Reisverslag SXSW 2011 (deel 3)

De Music City The Hague/Crossing Border party

Remco van der Ham ,

De tweede dag van de reis naar Austin staat in het teken van de Music City The Hague/ Crossing Border party in de Red Eyed Fly. De drie Haagse bands zullen daar elk een korte showcase geven, aangevuld met de Belgische band The Black Box Revelation en de Amerikaanse band Erland and the Carnival. Wederom is het The Deaf die grote indruk maakt.

De Music City The Hague/Crossing Border party

De tweede dag van de reis naar Austin staat in het teken van de Music City The Hague/ Crossing Border party in de Red Eyed Fly. De drie Haagse bands zullen daar elk een korte showcase geven, aangevuld met de Belgische band The Black Box Revelation en de Amerikaanse band Erland and the Carnival. Wederom is het The Deaf die grote indruk maakt.

De Music City The Hague/Crossing Border party is officieel onderdeel van SXSW en vindt ’s middags plaats vanaf 13.00 uur. De afgelopen dagen is er flink geflyerd op het festival en op de beurs, om zoveel mogelijk mensen naar de Red Eyed Fly te krijgen. Het heeft z’n vruchten afgeworpen. Hoewel het wat langzaam op gang komt, ongetwijfeld mede dankzij het toch wat vroege tijdstip voor de meeste festivalbezoekers, staat het later op de dag helemaal vol. Vooral The Deaf blijkt veel publiek te trekken. Er zijn veel mensen gekomen die eerder ook al bij de eigen showcase van The Deaf aanwezig waren, aangevuld met mensen die door de goede verhalen over de band een kijkje zijn komen nemen.

De middag wordt geopend door Pitch Blond. Het is nog wat rustig, maar de band speelt energiek en heeft er duidelijk zin in. Her en der zijn wat kleine schoonheidsfoutjes te ontdekken, maar door de goede energie op het podium weet de band toch indruk te maken. Na afloop van het optreden krijgt de band veel positieve reacties. Drummer Joost le Feber: “Er waren veel mensen speciaal voor ons gekomen. Die hadden we de afgelopen dagen uitgenodigd bij het flyeren. Dat zie je trouwens helemaal niet zo veel, bands die flyeren. Dat had ik veel meer verwacht. Daar hebben we wel profijt van gehad denk ik.” De eigen showcase van Pitch Blond is een dag later, in de BD Riley’s aan 6th Street. “Het is een superlocatie, midden in 6th Street, en we spelen op een goede tijd. We willen dan ook een nog beter show gaan geven. Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!” ’s Middags zal de band ook nog wat meer mensen naar het optreden proberen te krijgen. “We gaan nog even flyeren en waarschijnlijk ook nog akoestisch op straat spelen.”

Ook Pop Up Animal Kids, die net als Pitch Blond vandaag hun eerste Amerikaanse optreden doet, speelt een goede show. Het is nog maar een keer het bewijs dat de Haagse bands deze week op SXSW boven zichzelf uit lijken te stijgen. De goede sfeer op het festival lijkt het beste uit de muzikanten te halen. Na afloop van hun optreden, worden de heren van Pop Up Animal Kids geïnterviewd door wat lokale pers en gaat de band op de foto.

Hoewel de Belgische band The Black Box Revelation en de Ameriakanse band Erland and the Carnival eigenlijk aan het programma waren toegevoegd om voor wat extra publiek te zorgen, is het toch echt The Deaf dat voor het meeste publiek zorgt vanmiddag. De Red Eyed Fly staat helemaal vol. De avond hiervoor was het nog bijna misgegaan voor de band, toen toetsenist Maurizio bovenop de linker pink van zanger/gitarist Spike ging staan. De vinger is helemaal dik en blauw en er valt voor Spike dan ook niet echt mee te spelen. Spike: ”Het doet wel enorm zeer, maar het is gelukkig niet gebroken. En ik heb nog enigszins geluk gehad, want als Mau op mijn hand terecht was gekomen, had ik niet kunnen spelen.”

Of het nu door het goede optreden van de avond ervoor, of het ongelukkige incident met Spike z’n vinger komt, de band speelt alsof alle druk en spanning er vanaf is gevallen. The Deaf speelt ontspannen en de bandleden maken grapjes onderling en met de mensen in de zaal. Toch gaat het niet ten koste van de felheid en energie van het optreden, wat ervoor zorgt dat het optreden van gisteravond overstegen wordt. Ook het publiek reageert veel uitbundiger en na afloop van het optreden zijn de cd’s niet aan te slepen. Kit: Ik heb echt alles gegeven wat ik had. Bij de laatste nummers moest ik mijn laatste beetje energie aanbreken. Ik ben er duizelig van, maar het was echt een supervet optreden!”

In Den Haag was er vandaag een flinke discussie ontstaan op Twitter, waarbij aan het nut van het Music City The Hague project werd getwijfeld. Deze scepsis is natuurlijk best begrijpelijk, maar het project lijkt wel degelijk vruchten af te werpen. The Deaf heeft een aantal zeer interessante contacten opgedaan op SXSW (hierover later hopelijk meer), en de afgevaardigden van de Gemeente Den Haag en FPOZ hebben veel contacten opgedaan om uitwisselingen op te zetten met Haagse bands. Ook de bekendheid van Den Haag als muziekstad lijkt wel degelijk toe te nemen. Zo vertelt een man uit Montreal (Canada), een groot muziekliefhebber, dat hij een baan als web developer aangeboden heeft gekregen in Den Haag. Doordat hij op SXSW te horen heeft gekregen wat Den Haag op muziekgebied te bieden heeft, is hij er een stuk positiever tegenover gaan staan om zich ook daadwerkelijk te gaan vestigen in Den Haag. En dat is waar het bij dit project uiteindelijk om draait.