Tourverslag Jam de la Crème naar Sziget (deel 3)

Rolstoelcrowdsurfen

Remco van der Ham | Foto’s: Peisam Tsang ,

De tweede en derde sessie zitten er op. Nog vier te gaan. De groep muzikanten is weer flink uitgebreid, maar een aantal gaat ook al weer weg. Ook maakten de eerste muzikanten van buiten de vaste groep van Jam de la Crème hun opwachting tijdens de sessies. Leden van Chef’Special, Amsterdam Klezmer Band en de Hongaarse formatie Belmondo waagden zich aan het jamgeweld.

Het Jam de la Crème collectief is zoals gezegd weer aardig uitgebreid. Roos Reebergen en Tijs Delbeke van Roosbeef, toetsenist Niels Broos (The Kyteman Orchestra) en drummer Jamie Peet zorgen voor het verse bloed in de groep. De tweede sessie gaat lekker van start met een lekker beat van Dagga Dagga en muzikale inkleuring door Stef, Mark, Niels en Satin. Het geheel heeft een Kruder & Dorfmeister achtige feel. Roos doet een reprise van het Jam de la Crème Festival en zingt het nummer ‘Meisjes’ van Raymond van het Groenewoud. Even later in de set waagt Roos zich ook aan het jammen in een duet met Spike. Een unieke combi.

Het hoogtepunt van de tweede sessiedag komt van Dagga Dagga met Patrick en de beide Kern Koppen, Frank en Guus. De beats van Fred en Lars van Dagga Dagga zijn een perfecte basis voor de drie vocalisten en deze combinatie weet het publiek met gemak mee te krijgen in de vibe. Het publiek is in het laatste half uur ook flink in getale toegenomen waardoor het goed vol staat. De sessie wordt wederom afgesloten met Spike als frontman van het collectief. Met gemak wordt er naar de climax toegewerkt, met Marcel hangend aan de podiumconstructie. Aan Dagga Dagga vervolgens de taak om het enthousiasme van het publiek vast te houden met een dj-set tussen de jamsessie en Boef en de Gelogeerde Aap in. Dat lukt ze met gemak en zelfs het gesteggel met het geluid aan het begin van de set gooit geen roet in het eten.

Voorafgaand aan de derde sessie spreken we met de Haagse violist Noa Eyl, de enige klassiek muzikant in de groep. “Het bevalt me tot nu toe erg goed. Het is een nieuwe maar ook goede ervaring voor me. Ik heb nog nooit in zo’n setting gespeeld, maar er is een hele open sfeer in de groep en een goede communicatie op het podium.” Voor Noa was het duet met Marcel tot nu toe een van de hoogtepunten. “Ik zette een lijn van Bach in die hij perfect aan wist te voelen. Hij is erg muzikaal en het is gaaf dat zoiets ook kan en dat het festivalpubliek op deze manier ook met klassieke muziek in aanraking komt.” Dat Noa geen standaard klassiek muzikant is, is dan ook wel duidelijk. “Bij de klassieke muziek ligt de focus altijd vooral op compositie en notenschrift, maar ik was zelf altijd al wel van het improviseren. Ook het op deze manier op een podium staan en het kunnen omgaan met de attitude die daarbij komt kijken, levert mij veel extra muzikale bagage op.”

Hoewel hij zich de eerste dagen niet helemaal fit heeft gevoeld, is ook Jelger Durieux (drummer Soul Sister Dance Revolution) blij hoe het tot nu toe gaat. “Het is tof dat het concept ook hier werkt en dat het publiek het waardeert. Het is niet een clubje muzikanten die een beetje voor zichzelf staat te spelen. Ik had niet gedacht dat mensen echt zouden blijven hangen.” Voor Jelger is het hier spelen met Jam de la Crème ook een leermoment. “De muzikanten zijn allemaal heel erg goed. Ik voel me wel een beetje een rookie en vindt het een hele eer dat ik met deze mensen mag spelen. Ik leer hier van alles door vooral goed op te letten wat er gebeurd op het podium. Het is wel wennen aan de verschillende muziekstijlen, want ik ben toch vooral een rockdrummer.” Voor de resterende sessie heeft Jelger nog wel wat wensen. ”Ik zou nog wel iets heel experimenteels willen doen, iets dat helemaal de bocht uitvliegt.”

Vandaag, tijdens de derde sessie op woensdag 8 augustus, is het de eerste dag dat Sziget een volwaardig festivalprogramma heeft. De eerste dagen waren er nog maar weinig podia met live muziek. Het betekent ook dat er veel meer muzikanten op het festival rondlopen en dat is tijdens de sessie ook goed merkbaar. Bandleden van Chef’Special, Amsterdam Klezmer Band en de Hongaarse band Belmondo jammen mee. Ook de Haagse bassist Robert Pronk (Sabrina Starke, Glennis Grace, Orange Grove) doet nog een setje mee. Hij is op Sziget met de band StarFishTaxi. Gitarist Tim Aarbodem van het inmiddels opgeheven Crowley is als bezoeker naar Sziget en pakt ook nog even een gitaar op.

Het is een komen en gaan van muzikanten en een gezellige chaos op het podium. Voor het podium is het vandaag een stuk rustiger dan de vorige dagen, maar gelukkig trekt het gedurende de set nog aan en wordt het uiteindelijk het best bezocht tot nu toe. Ook vandaag is Spike, gehuld in een Brabantse vlag, samen met onder andere Wieger en Marcel de hekkensluiter. Hetzelfde thema als de dag ervoor wordt gebruikt en is onverminderd succesvol. Ook 'Johnny B. Goode' wordt weer uit de kast getrokken en de aanwezige meezingers kunnen de kelen schrapen voor Beatles-klassieker ‘Hey Jude’.

Aansluitend verzorgen de bandleden van Chef’Special een dj-set op het Holland Meets Hungary Stage. Terwijl zij een overwegend uit dubstep bestaande set draaien, verzamelen steeds meer mensen van Jam de la Crème zich op het podium totdat het uiteindelijk helemaal vol staat. Guus en Patrick nemen het voortouw in het opzwepen van het publiek met een uitzinnige menigte inclusief crowdsurfer in rolstoel als resultaat. De Hongaarse stagemanager probeert ondertussen het podium weer leeg te krijgen, maar het leed is al geschied. Door alle feestvreugde is er van avondeten nog niets terechtgekomen en bij aankomst bij de catering blijkt het eten al op te zijn. Verder dan wat brood met een sausje, sla en fruit komt het niet meer, maar het goede feestje van vanavond was het helemaal waard. Op naar dag vier.