De KoninginneNach komt er weer aan

2009: het jaar van de Nachmobiel

Ferry Bovet ,

Het is één van die tradities van Den Haag: niet Koninginnedag zelf, maar de nacht ervoor is het grote spektakel. Met Roland Verbiest van het organiserende Doen Evenementen praten we bij over een Nach die dit jaar een podium minder heeft, maar ook een technische innovatie. Een Nach die ongetwijfeld, net als andere festivals, te maken heeft met de gevolgen van ‘de crisis’ op de toch al niet gemakkelijke sponsormarkt.

2009: het jaar van de Nachmobiel

Het is één van die tradities van Den Haag: niet Koninginnedag zelf, maar de nacht ervoor is het grote spektakel. Met Roland Verbiest van het organiserende Doen Evenementen praten we bij over een Nach die dit jaar een podium minder heeft, maar ook een technische innovatie. Een Nach die ongetwijfeld, net als andere festivals, te maken heeft met de gevolgen van ‘de crisis’ op de toch al niet gemakkelijke sponsormarkt.

“Eén podium is dit jaar ingewisseld voor een soundstation,” zegt Verbiest. “We moesten bezuinigen, de sponsormarkt is zeker nu erg moeilijk. We hebben nu een podium op het Spuiplein, op de Grote Markt het Haags Podium en het bluespodium bij de Grote Kerk. Soundstations op de Wijnhaven en de Buitenhof en drie Nachmobiel binnenlocaties, waarvan één met projecties buiten. Dus ja, we missen een podium, helaas. Aan de andere kant denk ik dat we met Nachmobiel acts als Moke, Lucky Fonz III en Leona een goed antwoord hebben gevonden.”

“We hebben een moeilijke tijd gehad. Uiteindelijk draait het toch om geld. Moeilijke sponsormarkt, hogere kosten voor onder andere beveiliging… Jarenlang ging het goed en toen kwam er een moment dat de spagaat voor ons te groot werd. Al met al moesten we nu meer centreren. Er ging steeds méér energie in zitten, terwijl we eigenlijk op hetzelfde niveau bleven zitten. Goede edities, maar het miste vernieuwing. Daarom is de Nachmobiel een welkome impuls. En: in de stadsenquête is de Nach altijd als beste gewaardeerd. Het is voor en door, iedereen participeert, het is in den lande gekopieerd. Het is groot geworden door het samen te doen. Een optreden van Anouk is destijds stilgelegd vanwege de veiligheid, maar verder is er nooit wat gebeurd. Maar er wordt wel scherper gekeken naar veiligheid. Ook bijvoorbeeld na die brand in Volendam. Het is wel goed, je wil het toch niet op je geweten hebben dat er zoiets gebeurt, maar het moet niet ten koste gaan van de intensiteit. Dus die kosten gaan omhoog, ook voor de cafés, dus is er minder om bandjes te boeken en dus hol je iets uit… Maar goed, iedere ondernemer kent dit soort problemen. De Nachmobiel is ons antwoord. Vooruit kijken!”

De Nachmobiel, het is het stokpaardje van Verbiest. Zijn ogen glimmen van enthousiasme. “Dit is een revolutie. We hebben een aantal binnenlocaties op de Nach; je loopt er langs, ziet de programmering en denkt ‘daar wil ik naar toe’. Dan sms je ‘Nach’ naar 3010, als je ‘m nog niet hebt dan krijg je eerst de Nachmobiel gedownload en van daaruit kun je via sms je entree regelen. Er komt dan 7,50 bij op je telefoonrekening. Je telefoon is gelijk je entreekaartje en een passe-partout, je kunt naar binnen en naar buiten wanneer je wilt. Dat betekent dat je gereguleerde entree hebt en dat betekent dat er over een paar jaar weer een artiest als Anouk kan optreden. De Nachmobiel betekent meer kwaliteit in je programmering. Uniek is dat het programma informatie en ticketverkoop combineert, dat is nog nooit gedaan. Tegen kroegeigenaren kun je zeggen: geen deelnamegeld meer, samen een bandje neerzetten in de straat en de straat alleen toegankelijk met de Nachmobiel. Daarmee is de telefoon dus ook een reguleringsinstrument om bijvoorbeeld weer een podium op het Plein te kunnen realiseren, wat nu niet mag. We worden ook al benaderd door bedrijven die allerlei applicaties aanbieden waarmee je bijvoorbeeld kan zien waar al je vrienden op dat moment zijn.”

Maar is er dan niet straks een risico dat een aanzienlijk deel van de Nach alleen tegen betaling toegankelijk is? “De Nach is een wandeling door de prachtige historische binnenstad, terwijl het overal swingt en rockt. De oorsprong is: Den Haag is niet saai. Dat wilden we aantonen. En die buitenpodia blijven. Maar vlak daarbij kan dan ook een grote naam ergens binnen staan. Daar loop je dan even heen en na een uurtje ga je buiten weer verder.”

Wie nu ‘Nach’ naar 3010 sms’t, krijg de pilotversie van de Nachmobiel gedownload: interactieve informatie en straks dus benodigd voor de entree van de binnenlocaties. Moet je telefoon daar wel geschikt voor zijn, anders val je buiten de mand… “93% van de mobiele telefoons kan hiermee overweg. Je krijgt eigenlijk een soort spelletje gedownload. Ringtones downloaden kan toch ook iedereen? Op 16 april, bij de finale van de bandverkiezing, wordt de definitieve versie gelanceerd, met tijdschema en zo.” De proef op de som die 3VOOR12 Den Haag nam, was nog niet geheel succesvol. Bij de ene telefoon toonde het programma zich alleen in een hoek van het scherm, bij de andere lukte het helemaal niet om het te downloaden. We houden het maar op kinderziektes van de pilot; wie problemen heeft, kan die overigens (duidelijk omschreven en o.v.v. toestelmerk en type) mailen naar nach@the-saints.nl.

Verbiest gelooft er onverminderd in. “Dit is gaaf, dit is de toekomst! Anouk straks weer, op een binnenlocatie, op de Nach. Dat wil toch iedereen? En het is ook een prima communicatiemiddel. Is er iets de hand? We houden je op de hoogte: ‘uw trein vertrekt over drie kwartier’, ‘even niet naar locatie x, het is er erg vol’. De Nach is gewoon sexy. Zo sexy als een vliegveld!” Sorry? “Ja, want een vliegveld is de springplank naar de rest van de wereld!”