Ontzettend Leiden begint een traditie te worden

“Je moet altijd een tegenslag krijgen”

Cok Jouvenaar, ,

Op 26 en 27 september gaat de vierde editie van dit Leidse festival plaatsvinden. De digitale schijf ‘Ontzettend Leiden 2008’ ligt in de bekende schappen. Alle voorbereidingen voor een geslaagde editie zijn in volle gang. Tim Griffioen - sinds jaar en dag de grote man achter Ontzettend Leiden - wilde 3VOOR12 Den Haag het wel en wee wel vertellen.

“Je moet altijd een tegenslag krijgen”

Op 26 en 27 september gaat de vierde editie van dit Leidse festival plaatsvinden. De digitale schijf ‘Ontzettend Leiden 2008’ ligt in de bekende schappen. Alle voorbereidingen voor een geslaagde editie zijn in volle gang. Tim Griffioen - sinds jaar en dag de grote man achter Ontzettend Leiden - wilde 3VOOR12 Den Haag het wel en wee wel vertellen. Samen met broer Bas begon Tim Griffioen in 2005 aan Ontzettend Leiden. In vier jaar tijd is het uitgegroeid tot een fenomeen. Tim; “In 2007 zijn wij een stichting geworden en werken we met zijn vieren. En zijn we gegroeid naar een twee daags festival.” Naast Tim en Bas werken Derrick Smittenaar en Wiebe Albers mee, die respectievelijk verantwoordelijk zijn voor de PR & marketing en de bandcoaching en fondsenwerving. “Je moet wel, er gaat zoveel geld in om.” Tim heeft een eigen bedrijf, Odessa Promotions. Hiermee verzorgt hij de marketing van buitenlandse bedrijven in Nederland. “Nadat ik na mijn studie in Maastricht weer terug kwam en met mensen benaderde voor OL hoorde ik van alle kanten, ‘Dit wil ik ook gaan doen’.” Voor Tim is de combi van een eigen bedrijf en de stichting een goede balans; “Ik wilde vroeger altijd met muziek werken. Nu kan ik het commerciële kwijt in mijn bedrijf en het creatieve in OL.” “Het is op weg een traditie te worden. Nog niet zo als 3 oktober of de KoninginneNach. Maar alle media schrijven erover. Ik heb ongelofelijke mazzel gehad dat 3VOOR12 het oppikte en Stork On Air een hele uitzending aan het festival en cd besteedden.” Al vanaf het eerste jaar is het een succes, elke editie is uitverkocht; “Volgens mij leeft het enorm. We hopen weer op uitverkocht maar je moet altijd een keer een tegenslag krijgen. Deze onzekerheid houdt je scherp.” Onzekerheid of niet, Tim en zijn team hebben zich bewezen met als gevolg dat sponsoren en gemeente graag meewerken. “Plato en Velvet sponsoren, vandaar de Plato- en Velvet-dj’s. Via de gemeente hebben we Abri’s en driehoeksborden. Ook kunnen we A0 posters verspreiden.” 30 acts op het festival, 21 op de cd. Dit jaar waren er maar liefst 83 inzendingen. “We krijgen steeds meer inschrijvingen en van studio’s uit de buurt vernemen we dat in juni en juli bands hun demo komen op nemen. Onafgemixte exemplaren is voor ons niet vreemd. Het selectieproces hebben we afgekeken van de Popronde. Twee weken lang logen we met een iPod op met de inzendingen. Hierna komen we bij elkaar en in twee avonden maken we de selectie.” Opvallend is dit jaar Venus Flytrap, “Ja, sommige acts hebben een licht discutabele link met Leiden. Een van de heren van Venus Flytrap heeft hier gestudeerd. Ontzettend Leiden moet een regio festival worden. We kiezen ook acts uit die we zelf erg goed vinden. Zoals AC Berkheimer eigenlijk Rotterdams is maar één van onze favorieten.” Elke muziekstroming komt wel langs. Leiden is van oudsher een ska- en reggaestad, “Dit jaar geen ska en reggae. Ieder jaar willen we graag Ska-D-Lite op het festival. Maar die gasten hebben elke keer wat anders. De belofte om een keer te spelen staat wel vast. Ook kregen we kritiek dat we niets met metal doen maar we hebben Toner Low benaderd maar deze is te hard voor het LVC. Dit jaar veel jazz en bluesachtige acts en ben ik blij met de Hospital Bombers en de reünie van El Legamo. En we moeten de publiekskeuze niet te vergeten. Heel belangrijk deze opent het festival.” Geld om acts te betalen is er niet. “De subsidie gaat hoofdzakelijk naar de PR en het LVC schiet veel voor. Die betalen we dit terug met de entree.” Verliesgevend is OL niet, maar wel intensief.“Als het een succes is dan weet je waar al die voorbereiding voor nodig is geweest. Dit sleept je door die rotte momenten heen. We trekken veel publiek uit Sassenheim, Zoeterwoude, Voorhout en Lisse. De acts zullen individueel het LVC niet vol trekken maar gezamenlijk wel.” “Het educatie en bandcoaching traject is ook belangrijk. Van september tot december worden vier middelbare schoolbands gecoached. Je krijgt les in podiumpresentatie en maakt kans op een fotoshoot. Uiteindelijk mogen die bands dan spelen in het LVC. Dit is erg gericht op de middelbare scholier. Tenslotte is dit het publiek van de toekomst. Over de toekomst gesproken, de Breestraat heeft vijf of zes podia naast elkaar zitten. Er zijn maar weinig steden die zoiets hebben. Hier zou een groot festival moeten plaatsvinden. Niet alleen met Leidse acts maar ook landelijke trekkers. We zijn druk in onderhandeling met de gemeente. Probleem is echter dat Leiden geen muziekstad is zoals Den Haag. De gemeente wil zich profileren als museumstad, zoals met Rembrandt. Brede steun is moeilijk. Met Werfpop zitten we ook om de tafel om volgend jaar een OL podium daar neer te zetten. Het vooruitzicht is goed.” In Den Haag werden er OL-avonden georganiseerd en was Tim verantwoordelijk voor de Leidse Popronde. “Erg leuk, maar door de hoeveelheid werk was het niet meer te combineren en hebben we de Popronde overgedragen. Als je iets doet moet je het goed doen!” Tim is duidelijk een man met visie, hoe lang hij doorgaat weet hij niet, “Zolang het leuk is ga ik door. Het kan nog alle kanten op maar je moet geduld hebben. Ontzettend Leiden moet net zo’n begrip worden als 3 oktober.” Ontzettend Leiden festival 2008 Vrijdag 26 en zaterdag 27 september LVC, Leiden Entree: 9 euro / Passe-partout: 15 euro De cd is via de website, Plato Records en Velvet te verkrijgen voor 5 euro