Bob Fosko weer even Raggende Man op de Parade

“Als ik begin te zweten dan weet ik dat het goed zit”

Frank Veldkamp ,

Van 1 tot en met 10 juli zet het reizende muziek- en theaterfestival De Parade haar tenten weer op in het Haagse Westbroekpark. Tussen de uiteenlopende kleinkunstenaars loopt Bob Fosko rond. Voor eventjes pakt hij zijn oude rol van gefrustreerde schreeuwlelijk waarmee hij zijn band De Raggende Manne op de kaart zette weer op voor een partijtje Klassiek Raggen. 3VOOR12 Den Haag kijkt samen met Bob terug op De Raggende Manne en vooruit naar De Parade.

“Als ik begin te zweten dan weet ik dat het goed zit”

Van 1 tot en met 10 juli zet het reizende muziek- en theaterfestival De Parade haar tenten weer op in het Haagse Westbroekpark. Tussen de uiteenlopende kleinkunstenaars loopt Bob Fosko rond. Voor eventjes pakt hij zijn oude rol van gefrustreerde schreeuwlelijk waarmee hij zijn band De Raggende Manne op de kaart zette weer op voor een partijtje Klassiek Raggen. 3VOOR12 Den Haag kijkt samen met Bob terug op De Raggende Manne en vooruit naar De Parade.

“Het publiek was er al jaren klaar mee. De Raggende Manne nu godzijdank ook. Uitgekankerd. De koek is op. De cirkel is rond. Het schip is gezonken.” Met deze woorden begint het persbericht waarmee De Raggende Manne in 1999 aankondigt te stoppen. Zanger Bob Fosko (Geert Timmers) duikt in de jaren die volgen op bij novelty acts als Blunt Axe en Hakkûhbar, maakt platen met De Gorelev en De Groep Fosko en ontwikkelt zich tot theater- en musicalacteur. Als iemand van de organisatie van het festival 3daysON zich hardop afvraagt hoe de stem van Fosko zou klinken in combinatie met een klassiek ensemble is dat het startschot voor het project Klassiek Raggen. Na een paar cluboptredens staat het gezelschap Bob Fosko & Kollektief Roest en Wrakhout nu op de planken van De Parade met een speciaal voor het festival geschreven programma.

Zoveel kutmuziek
Fosko heeft er een weinig succesvolle periode als zanger van De Steile Wand opzitten als in 1988 tijdens een jamsessie De Raggende Manne ontstaat: “Ik vond het jammer dat de popmuziek zo ingeslapen was en dat er zoveel kutmuziek gemaakt werd. We zaten bij een platenmaatschappij die voor ons zat in te vullen wat de mensen wel en niet wilde horen. In één van onze liedjes zat het woord ‘reet’ en dat moest eruit. Ik werd daar zo recalcitrant van dat ik een plaat wilde maken die niemand mooi vond. Dat is niet gelukt.” Die plaat, ‘5 Sessies’, wordt in een oplage van 500 stuks geperst. “De plaat werd totaal niet opgepikt door Oor en andere media, maar we hebben ze allemaal tijdens de tour verkocht. En dat is maar goed ook, want ik had er 450 onder mijn bed liggen. Pas bij de tweede, ‘Knuppelhout’, werd het opgepikt.” Door een optreden in het Veronica muziekprogramma Countdown, waar de band de 6 seconde durende single “Nee’s niks” speelt en veel airplay op VPRO radio bereikt de band een groter publiek.

Een paar jaar later scoren de Manne een eerste hitparade succesje met voetbalsingle ‘Naar vore’ en in België staat de single ‘Poep in je hoofd’ in 1994 tien weken lang op nummer één. “In Nederland durfde onze plugger die single niet te promoten”, vertelt Fosko, “maar we hebben wel met De Raggende Manne op Veronica’s Rock Experience gespeeld. Daar stonden we met Spin Doctors en Aerosmith. Veronica wist niet wie ze binnen haalden. We hadden één week in de Top 40 gestaan en dan wordt je opeens op zo’n festival geboekt. Ze kwamen na afloop naar ons toe en vertelden dat ze het goed vonden”.

Kapot gaan
De optredens van de Raggende Manne waren kort maar intens. De band speelde zelden langer dan een half uur om de stem van Fosko nog enigszins te sparen. “Vooral in het begin van de band moest er iets kapot, ik moest steeds een grens over, steeds verder dan de vorige keer. Op een gegeven moment is dat niet meer vol te houden. Je kunt je ook afvragen wat de bedoeling daarvan is. Toen had het een bedoeling, er zat heel veel woede en frustratie en die moest eruit.” Ondertussen is Fosko de 50 al enkele jaren gepasseerd en een stuk rustiger geworden. “Op de Parade doe ik een paar dagen achter elkaar meerdere optredens op een dag. Het is niet zo dat de rem erop zit, maar het gaat over intensiteit. Als ik begin te zweten weet ik dat het goed zit”.

Klassiek raggen
“Ik had niet gedacht dat ik ooit weer zou gaan raggen. Toen Rob Kramer van Produktiehuis Oost-Nederland het voorstelde was ik daar wat ambivalent over. We hebben het twee jaar geleden geprobeerd met dit orkest en het werkte. De meeste nummers van de Raggende Manne heb ik niet meer gedaan sinds we met de band zijn gestopt. Het weer oppakken gaat vanzelf, maar het is een terugblik, met klassieke muzikanten. De Raggende Manne was een legendarisch leuk project, maar dat moeten we niet opnieuw gaan doen. En Dicky (bassist Dicky Schulte Nordholt, red.) is er niet meer, dus dan is het ook niet meer leuk.”

De laatste jaren werkt Fosko vooral in het theater. “Het klinkt een beetje lullig, maar voor muzikanten van mijn leeftijd is er niet zoveel plek meer. Ik weet niet hoe ik mijn publiek zou moeten benaderen. Ik doe geen popmuziek meer, maar andere dingen die niet hitparade gericht zijn. Ik heb in My Fair Lady gestaan, Tribute to the Blues Brothers gedaan en een toer met De Berini’s. Vroeger had je radiostations die je aandacht konden geven, maar nu heb je zendercoördinatoren die denken in doelgroepen. Maar De Parade is een mooie manier om dit te doen. In de voorstelling zitten Raggende Manne nummers en wat instrumentale dingetjes, een combinatie van theater en muziek.”

‘Klassiek Raggen’ is ook de titel van de cd die Bob Fosko samen met Kollektief Roest & Wrakhout heeft opgenomen. Naast Raggende Manne nummers in een nieuw klassiek jasje bevat het album ook later werk van Fosko en een paar covers. Een selectie van de nummers komt voorbij in de Parade voorstelling “Helemaal niks aan jou!” die op 5, 6 en 7 juli meerdere malen wordt gespeeld. Tickets zijn in de voorverkoop te bestellen op de site van de Parade.