Ground 3, het broedplaatsenfestival van Den Haag heeft plaatsgevonden op zestien locaties kris kras door de stad. Met dit jaar als thema: For Sale!? Vanwege het overweldigend aanbod in de programmering heeft Peisam Tsang vier dagen lang organisatoren Dettje Bakker en Jan Borchers van begin tot eind gevolgd en een dagboek bijgehouden. Zij kwam waar zij kwamen en dat registreerde zij. Het is een mooi, intens en slopend avontuur geworden. Lees hier over dag twee: Opening FIN in Quartair, Anna, Kwing Kwong en De Besturing.
Vrijdag 5 september
19:40
Met Jan en Dettje heb ik bij Quartair afgesproken op de Toussaintkade. Daar begint vanavond onze tocht in een monumentale broodfabriek. Buiten wordt er gebarbecued, naar later blijkt: zalm op een plank getimmerd en op Finse wijze klaargemaakt met honing en peper. Op deze locatie heeft zojuist de opening plaatsgevonden van de expositie van Finse kunstenaars: Fin. Binnen zijn er diverse werken en installaties te zien. Het mooiste vind ik de serie van witte schilderingen/negatieven op zijde. Het oogt mysterieus en het beeld vervormt naarmate je het weer van een andere kant bekijkt.
Aan de bar mogen we Fins eten uitzoeken: zalm, aardappel, brokjes witte kaas, Finse koekjes. Erg lekker, vooral de zalm mag nogmaals genoemd worden; zoet met een pittige bite. Muzikaal worden we voorgeschoteld door DJ Jere Seppanen, één van de deelnemende kunstenaars. Hierna begint Dettje af te haken, er moet nog veel geregeld worden voor de komende twee dagen. Zij gaat dus op weg naar huis en Jan en ik maken zoveel we kunnen de route af.
20:38
Op weg naar Anna in de Anna Paulownastraat begint het zachtjes te regenen. In de winkel van Anna kan men betaalbare kunst kopen dat varieert van foto’s en schilderijen tot draagbare kleding. In de etages boven zijn er tentoonstellingen van verscheidene kunstenaars. Hier is men net zoals in Maakhaven goed bezig geweest met het thema For Sale!? Diverse mensen in het pand lopen met een geel shirtje met daarop groene letters ‘Just’ of ‘Because’. In een ruimte is er graffiti te zien met daarop ‘Everything that has been paid for by taxes bomb it’. Een kunstenaar heeft alles letterlijk opgevat en door te ruilen of een bijdrage te leveren, koop je stukjes kunst van hem.
Naast een filmzaal is er ook een kantine, waar men een evenwicht zoekt tussen eten en eetperformances. De sfeer is goed en professioneel te noemen. Veel bezoekers blijven dan ook in deze gezellige ruimte hangen. Een dj wordt afgewisseld met As Guest, een jazzformatie die ook in de Anna oefent.
21:47
Nadat King Kong weg moest aan de Prinsegracht en zich tijdelijk ging vestigen aan de Uilebomen is de naam veranderd in Kwing Kwong. Vanavond is het de Avond van de lauwe cultuurhoer. Binnen is de boel roodverlicht. Drie muzikanten zitten op de grond en maken muziek bij de originele versie van Frankenstein. Geboeid zitten mensen in heerlijk opklapbare bioscoopstoelen te kijken en te luisteren. Het is hier erg gezellig, geen wonder dat bezoekers meteen vrienden opbellen om ook hier naar toe te komen. Binnen no time is het zowaar nog drukker.
In de ruimte ernaast is er een performance van een jonge vrouw die schoenen heeft vastgemaakt aan koffiekopjes en daarop loopt, steeds schoteltjes vooruitschuivend, zodat ze uiteindelijk het rode trapje bereikt met de zwarte schoenen van waaruit haar performance ons verder voert langs stofzuigers, lilliputters, reuzinnen en poppenhuizen. Een sterke uitvoering, waarbij lang de aandacht kan worden vastgehouden van het publiek.
23:20
Op weg naar De Besturing, dwars door de Rivierenbuurt naar de Binckhorst. Als Jan en ik op de fiets zitten, krijgt Jan een telefoontje. Het blijkt dat er zojuist politie is gearriveerd bij de Kwing Kwong. Dettje die thuis nog allerlei zaken te regelen heeft, wordt er meteen op uitgestuurd met de vergunningen. Dit politiebezoek heeft, terecht en gelukkig, geen vervolg gekregen.
23:35
Aangekomen bij De Besturing in de Saturnusstraat is het eerste wat opvalt de witte kleding die hoog boven de zaal is opgehangen als aankleding van de ruimte. Deze locatie doet me overigens denken aan de elektriciteitsfabriek van het Transmediale Festival in Berlijn van een aantal jaren terug. Wat een sfeer! En wat nog beter is: je hebt hier geen last van buren en de buren niet van jou, omdat dit gelegen is middenin een soort van industrieterrein.
Eerder op de avond hebben Bonne Aparte en My Awesome Mixtape uit Italië gespeeld. Tijdens Waxdolls uit Gent is het erg druk geworden in de oude hal dat vroeger dienst deed als fabriek voor scheepsbesturingsmechanismen. De tweemansband heeft VJ Rewind meegenomen die de zeer dansbare electroset voorziet van mooie beelden. Niet alleen hij is goed, ook de band speelt erg strak. Het is een feest der herkenning. De oudere bezoekers van het festival zien hierin hun jeugd terug: “Vroeger hadden wij dit soort feesten ook.” De jongere bezoekers gaan helemaal los op de muziek. Bas de Wit, je hebt hier weer een goed feest neergezet met een goede programmering!
Tijdens DJ Clockwork besluit ik naar huis te gaan, het is nog niet extreem laat (03:21), maar ik heb nog twee dagen voor de boeg en ik moet zeggen: ik ben nu al gesloopt. Morgen geen bier drinken dan maar...
Avonturen van vier dagen Ground 3: dag 2
Nog twee dagen te gaan en nu al gesloopt
Ground 3, het broedplaatsenfestival van Den Haag heeft plaatsgevonden op zestien locaties kris kras door de stad. Met dit jaar als thema: For Sale!? Vanwege het overweldigend aanbod in de programmering heeft Peisam Tsang vier dagen lang organisatoren Dettje Bakker en Jan Borchers van begin tot eind gevolgd en een dagboek bijgehouden. Zij kwam waar zij kwamen en dat registreerde zij. Het is een mooi, intens en slopend avontuur geworden. Lees hier over dag twee.