De internationale ambities van Crossing Border

Michel Behre treedt in voetsporen van vader Louis

Remco van der Ham en Ramon Keyzer ,

Louis Behre, festivaldirecteur Crossing Border, heeft sinds kort een nieuwe rechterhand binnen de organisatie; zijn zoon Michel Behre. Sinds een paar maanden is hij fulltime werkzaam voor Crossing Border, maar ook met het nieuwe festival Walk The Line en het Haagse podium op SXSW, het grootste showcase festival van Europa. Een goede aanleiding om hem eens goed aan de tand te voelen.

Michel Behre treedt in voetsporen van vader Louis

Louis Behre, festivaldirecteur Crossing Border, heeft sinds kort een nieuwe rechterhand binnen de organisatie; zijn zoon Michel Behre. Sinds een paar maanden is hij fulltime werkzaam voor Crossing Border, maar ook met het nieuwe festival Walk The Line en het Haagse podium op SXSW, het grootste showcase festival van Europa. Een goede aanleiding om hem eens goed aan de tand te voelen.

Hoewel Michel pas sinds kort werkzaam is bij Crossing Border, heeft hij al wel veel ervaring binnen het festival. “Ik ben al vanaf mijn zeventiende bij Crossing Border betrokken, maar sinds een paar maanden ben ik er echt fulltime mee bezig. Ik heb ook van alles gedaan binnen de organisatie. Op kantoor gezeten, backstage deuren bewaakt, artiesten vervoerd, van alles eigenlijk. Het is dus niet dat ik vanuit het niets daar binnen stap, zonder dat ik weet wat het inhoudt” Michel dient daarbij als rechterhand van Louis. “Ik probeer gewoon veel werk bij Louis uit handen te nemen. Vooral op het gebied van muziek. Louis richt zich vooral op het uitzetten van de grote lijnen.”

In eerste instantie had Michel een andere carrière voor ogen. “Ik ben eigenlijk arts, maar ik zag mezelf niet tot mijn 65e in het ziekenhuis rondlopen. Zo kwam alles eigenlijk bij elkaar. Ik had niet meer de motivatie om door te gaan als arts en Louis begon toen net met een aantal nieuwe projecten.” Op dit moment voert Michel vooral veel productionele taken uit. “Voor Crossing Border ben ik nu veel bezig met contracten, vliegtickets regelen en alles wat erbij komt kijken. Ik ga me wel veel meer bezig houden met de nieuwe projecten. Daar kan ik van begin af aan ingroeien.”

“Aan de formule van Crossing Border moet je niet te veel veranderen denk ik. De crossover tussen muziek en literatuur blijft gewoon bestaan. Wat er dit jaar wel anders is, is dat er dit jaar ook een editie in Antwerpen is. Dat wordt aansluitend aan de Haagse editie, op zondag 22 november, georganiseerd.” Volgend jaar komt daar ook nog een editie in Glasgow bij. “Er zijn de afgelopen jaren zo vreselijk veel aanbiedingen geweest van de gekste steden ter wereld om het unieke concept van Crossing Border ook daar uit te voeren, maar dat is allemaal nog niet echt haalbaar.”

In samenwerking met de Gemeente Den Haag heeft Crossing Border begin volgend jaar ook een eigen podium op het Amerikaanse festival SXSW. “Louis komt daar heel lang en heeft daar hele goede contacten. SXSW is ook zeer enthousiast over het concept van Crossing Border en wil al langere tijd met ons samenwerken. Nu heeft Den Haag de ambitie om zich te profileren als popstad nummer één, ook met oog op Culturele Hoofdstad 2018, en dat kwam eigenlijk bij elkaar. Als je als popstad internationaal mee wilt tellen, moet je ook op het grootste showcase festival ter wereld vertegenwoordigd zijn. Twee jaar lang zijn er mensen van de gemeente mee geweest naar SXSW om het zelf te bekijken en zij waren zeer enthousiast om daar iets te doen. Maar het heeft natuurlijk weinig nut om alleen daar iets te doen, en hier niets. Zo is het idee ontstaan om in Den Haag, van 13 tot en met 15 mei 2010, Walk The Line te organiseren. Dat wordt ook een showcase festival op de PopHotSpot en in het Paard van Troje en de Lutherse Kerk met internationale artiesten, waarvan er een aantal van SXSW afkomstig zullen zijn.

Ook gaan er vier Haagse bands mee naar SXSW en is het de bedoeling dat Den Haag zich daar duidelijk gaat profileren. “Dat is natuurlijk heel ambitieus. En als je wilt dat Haagse bands ook internationaal een keer gezien worden moet je gewoon op dit soort festival staan. Elke boeker, journalist en platenbaas ter wereld komt daar.” De vier geselecteerde bands gaan een heel traject doorlopen. “Ze gaan dus mee naar SXSW om in de Haagse venue op te treden, en daarnaast willen we ze tijdens het festival ook nog op andere locaties laten spelen zodat zo veel mogelijk mensen ze kunnen zien. Ook zullen de vier bands optreden tijdens Walk The Line 2010 en tijdens een kick-off voor Crossing Border op 18 november 2009 in het Paard van Troje.”

Dat is dus al vrij snel en daarom is de inschrijving hiervoor inmiddels geopend. “Majel Blonden (Paard van Troje), Remco Prins (PopHotSpot) en ik zullen negen bands gaan selecteren die wij opsturen naar Austin waar een commissie van SXSW de vier uiteindelijke bands zal kiezen.” Qua muziekstijl is er wel een lichte voorkeur voor rockbands. “SXSW is erg (indie)rock georiënteerd. Hiphop is bijvoorbeeld niet zo heel groot op SXSW. Maar ik wil geen stijlen uitsluiten, want het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de bands. Daarom is het ook goed dat we met z’n drieën zijn, anders krijg je teveel de smaak van één persoon.”

Opgeven voor het project kan tot 30 augustus. Meer info over de uitwisseling met SXSW en hoe je jouw band kunt opgeven lees je hier.