Over anderhalve week vertrekt er voor de tweede keer een Haagse delegatie naar Austin (Texas) om Den Haag als muziekstad te promoten op South By South West (SXSW), het grootste showcase festival ter wereld. Dit alles onder de naam ‘Music City The Hague powered by Crossing Border’. 3VOOR12 Den Haag sprak met Michel Behre van Crossing Border en Walk The Line over het project en de kritiek erop.
Het promoten van Den Haag als popstad, gebeurt op SXSW door middel van een stand op de muziekbeurs, bemand door het Haags Pop Centrum, en de optredens van de drie Haagse bands die dit jaar meereizen; Pitch Blond, Pop Up Animal Kids en The Deaf. “Den Haag wil zich profileren als popstad, en dat moet je dan ook naar buiten toe uitdragen. SXSW is daarvoor, als belangrijkste muziekbeurs ter wereld, het ideale podium. Het festival heeft een enorme impact en daar krijg je heel veel publiciteit mee, niet alleen internationaal, maar ook nationaal. In Nederland is er heel veel gesproken over dit project en heel veel steden kijken vol interesse naar wat wij in Den Haag doen. Van Tilburg tot Groningen weten ze waar we mee bezig zijn en zien ze dat Den Haag goed bezig is. En dat moet nu internationaal ook gaan gebeuren.”
De doelen die bereikt willen worden met het project, zijn duidelijk. “Het gaat erom dat de Haagse muziek een impuls krijgt. Dat Haagse bands meer gehoord worden en makkelijker aan een manager, label of agent kunnen komen. Den Haag moet gezien worden als een levendige muziekstad. Dat muzikanten Den Haag verkiezen boven andere steden om in te wonen, omdat hier veel aan popmuziek wordt gedaan.” Een ander belangrijk onderdeel van het project, is ervoor zorgen dat er meer internationale namen naar Den Haag gaan komen. “Nu gaan internationale bands vaak naar bijvoorbeeld Amsterdam. Vertegenwoordigers van die bands moeten denken ‘mijn band kan ook bekend worden als ze in Den Haag spelen, omdat die daar veel publiciteit krijgt’. Hier kunnen podia en festivals in Den Haag van profiteren.”
Music City The Hague is vooral een lange termijn project, want Den Haag goed als muziekstad op de kaart zetten, gaat niet binnen één of twee jaar. “We hebben natuurlijk te maken met bezuinigingen, waardoor we waarschijnlijk niet op dezelfde manier door kunnen blijven gaan. Het zal de komende jaren in een wat andere vorm plaats gaan vinden, maar we willen er sowieso wel mee door gaan. Als we er nu mee stoppen, is alles voor niets geweest.” Ook is er al duidelijk vooruitgang geboekt sinds vorig jaar. “Het begint nu pas echt los te komen. Je merkt gewoon dat we dit jaar zoveel meer respons krijgen op het project. We krijgen veel mails met vragen als wat er in Den Haag allemaal gebeurt op het gebied van popmuziek.”
Vorig jaar gingen er nog zes bands mee, dit jaar zijn dat er drie. “Ik ben blij dat het er dit jaar drie zijn. Sowieso hadden we minder geld dit jaar, maar je merkt ook dat je de bands nu veel meer aandacht kan geven. Met deze drie bands zijn wel heel intensief bezig geweest om voorbereidingen te treffen, de goede mensen uit te nodigen en het promotiemateriaal goed op orde te hebben.” Nu zijn het nog vooral pop- en rockgeoriënteerde bands, maar dat zal komende jaren waarschijnlijk gaan veranderen. “We willen ons meer gaan openstellen voor andere muzieksoorten, zoals bijvoorbeeld Haagse dance acts. We moeten het breder trekken. Dat heeft het Haags Pop Centrum ook al aangegeven, en daar ben ik het helemaal mee eens.”
Er is ook veel kritiek op het project, met name van de Haagse Stadspartij. “Het is goed als er kritisch naar het project wordt gekeken, maar die moet dan wel gefundeerd zijn. Wat ik gek vind, is dat mensen wel inhoudelijke kritiek leveren maar zich niet goed laten informeren door bijvoorbeeld ons op te bellen om te vragen wat we daar precies gaan doen. Het besteedde bedrag dat de Haagse Stadspartij noemt (100.000,- euro, red.) is ook niet juist, dat is veel minder. De Haagse Stadspartij moet geen dingen roepen die gewoon niet waar zijn. Je moet wel kritisch naar jezelf blijven kijken. Het is voor ons ook nieuw en we proberen het elke keer te verbeteren. Het enige wat wij willen doen, is het promoten van Den Haag als popstad.”
Wat ook vaak wordt gevraagd, is wat de Haagse bands die vorig jaar op SXSW speelden, daar nu mee hebben bereikt. “Het hoofddoel van dit project is niet om een Haagse band door te laten breken in Amerika. Het gaat erom dat Den Haag als popstad wordt gepromoot waardoor we internationaal meer voor elkaar kunnen krijgen. Als onderdeel daarvan nemen we Haagse bands mee daar naartoe, die de stad vertegenwoordigen en zo laten zien dat er in Den Haag een zeer levendige en kwalitatief sterke popscene is. Daar gaat het om. En daarnaast proberen we natuurlijk de bands die mee gaan, zo goed mogelijk te helpen om zoveel mogelijk mensen te bereiken daar. En de bands hebben door SXSW enorm in de publiciteit gestaan in Nederland, en ook internationale publiciteit gehaald, en ik weet zeker dat bands als So What en The Deaf enorm veel optredens aan het project over hebben gehouden. Daarbij is het een heel traject, want de bands staan ook op Crossing Border, Walk the Line en Beatstad. Het gaat om kleinere doelen, niet of ze doorbreken in Amerika. Al zou dat natuurlijk wel heel leuk zijn.”
Donderdag 17 maart vindt de The Hague/Crossing Border Party plaats. Behalve de Haagse bands Pitch Blond, Pop Up Animal Kids en The Deaf, treden ook Erland And The Carnival en The Black Box Revelation op.