Guus Dutrieux maakt zich op voor Parkpop 2009 Guus Dutrieux maakt zich op voor Parkpop 2009

“Van oudsher is Parkpop in de zon”

, Cok Jouvenaar

Guus Dutrieux maakt zich op voor Parkpop 2009

“Van oudsher is Parkpop in de zon”

Cok Jouvenaar ,

Guus Dutrieux is de man achter het productiebedrijf Ducos, dat de laatste jaren verantwoordelijk is voor Parkpop. Deze week wordt er in het Haagse Zuiderpark flink gebouwd aan de drie podia en de infrastructuur van het festivalterrein. Naar verwachtingen staan zondag weer 250.000 bezoekers op het veld te genieten van ondermeer The Pretenders en Guus Meeuwis. Wij spraken Guus over de stand van zaken van deze editie.

“Van oudsher is Parkpop in de zon”

Guus Dutrieux is de man achter het productiebedrijf Ducos, dat de laatste jaren verantwoordelijk is voor Parkpop. Deze week wordt er in het Haagse Zuiderpark flink gebouwd aan de drie podia en de infrastructuur van het festivalterrein. Naar verwachtingen staan zondag weer 250.000 bezoekers op het veld te genieten van ondermeer The Pretenders en Guus Meeuwis. Wij spraken Guus over de stand van zaken van deze editie.

Of Guus Dutrieux in de week voor Parkpop en opbouw slechter slaapt dan anders, willen wij wel weten. “Nee, helemaal niet. Tenzij de weervoorspellingen slecht zijn. Maar daar hebben we geen grip op.” Guus laat weten dat er aankomende week weinig raars kan gebeuren, “We zitten in de opbouwfase en alles is al geregeld. Alles loopt zoals verwacht. Het is puur het opbouwen. Zelf ben ik elke dag aanwezig in het Zuiderpark en ik loop dan eens bij die langs en maak daar een praatje met die en die of alles goed is, zeg maar. Nee, als er dingen zijn die niet goed zijn of waren dan hebben we die al getackeld.”

Vorig jaar sprak Guus met ons over het derde podium, XStage, en over de subsidieaanvraag hiervan. De doelstelling is dat dit een gelijkwaardig podium wordt met een urban tintje aan het programma waarbij de meest hippe popmuziekstromingen langskomen. “We kregen negatief advies in de cultuurnota over de XStage. We hadden extra subsidie aangevraagd maar deze had volgens de gemeentepolitiek geen prioriteit. Een begrijpelijke keuze uiteindelijk ,omdat Parkpop al jarenlang structurele subsidie krijgt, zeg maar. Ook wel jammer omdat we meer met het XStage de diepte in wilden gaan. We doen een voortraject met voorrondes en een finale op de Grote Markt. Dit organiseren wij samen met het Musicon, waar wij een hele goede partner in hebben gevonden. We proberen elke keer een stapje verder te gaan. Niet zozeer qua programmering maar meer qua structuur en voorzieningen enzo.” Na een aanlooptraject van drie jaar is het gelukt dat het ‘urban’ podium volwaardig is aan het Staedion Stage en Jupiler Stage. “Als je straks het veld op komt lopen zie je drie volwaardige podia. Sterker nog, het XStage is groter dan de andere twee. Weliswaar is de programmering gericht op de huidige stadscultuur. Vroeger hadden we het Locals Only Stage, maar nu is het écht volwaardig.”

Opvallend is de nieuwe sponsor, wat best bijzonder is in deze tijd van crisis en bezuinigingen. “De Haagse Hogeschool en Staedion zijn trouwe sponsoren. Ook hebben we actiesponsoren, maar door de crisis wel minder dan anders. Jupiler is van dezelfde brouwerij als Dommelsch (de sponsor van voorgaande Parkpopedities) en Jupiler wil zich meer positioneren op de Nederlandse markt. Je zal ze wel meer gaan tegenkomen op de festivals.”

Door de crisis moest Guus en zijn team een stuk creatiever en scherper zijn. “Het was een problematischer jaar dan andere jaren. De hele festivalsector heeft hier mee te maken. Het budget is minder en je moet dan een goede strategie bedenken. We hebben de hele productie onder de loep genomen en gekeken hoe effectief je met je middelen omgaat. Dit kost heel veel energie. Hierdoor heb je minder tijd voor andere dingen. Zonder money, no funny, foney”, zegt Guus enigszins grappend. “Gelukkig is het stadsbestuur van Den Haag zeer actief. Actiever dan in andere steden. Zij zien het belang van Parkpop. Gedeelde smart is halve smart, dat sterkt enorm. Maar we hebben het wel zwaar gehad, waardoor je harder moest werken. Ik heb wel eens met m’n hoofd tussen m’n knieën gezeten, maar we zijn sterk overeind gebleven.”

Guus hoopt dat in 2010 de crisis weer is gedaald, “Wij merken het altijd eerder dan de consument. De grote werkeloosheid komt in 2010, wordt gezegd, maar wij krijgen de klap eerder. In 2010 zal het allemaal beter gaan voor ons denk ik. Maar dit is echt koffiedik kijken, want hoe het loopt weet ik niet.” Gelukkig is er bij diversen partners veel vertrouwen. Parkpop is verzekerd van de toekomst. “Parkpop gaat gewoon nog tien jaar door. Met onze cateraar, Ron Koebrugge, hebben we een contract voor vijf jaar getekend.”

Volgend jaar bestaat Parkpop dertig jaar, krijgen we dan iets grootst zoiets als Bruce Springsteen op de veertigste Pinkpop? “Het budget van Pinkpop is vele malen groter. Je kan om de vijf jaar een extra feestelijk tintje geven, natuurlijk. In augustus gaan we in overleg en de discussie aan over het programmaprofiel van Parkpop. We kijken hoe we ons moeten positioneren en hoe we bepaalde dingen op een gezonde manier kunnen opvangen.”

Het geluid van Parkpop ziet er verzekerd en goed uit, het enige wat Parkpop 2009 nog in de weg kan zitten is het weer, “Bij een openluchtfestival is het weer erg van belang. Los van het publiek en artiest, is het van economisch belang. Voor de sponsoren bijvoorbeeld. Het weer is het enige wat wij niet kunnen regelen in Nederland. De voorspelling vanaf dinsdag is 22 graden, ‘I hope so!’. Daar komt ook bij dat Parkpop de afsluiter is van The Hague festivals en van oudsher is Parkpop in de zon.”

Nu op 3voor12