Het derde podium van Parkpop Het derde podium van Parkpop

Nu even niet

, Ferry Bovet

Het derde podium van Parkpop

Nu even niet

Ferry Bovet ,

Het zal inmiddels algemeen bekend zijn dat Parkpop het dit jaar zonder X-Stage zal doen. De economische recessie dwingt de organisatie tot deze maatregel. Er is gewoonweg niet genoeg geld om drie podia volwaardig neer te zetten en te programmeren. Maar, zo bezweert Parkpop-directeur Guus Dutrieux: “Dit is tijdelijk en zodra het kan is het podium weer terug.”

Nu even niet

Het zal inmiddels algemeen bekend zijn dat Parkpop het dit jaar zonder X-Stage zal doen. De economische recessie dwingt de organisatie tot deze maatregel. Er is gewoonweg niet genoeg geld om drie podia volwaardig neer te zetten en te programmeren. Maar, zo bezweert Parkpop-directeur Guus Dutrieux: “Dit is tijdelijk en zodra het kan is het podium weer terug.”

De geschiedenis van het derde podium gaat eigenlijk terug naar  1988, wanneer er voor het eerst een derde bühne is. Een eenmalige exercitie met een thema: Trends. Onder de naam Hollands Rocks The House treedt een keur aan scratch, hiphop en rapartiesten op, waaronder de dan nog niet al te bekende Extince. In 2000 keert het derde podium terug als Dommelsch Dance Area. Onder deze naam treden achter op het derde veld van het Zuiderpark voornamelijk DJ’s op. Eén van hen zal later wereldberoemd worden: DJ Tiësto.

In 2003 verandert de opzet. Het podium verhuist naar de voorkant van het veld, evenwijdig met de andere podia. Kleiner van formaat is het voor de komende drie jaar de Locals Only Stage, waar aanstormend talent hun kunsten mag vertonen.  Er wordt een competitie element ingevoegd: middels voorrondes kun je je plek en je 15 minutes of fame verdienen. In 2006 wordt het podium omgedoopt tot X-Stage. Het competitie element blijft (The Road To Parkpop) maar er worden ook internationale artiesten geboekt en de focus verschuift richting urban muziek. In de navolgende jaren groeit het podium zowel qua formaat als programmering uit tot een vergelijkbaar niveau met de andere bühnes.

Maar anno 2011 heeft de  economische markt het moeilijk, ervaart ook Guus. “Het zijn tijden dat je efficiënter met je geld om moet gaan omdat je minder ter beschikking hebt. Daarom kunnen we dit keer X-Stage niet realiseren. De talentenjacht gaat wel gewoon door, we zijn zelfs aan het kijken of we met die talenten op toer kunnen langs andere festivals. Maar het podium zelf zal er niet zijn, al hopen we dat zo snel mogelijk weer in ere te kunnen herstellen. Het is een iets krappere periode, maar ja, daar heeft heel Nederland last van.” 

De tekorten zijn zelfs zodanig dat het schrappen van het podium geen extra geld vrijmaakt voor de overige programmering. “Nee, maar we zorgen er wel voor dat er een respectabele urban act geboekt wordt, daar wordt nu naar gezocht. We willen dat publiek wel bedienen. Je moet het ook niet té zwaar maken. Het is even twee podia in plaats van drie, maar wat ik al zeg: we hebben wel extra ingezet op het talententraject. De ontwikkeling van jong talent is dus eerder verdiept dan afgezwakt.”

Naast de economische sores waar de hele wereld zo ongeveer last van heeft, speelt ook de politiek een rol. Het keurig aangelegde Zuiderpark waar Parkpop plaats vindt, moet na afloop weer net zo keurig opgeleverd worden. Onlangs is het Zuiderpark door de Staatssecretaris van OCW en de Minister van Infrastructuur en Milieu uitgeroepen tot Rijksbeschermd Stadsgezicht. Waar je zou kunnen verwachten dat dit wellicht tot een aanscherping van regels leidt, heeft Guus dergelijke signalen vooralsnog niet ontvangen. “We hebben onlangs weer het eerste overleg met de gemeente gehad en naar mijn inschatting zijn de eisen en voorwaarden gelijk aan afgelopen jaren. Ik zie daar geen verzwaring.”

Het is tevens geen geheim dat cultuur het zwaar heeft in het huidige politieke klimaat. Maar ook op dit vlak rinkelen bij Guus nog geen alarmbellen. “Nou, het niet doorgaan van X-Stage heeft niets te maken met de subsidie die we krijgen, die is gelijk gebleven. Tuurlijk weet ik dat het maatschappelijk politieke draagvlak voor cultuur wat minder groot is dan voorheen het geval was. Maar Parkpop is een schoolvoorbeeld van optimale public private partnership. Wat we aan sponsorgelden genereren is driemaal zoveel als hetgeen we aan subsidie krijgen, dus dat doen we heel goed. En als je ziet hoeveel mensen het festival trekt dan is het een uitstekend rendement voor een relatief laag bedrag. Daarom denk ik dat in het huidige politieke karakter Parkpop juist sterk staat. We hebben nog steeds onze trouwe hoofdsponsors. We hebben nog steeds een overheid die ons naar behoren subsidieert. Maar in de breedte is het even wat lastiger en ik schat in dat dat zich in de toekomst weer herstelt, maar ik ben geen econoom. Maar ik ben ook niet bang voor de toekomst!”

Parkpop 2011 vindt op 26 juni plaats in het Haagse Zuiderpark met onder meer Go Back To The Zoo, Staff Benda Belili en Jamie Cullum.

Nu op 3voor12