de eerste nummers vol met overgave te zingen, en vooral te dansen. Ook de toetsenist staat niet stil en zo krijgt deze enthousiaste band heel het publiek mee. Een afterparty is helaas niet voor niets een afterparty, en zo moet Juicy Jones er na een aantal nummers al een einde aan breien. Maar niet voordat de mannen de SuperMarkt trakteren op nog een goede gitaarsolo en een toegift. (WdK)

De vier jonge mannen van Red Light Babies komen uit Den Haag. Ze kennen elkaar al vanaf de middelbare school en dat is goed te merken. Ze staan gebroederlijk op het podium en spelen goed samen. Helaas heeft deze bluesrockband weinig publiek om voor te spelen, misschien omdat het podium van de buren gevuld is met de heren van Juicy Jones, die wel veel publiek trekken. De teleurstelling is, net als bij AudioDayCare die ze voorging op het podium, te zien, want ook hier ontbreekt het echte enthousiasme. Maar bezoekers van Plein Open die komen voor een half uurtje goed gespeelde bluesrock, komen niet voor niets. Want goede muziek maken, dat kunnen de Red Light Babies wel. (WdK)

Typisch een geval "je-hebt-echt-wat-gemist-als-je-er-niet-bij-bent-geweest": Live Cinema met Smutfish in zaal 1 van het Filmhuis. Speciaal voor vanavond zijn er 170 'allejezus grote tekeningen' gemaakt en geselecteerd en is er een video gemaakt. Een try-out met nieuwe liedjes en de Smutfish drie-eenheid: met Sean de Vries op drums, Dick Zuilhof op gitaar en Melle de Boer op zang/gitaar/mondharmonica. Uiteraard mogen de 'twisted' grafische personages van Melle niet ontbreken. Hierdoor kijken we in het hoofd van Melle en 'Melleville'. Sean stuurt al spelende de tekeningen door met een afstandsbediening. Dit loopt niet altijd synchroon, waardoor Melle wat sneller of langzamer moet zingen, vergezeld van het nodige commentaar. Het levert hilarische momenten op, waarbij ook de mensen die naar het toilet gaan niet worden ontzien. Er is veel interactie met het publiek, zeker ook door een instudeer- en meezingmomentje: "I see myself in everyone’s eye, from the day I live till the day I die, from the day I was born till the day I lie, I see myself in everyone’s eye." Iedereen zingt mee, ongeacht het late tijdstip.

Daarnaast komen onder meer 'Gravity', 'An angel' en 'Texas shaped guitar' voorbij. Na afloop zijn er geen tekeningen meer, maar het publiek wil meer. Daarom worden er nog drie toegiften gedaan en afgesloten wordt met ‘Got to have a drink’. Ademloos wordt er geluisterd. Hiermee komt er een eind aan een bijzonder, charmant en inspirerend optreden. Den Haag mag trots zijn op Smutfish, een onyx voor de stad: ernstig, met zwart-witte belijning, indrukwekkend, doch terughoudend, met standpunten, extremen en conflicten, zelfbeschouwend en vervreemdend. (PT)