Het is de eerste dag in Austin. Op deze woensdag 16 maart staan de akoestische optredens bij de Music City The Hague stand en de showcase van The Deaf op het programma. Daarnaast is het vooral wennen aan het land, de gewoontes en de mensen, want anders dan in Nederland is het zeker.
De dag begint al vroeg bij het ontbijt. Geen sneetje brood met kaas, een croissantje of een gekookt eitje op het menu, maar minihamburgers, wafels en bagels. Het is even wennen. Na het ontbijt worden de spullen bij elkaar gepakt om richting het Austin Convention Center te gaan. Hier worden de toegangsbandjes voor het festival opgehaald. Ook vindt hier de muziekbeurs plaats, waar de stand van Music City The Hague zich bevindt. De muziekbeurs is bijna net zo massaal als het festival zelf. Honderden stands met de meest uiteenlopende organisaties, producten en diensten. Ook zijn er veel steden en landen met een eigen stand om de lokale muziekscene te promoten. Den Haag is hierin dus duidelijk niet de enige. Zo hebben onder andere Spanje, Groot Brittannië, Canada, Schotland en zelfs Barbados een stand.
Nieuw op de muziekbeurs dit jaar, is dat er niet alleen maar muziekgerichte stands zijn op de beurs. Ernst van den Berg legt uit: “Het Interactive gedeelte van SXSW is inmiddels groter geworden dan het Music gedeelte. Voorgaande jaren was er eerst de Interactive beurs, om vervolgens volledig omgebouwd te worden naar de Music beurs. Omdat beide disciplines veel met elkaar te maken hebben, lopen de beurzen nu meer in elkaar over.” Ook wijst Van den berg er nog even op hoeveel landen en steden popmuziek als speerpunt zien. “Muziek is gewoon een belangrijk exportproduct, en daar wordt flink in geïnvesteerd. De Britse regering investeert bijvoorbeeld 2 miljoen pond in British Music, waarmee Britse bands naar SXSW komen.”
Ondertussen worden er door de Haagse muzikanten flink wat flyers en cd’s van de Music City The Hague / Crossing Border party uitgedeeld. Deze vindt een dag later plaats in de Red Eyed Fly. Vooral Pop Up Animal Kids heeft veel aanspraak op de beurs. In hun felgekleurde outfits zijn ze een opvallende verschijning en overal willen mensen met ze op de foto. Ook Pitch Blond doet het goed en weet binnen korte tijd interviews met de Spits! en de Duitse radio te doen. De reacties bij de stand op Music City The Hague zijn erg goed en het is opvallend hoeveel mensen The Hague kennen (of zeggen te kennen). Pitch Blond, Pop Up Animal Kids en The Deaf spelen ook elk een korte akoestische set bij de stand. De reacties zijn goed, maar de bands hebben toch vooral Nederlanders in het publiek staan.
Vico Sneep van het Haags Pop Centrum is voornamelijk op SXSW om contacten te leggen voor FPOZ: The Hague Music Export. Bij de stand vertelt hij hoe het tot nu toe gaat op SXSW. “We hebben al flink wat contacten gelegd. Onder andere met Creative Schotland. Zijn doen ongeveer hetzelfde als wat Crossing Border met Music City The Hague doet. Ze zijn op zoek naar internationale samenwerkingen en hebben nu contact gelegd met FPOZ om een uitwisseling op te zetten.” Ook zijn er contacten gelegd met Spanje en Canada. Sneep: “Op de beurs is het vooral veel contacten opdoen, waarna we meteen proberen om nog tijdens het festival een afspraak te maken. Alles gaat heel snel, want iedereen heeft veel afspraken hier.” Sneep ziet ook duidelijk vooruitgang in vergelijking met vorig jaar. “Het is best bijzonder dat veel mensen ons nog herkennen van vorig jaar. Het is wel jammer dat er flink op de stand bezuinigd moest worden, dat zie je wel. Ook is het goed dat de bands meer op de beurs aanwezig zijn. De promotie is nu veel directer, omdat de bands ook actief aan het promoten zijn.”
Na het flyeren en spelen op de beurs, neemt iedereen de rest van de middag de tijd om even te relaxen, de stad te verkennen of een duik te nemen in het zwembad bij het hotel. Een paar uur later is het namelijk alweer tijd voor de eerste Haagse showcase op het festival, die van The Deaf. Om 21.00 uur staat de band in de Red Eyed Fly, waar op donderdag ook de Music City The Hague/Crossing Border party plaats zal vinden, vlak achter de Nederlandse band Death Letters. Er is veel aanloop voor The Deaf, en veel mensen kennen ze zelfs nog van vorig jaar. De band geeft een waanzinnig optreden weg, misschien wel hun beste ooit. De energie spat van het podium en ‘vurig’ is er misschien wel de beste benaming. The Deaf stijgt boven zichzelf uit en het publiek is om als Spike het publiek induikt om Dick Dale’s Pulp Fiction theme te spelen. Ook doet Remco Prins (Burma Shave) nog een liedje mee op de mondharmonica. De cd’s van The Deaf worden na afloop gretig in ontvangst genomen door het aaanwezige publiek. Als alle showcases zo gaan worden, wordt het een mooie week voor Den Haag.
Als de showcase van The Deaf is afgelopen, is het tijd om de stad in te duiken. Het is bijna onvoorspelbaar om te zien hoeveel bands er wel niet spelen. Overal komt muziek vandaan. En niet alleen uit de kroegen, ook op straat is genoeg te beleven. Een overweldigend festival.