Haagse PopWeek geopend met debat over Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 Haagse PopWeek geopend met debat over Den Haag Culturele Hoofdstad 2018

Debat langzaam op gang

, Remco van der Ham | Foto’s: Jessica de Korte

Haagse PopWeek geopend met debat over Den Haag Culturele Hoofdstad 2018

Debat langzaam op gang

Remco van der Ham | Foto’s: Jessica de Korte ,

De Haagse PopWeek werd ook dit jaar afgetrapt met het Haags Popdebat. In het Nutshuis verzamelden een grote selectie popbobo’s zich om te discussiëren over Den Haag als Culturele Hoofdstad. Voor 2018 mag Nederland namelijk, samen met Malta, een Europese Culturele Hoofdstad aandragen. Den Haag wil deze titel graag binnenhalen en daarom worden er nu al volop plannen gemaakt.

Debat langzaam op gang

De Haagse PopWeek werd ook dit jaar afgetrapt met het Haags Popdebat. In het Nutshuis verzamelden een grote selectie popbobo’s zich om te discussiëren over Den Haag als Culturele Hoofdstad. Voor 2018 mag Nederland namelijk, samen met Malta, een Europese Culturele Hoofdstad aandragen. Den Haag wil deze titel graag binnenhalen en daarom worden er nu al volop plannen gemaakt.

Er is veel belangstelling voor het Popdebat dit jaar en het Nutshuis is dan ook goed gevuld. Het panel, bestaande uit zo’n twintig politici, muzikanten, organisatoren en programmeurs, gaat vanavond in het eerste deel van het debat discussiëren over een viertal stellingen. In het tweede deel mag het publiek zich ermee gaan bemoeien. Gespreksleider is Jan Douwe Kroeske, bekend van onder meer de Twee Meter Sessies. Voorafgaand aan het debat houdt wethouder Marieke Bolle een korte inleiding waarin ze vertelt dat het de bedoeling is dat er de komende jaren veel geld aan jonge cultuur (popmuziek) zal worden besteed. Ook laat ze weten dat er de komende tijd een zogenoemd ‘bidbook’ gemaakt zal worden, waarin Den Haag laat zien wat de plannen zijn als Den Haag daadwerkelijk Culturele Hoofdstad 2018 wordt. Dit bidbook wordt vervolgens beoordeeld door de Europese Commissie.

Wat vooral opvalt aan de samenstelling van het panel, is dat er veel belangrijke organisaties ontbreken. Zo zijn er bijvoorbeeld geen vertegenwoordigers van Crossing Border, TodaysArt, Langweiligkeit, The Hague Jazz, Schollenpop, Parkpop en het Haags Hiphop Centrum aanwezig. Ook de Haagse dance en underground scene ontbreken. Dan rijst toch al snel de vraag in hoeverre het debat een goed beeld geeft van de mening van de Haagse muziekscene. Daarnaast zijn de meeste aanwezige instellingen al gebundeld in het PoP (Programmeursoverleg Popmuziek), namelijk het Paard van Troje, Haags Pop Centrum, Bazart, R.G. Ruijs Stichting en het Koorenhuis.

Het debat komt vanavond wat langzaam op gang. De discussie is niet echt fel en er komt weinig concreets naar voren. Toch worden er her en der wel wat zwakke plekken van Den Haag als popstad naar voren. Allereerst het ontbreken van een gedegen popopleiding. Veel muzikanten trekken weg naar de Conservatoria in Amsterdam en Rotterdam, er ontbreekt een podium met een capaciteit van 2500 tot 3000 bezoekers en veel locaties kampen met geluidsoverlast. Een ander punt dat naar voren komt, is dat het belangrijk is dat Den Haag als één gezicht naar buiten treedt. Ernst van den Berg van Citymarketing verklaart dat hier op dit moment onderzoek naar wordt gedaan. “We zijn nu bezig met een onderzoek naar collectieve marketing. Hoe kun je naar buiten toe laten zien dat er in Den Haag zoveel creativiteit zit. Hier zullen aan het eind van het jaar de resultaten van bekend zijn.”

Eén van de stellingen luidt dat Den Haag niet open staat voor internationale acts. Henk Koolen, programmeur van het Paard van Troje bevestigt dit. “Wij worden vaak teleurgesteld door de opkomst bij internationale acts.” Acts die overal in het land volle zalen trekken, moeten het in Den Haag vaak doen met een handje vol publiek. Joris Wijsmuller, gemeenteraadslid van de Stadspartij, haalt uit naar AT Productions. “Het succes van AT zorgt ervoor dat het ouderwetse beeld van Den Haag als rockstad wordt bevestigd. Beatstad en Rock Nation krijgen tonnen subsidie, maar er is veel meer dan dat. De oogkleppen moet af.”

Tussen de twee rondes van het debat door, draagt Steven van Lummel zijn column voor. Hij kaart daarbij aan dat de titel Culturele Hoofdstad iedereen moet aanspreken. Elke groep moet zijn of haar plek kunnen vinden en het moet vooral uit onszelf komen. In het tweede deel van het debat wordt dit ook bevestigd door Paul Broekhoff, directeur van de dienst Cultuur. “De cultuursector moet uitstralen dat ze ook daadwerkelijk Culturele Hoofdstad wil worden. Je moet ervoor zorgen dat de hele stad erbij betrokken wordt.” Uiteindelijk zal iedereen hetzelfde doel moeten hebben. Ook Harry Hamelink, directeur van Motel Mozaïque en betrokken bij Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001, beaamt dit. “Je moet ver van tevoren weten waar je naartoe wilt, welk verhaal wil je vertellen? Er zijn in zo’n jaar veel nieuwe dingen mogelijk. Een stad krijgt een soort nieuwe energie.”

De laatste stelling van de avond luidt ‘Den Haag is goed op weg om Culturele Hoofdstad 2018 te worden’. De algemene mening is dat het goed gaat, maar er nog wel veel moet gebeuren. Ook is het belangrijk dat er niet alleen naar de culturele sector wordt gekeken, maar ook naar zaken als openbaar vervoer en de economische voordelen. Ook is het belangrijke dat Den Haag zich meer open stelt voor acts van buiten de regio. Ook is het belangrijk dat ook de rest van Nederland Den Haag als Culturele Hoofdstad ziet. Als iedereen hetzelfde uitdraagt heeft Den Haag een hele goede kans om Culturele Hoofdstad te worden. In 2013 wordt bekend welke Nederlandse stad de titel binnensleept.

Nu op 3voor12