Een zomerroze zaterdag op The Hague Pride 2011

Vrij om mij te zijn en vrij om jou te zijn

Cok Jouvenaar | Foto’s: Eefje Lammers en Alice Mulder ,

De zomer van 2011 is de slechtste zomer sinds 1906. Of het zo moet zijn. Vanaf 1 september is ‘eindelijk’ de zon tevoorschijn gekomen en lijkt de (na)zomer begonnen. Amsterdam heeft zijn Gay Parade, Brussel heeft sinds jaar en dag de Roze Zaterdag en vanaf 2009 is de kleur roze ook in Den Haag een feit. Zaterdagmiddag 3 september stond in het teken van The Hague Pride’, wederom met succes!

Vrij om mij te zijn en vrij om jou te zijn

De zomer van 2011 is de slechtste zomer sinds 1906. Of het zo moet zijn. Vanaf 1 september is ‘eindelijk’ de zon tevoorschijn gekomen en lijkt de (na)zomer begonnen. Amsterdam heeft zijn Gay Parade, Brussel heeft sinds jaar en dag de Roze Zaterdag en vanaf 2009 is de kleur roze ook in Den Haag een feit. Zaterdagmiddag 3 september stond in het teken van The Hague Pride’, wederom met succes!

Rondom het Lange Voorhout is het dit weekend bal. Zondag 4 september wordt het startschot gelost voor het Culturele seizoen tijdens het Haags Uit Festival en een dag eerder begint het weekend goed met ondermeer De Museumnacht en de tweede editie van dit roze feestje met de titel The Hague Pride. Ondanks dat het een enorm gezellige en geslaagde dag is met veel aandacht, informatie en vertier, lopen er in deze buurt van het Escher museum en Hotel des Indes minder extravagante types rond dan in Amsterdam. De hoofdstad heeft zich in een relatief korte tijd op de kaart gezet met de fameuze parade en fiks uitgedoste types. Op wat travestieten met mooie benen, geheel opgemaakt en getooid met veren na, oogt dit als een doorsnee festival. Laten we eerlijk zijn. Zo hoort het toch ook. We leven in 2011 en niet meer begin jaren tachtig waar het woord homosexualiteit nog iets engs had. Echter is er vandaag wel één groot verschil. De primaire hoofdkleur is roze.

Pink Market is de informatiemarkt waar naast politieke partijen en Politie Haaglanden ook enkele culture instanties te vinden zijn, zoals Holland Dance Festival, Korzo Theater en Dansschool Step by Step. Uiteraard is het verhaal en de informatie heel effectief en doelgericht. COC Haaglanden slaat vandaag de spijker op zijn kop met de campagne ‘Identiteit bepaal je zélf’. Naast Facebook, Twitter en een webadres timmert deze campagne goed aan de weg. Zo wordt je gevraagd door één van de vrijwilligers of je op de foto wilt en zo jouw identiteit naar voren laat komen. Een kleurrijke campagne waar vooral veel jongeren zich in vinden.

Muzikaal wordt er een feestje gebouwd maar ook was er tijd voor wat ingetogen werk. Vox Rosa mag de John Blankensteinprijs 2011 muzikaal opluisteren en bij de Pink Stage begint het tegen de klok van half drie goed gezellig vol te lopen. Het NDT geeft een korte impressie weg van ‘Shutters Shut’ maar Sarah Bettens van K’s Choice is de publiekslieveling. Door een misverstand met de tondeuse doet deze Vlaamse geheel kaalgeschoren haar performance. Slechts met piano en gitaar doet zij overtuigend haar werk. Het publiek is deelgenoot van ondermeer een kippenvelversie van ‘Not an addict ‘en enkele jazzy nummers zoals de evergreen ‘Cry me a river’. De uitschieter van de setlist is het Nederlandstalige ‘Leef’. Dit titelnummer van de gelijknamige film van Willem van de Sande Bakhuyzen blijkt vanmiddag weer doeltreffend.

Tussen de bedrijven door is het de presentatie van Frits Huffnagel. Deze ex-wethouder van Citymarketing kondigt op zijn geheel onnavolgbare wijze met dito Haagse tongval de acts aan. Side-act The Sissies doet ook een duit in het zakje met de Haagse bingo en publiek ronselen voor de afterparty in Club 37.

Splendid en The Hot Stewards vervolmaken de dag waarbij de voetjes goed van de vloer komen. Met de zomerse vrolijke reggae en skapop van Splendid krijgt de zomerse temperatuur goed de kans zijn werk te doen. Met deze Haagse band gaat het heel goed. Het nummer ‘Again’ hoorde je als vaste prik langskomen tijdens de uitzendingen van Radio Tour de France en wordt gebruikt bij de tv-spot van de publieke omroep en Top Gear. Als Splendid ook dé ultieme skaklassieker ‘Monkey man’ opgooit, kan het voor The Hot Stewards niet meer stuk. Zij sluiten de middag geheel in stijl af. Lekkere foute nummers in een rockjasje. Bij een enkeling in het publiek is het even nadenken, maar al snel wordt ‘Tell me why’ van Anita Meyer herkend.

The Hague Pride heeft een goede reden om een leuk festival te organiseren. Toch zou zoiets in deze tijd niet meer nodig hoeven zijn. Zijn Nederland en Den Haag zich ondertussen wel bewust van dit gegeven?