Conflict om ‘Conflict’ Conflict om ‘Conflict’

Olof van Winden legt uit

, Benjamin N. Vis

Conflict om ‘Conflict’

Olof van Winden legt uit

Benjamin N. Vis ,

Het is de natte droom van menig reclameman; een campagne maken die leidt tot publieke commotie en zelfs een arrestatie. Toch is het voor directeur Olof van Winden van het TodaysArt festival een stuk minder prettig als hij zaterdag 12 september van zijn bed gelicht wordt op ‘verdenking van opruiing’. De gebeurtenissen leidden inmiddels tot veel discussie en daar is TodaysArt anno 2009 niet vies van.

Olof van Winden legt uit

Het is de natte droom van menig reclameman; een campagne maken die leidt tot publieke commotie en zelfs een arrestatie. Toch is het voor directeur Olof van Winden van het TodaysArt festival een stuk minder prettig als hij zaterdag 12 september van zijn bed gelicht wordt op ‘verdenking van opruiing’. De oorzaak: confronterende posters van Den Haag onder vuur en prikkelende filmpjes van aanslagen die via sociale netwerken werden verspreid. Zo wijst het festival op het thema ‘conflict’. De gebeurtenissen leidden inmiddels tot veel discussie en daar is TodaysArt anno 2009 niet vies van.

Olof blijft er redelijk laconiek onder. Hij is vanzelfsprekend overtuigd van zijn onschuld en vindt het hele gedoe duidelijk overtrokken. Naar aanleiding van de promotie werd zelfs het stadhuis extra beveiligd. De hevige reactie van de ordehandhaving zal waarschijnlijk te wijten zijn aan Prinsjesdag. Het onbegrip begint echter pas goed bij de arrestatie zelf. Naar eigen zeggen kon de politie niet achterhalen wie voor de campagne verantwoordelijk was. Toch wisten ze spoedig de link te leggen met TodaysArt en Olof van Winden. Dat bleef echter onverklaard. Er werd voor gekozen hem direct te arresteren en niet gewoon om uitleg te vragen. Columnist Zsuzsa Jónás reageerde hier op 3VOOR12 Den Haag: “Je wordt toch niet gearresteerd vanwege een festivalposter die slecht in de smaak valt bij de politie?” “Men voelde zich bedreigd. Het waren kennelijk zeer schokkende beelden, maar er was tegelijkertijd duidelijk niets aan de hand,” aldus Olof zelf.

Tijdens het verhoor gooit Olof het over de artistieke boeg: “Hoe zit dat dan met andere kunstenaars? Een regisseur die een gewelddadige film maakt, is dat ook opruiing?” Later die dag werd Olof weer op vrije voeten gesteld, maar wie dacht dat daarmee alle lucht rondom zijn persoon geklaard was, komt bedrogen uit. Donderdag 17 september moest hij weer opdraven voor verhoor. Olof legt uit: “Die mensen deden alleen hun werk en moesten even netjes het dossier afmaken, zodat het naar de officier van justitie kon.” Intussen blijft Olof officieel verdachte en weet hij niet zeker of hij nog een proces aan zijn broek krijgt. “Ik ben erg benieuwd naar de processen die leiden tot dit soort acties.”

Ondertussen voelt Olof zich gesterkt door de spontane actie van ruim vijftig Haagse cultuurinstellingen in een verontwaardigde brief burgemeester Jozias van Aartsen om uitleg te vragen. “Ik vind het indrukwekkend en hartverwarmend,” zegt Olof heel oprecht. “Volgens mij is het een primeur dat op deze manier een collectieve vuist gemaakt wordt door cultureel Den Haag. Conflict is dus een actueel relevant onderwerp dat aanzet tot discussie.” Het zijn immers niet alleen tegendraadse underdogs, maar ook de gevestigde namen en prominente kunstinstellingen die de brief hebben ondertekend. Van Aartsen reageert afhoudend dat er bij de aanhouding geen fouten zijn gemaakt en dat de herkomst van de filmpjes op internet niet te achterhalen was. De arrestatie was terecht, antwoordt hij op vragen van de SP en D66. Toch werd in ieder filmpje duidelijk de website ACEDF.nl genoemd (dat staat voor ‘accuse, confuse, expose, divide front’). De marketingafdeling zette deze guerrillacampagne op als aanval op de normale promotie van TodaysArt. Op deze manier werkte TodaysArt voorgaande jaren al aan promotie, maar schaduwsites als: Kill All DJ’s en Greetings from The Hague.

“De keuze voor het thema conflict vormde het begin van bewustwording. Ik denk dat iedereen nu wel flink bewust geworden is. Het vizier is open.” Juist daarom roept Olof iedereen ook nu nog op het festival te bezoeken. Gelukkig reageert het publiek ook beter op de kwestie. Daar ontstaat vooral een discussie en dat is precies waar het TodaysArt bij de keuze voor ‘conflict’ om te doen was. “Het gaat vooral om de interpretatie,” aldus Olof. Wees overigens niet bang dat de confronterende beelden van de guerrillacampagne de toon zetten voor het festivalprogramma: “Conflict kent vele lagen en hoeft niet altijd terrorisme of oorlog te betekenen.” Een bezoek aan het festival moet vooral leuk zijn en inspiratie bieden.

Nu op 3voor12