Bij RemJam mag je op je bek gaan

Geen covers en geen oeverloos gepiel

Peisam Tsang | Foto’s: Eefje Lammers ,

Met terugkerende regelmaat zijn er diverse jamsessies in Den Haag. Remco Visker is verantwoordelijk voor de RemJam. Hij organiseert deze op drie verschillende locaties in de binnenstad, waaronder aanstaande zaterdag 16 april in de Rootz. 3VOOR12 Den Haag sprak met hem.

Geen covers en geen oeverloos gepiel

Met terugkerende regelmaat zijn er diverse jamsessies in Den Haag. Remco Visker is verantwoordelijk voor de RemJam. Hij organiseert deze op drie verschillende locaties in de binnenstad, waaronder aanstaande zaterdag 16 april in de Rootz. 3VOOR12 Den Haag sprak met hem.

Remco Visker draait alweer zeven jaar mee in Den Haag. Naast gitarist te zijn geweest van de bands Natha Lee, La Grâce en Johnnie Stalker, staat hij ook bekend als Ready To Play bandcoach en geeft hij gitaarles. Daarnaast werkt hij één dag in de week op de drumschool van Kit Carrera en geeft hij mini rock les. Hierbij laat hij basisschoolkinderen kennis maken met diverse instrumenten en helpt hij hen bij het schrijven van liedjes met teksten over huisdieren, vuurwerk, politie, noem maar op. “Ik vind het fijn om alles met muziek te doen. Ik kan gewoonweg niet stilzitten. Naast alle dingen die ik doen, hou ik enorm van het organiseren van jamsessies. Alles vult elkaar goed aan. Ook met mijn nieuwe band Haywire, maken we liedjes vanuit jams. Soms voel je elkaar perfect aan en soms voelt het ook echt kut. Dan ga je net zo lang sleutelen totdat het klopt. Voor ons is jammen echt een hele goede manier om nummers tot stand te laten komen.”

Jammen en jamsessies geven doet Visker al een flinke tijd. “Voordat ik naar Den Haag verhuisde, woonde ik in Baarn. In een jongerencentrum daar organiseerde ik ook jamsessies. Hier in Den Haag speelde ik eerst veel met jamsessies mee. Dat was echt te gek, maar toch miste ik iets. Waar was die spontane rock ‘n roll avond waarbij iedereen kan inspringen? Er waren steeds dezelfde mensen die covers wilden spelen. Leuk misschien voor het publiek, zo’n poging tot, maar niet echt tof. Het is toch ook veel leuker voor jezelf en voor het publiek als je gedwongen wordt creatief te zijn. Muziek is entertainment, maar ook communicatie naar elkaar en met het publiek. Daarom heb ik als eis bij Rem Jams: geen covers, daar kan ik niet vaak genoeg op hameren.”

Als sessieleider houdt Visker de duur van de jams en het niveau in de gaten. “Ik moet ervoor zorgen dat het geen oeverloos gepiel wordt. Anders gaan we net zo makkelijk een nieuwe ronde in. Meestal heb ik een back-upband achter de hand. Muzikanten waar ik op terug kan vallen, gasten waarop je kan bouwen. Vaak open ik de avond met een sessie, daarna kunnen mensen die willen spelen zich bij mij melden. Zo nu en dan zeg ik wat tegen het publiek om te peilen of ze het nog leuk vinden. Aan het eind sluit ik de sessie meestal ook weer af. Ik hoef op zo’n avond echt niet drie uur te spelen, maar wil juist anderen ook een kans geven.”

Om mee te doen, hoef je niet goed te zijn of een virtuoos. “Het belangrijkste is dat je luistert naar elkaar en elkaar de ruimte geeft. Muziek maken is ook een kunst van het weglaten. Dan pas komen enthousiasme, entertainment, wat er gebeurt op het podium en gekkigheid. Het gave is als je het gevoel krijgt dat er iets ontstaat. Verder wil ik dat mensen anders naar muziek gaan luisteren. Vaak is dat niet het geval en dan gebeurt er niets. Dan moet ik echt ingrijpen. Wat me opvalt is dat het voor vele muzikanten toch een drempel is om te gaan jammen, het is niet omkaderd. Van tevoren is niet vastgelegd wat we gaan doen. Die angst moet doorbroken worden. Hoe? Gewoon doen en durven op je bek te gaan. Je mag fouten maken; dan speel je maar een keer een valse noot, daar leer je het meeste van. Bij terugkerende muzikanten merk je echt progressie. dat is kicken, want mensen moeten elkaar wel feedback kunnen geven. Elkaar muzikaal leren kennen is heel mooi en het bevordert ook samenwerking en daaruit kunnen weer mooie dingen ontstaan.”

Remco krijgt veel goede reacties. “Daarom organiseer ik zo’n Rem Jam graag en met terugkerende regelmaat. Lekker losgaan met z’n allen. Dat kan bij bands, waarom niet in een jam. Dan gaat er maar een keer iets fout of stuk, als je maar lol hebt. Ik wil het allemaal nog gekker en diverse stijlen met elkaar mixen, bijvoorbeeld deejays mee laten jammen of iets met electro en hiphoppers. Je kan het zo gek niet bedenken, dat is ook zo tof, dat er iedere keer iets spannends gebeurt. Ik vind het leuk om zo’n feestje te organiseren, want een feestje is het echt. Juist vanwege die gekkigheid komen mensen steeds terug, omdat ze iets kunnen doen wat bijvoorbeeld bij andere jamsessies niet kan.”

Remco organiseert Rem Jam vooralsnog op drie verschillende plekken in de stad. “Onderling verschillen de locaties wel, maar het concept is hetzelfde: geen covers. Wel trekt iedere tent een ander soort publiek aan. In Lokaal Vredebreuk ben ik eigenlijk begonnen, daar komt steeds een vaste groep mensen, maar er komen ook steeds nieuwe mensen bij, zelfs leerlingen van me. Het is spannend om je op die manier te kunnen uiten. Die woensdagavonden, elke derde woensdag van de maand, duren tot 00.15 uur. Er komt daardoor nieuw publiek in Lokaal Vredebreuk, die toch vooral bekend stond om de bluessessies van wijlen Jan Pet. De Pater valt ook op woensdag, deze locatie doe ik op afspraak. Er komt daar veel vast publiek, maar ook mensen die daar af en toe komen om echt muziek te komen luisteren of alleen voor de gezelligheid. Deze avonden duren tot vier uur ‘s nachts. In de Rootz, ook op afspraak, kan je tot ongeveer twee uur ‘s nachts herrie maken. Deze locatie wordt altijd goed bezocht, het is gezellig met niet altijd muzikantenpubliek. Het is niet de bedoeling dat ik iedere week een jamsessie organiseer, het moet wel apart en spannend blijven. Zo lang het leuk blijft, blijf ik ermee verder gaan. Misschien komen er zelfs wel mensen vanuit andere steden.”

De volgende jamsessies staan alvast op de agenda:
16 april in café/restaurant de Rootz
20 april in Lokaal Vredebreuk
27 april in de Pater