Talentontwikkeling trefwoord bij opening Haagse Popweek

Wethouder Klijnsma houdt het voortijdig voor gezien

Remco van der Ham | Foto's: Peter de Hoog, ,

Doordat het Popdebat dit jaar niet door ging, hadden verschillende Haagse initiatieven tijdens de opening van de Haagse Popweek de gelegenheid zich te presenteren. In totaal hielden negen organisaties een korte presentatie om uit te leggen waar zij voor stonden. Het meest genoemde woord was deze avond ongetwijfeld ‘talentontwikkeling’.

Wethouder Klijnsma houdt het voortijdig voor gezien

Doordat het Popdebat dit jaar niet door ging, hadden verschillende Haagse initiatieven tijdens de opening van de Haagse Popweek de gelegenheid zich te presenteren. In totaal hielden negen organisaties een korte presentatie om uit te leggen waar zij voor stonden. Het meest genoemde woord was deze avond ongetwijfeld ‘talentontwikkeling’. Talentontwikkeling is hot in Den Haag, dat blijkt vanavond wel. Bijna alle initiatieven hebben als doelstelling het ontwikkelen van nieuw Haags talent en daar hebben ze natuurlijk allemaal zo hun eigen manieren voor. Niet dat we twijfelen aan de goede bedoelingen van alle initiatieven in Den Haag, maar ze zitten wel allemaal in dezelfde vijver te vissen. En als we dan kijken naar een band als All Missing Pieces, een van de weinige bands die de laatste jaren tot een groot publiek is doorgedrongen, blijkt dat die nooit enige vorm van bandcoaching hebben gehad. Sterker nog, de band kwam niet eens door de voorselectie van het Talent Event heen… Aanvankelijk was het de bedoeling dat alle initiatieven hun plannen konden presenteren aan wethouder Jetta Klijnsma van Cultuur en Financiën. Jammer genoeg houdt zij het na de eerste vier presentaties al voor gezien. De initiatieven die daarna nog hun presentatie houden zijn zichtbaar geïrriteerd. Het is natuurlijk begrijpelijk dat je teleurgesteld bent dat je de plannen van je organisatie niet aan de wethouder kan laten horen, maar toch is het jammer dat er zo gereageerd wordt. Er zijn tenslotte nog genoeg andere mensen aanwezig die het waard zijn om de plannen aan te presenteren. Vooral de R.G. Ruijs Stichting en Langweiligkeit steken hun mening hierover niet onder stoelen of banken. Toch weet Matty Ros van Langweiligkeit wel een belangrijk punt aan te kaarten. Voor zijn festival Langweiligkeit 9, dat op 13 tot en met 15 november wordt gehouden, heeft hij zo’n 80 acts moeten schrappen omdat verschillende locaties kampen met geluidsoverlast. De Gemeente Den Haag wil graag culturele hoofdstad van 2018 worden, maar zonder een goede infrastructuur voor live muziek kom je natuurlijk niet ver. De afgelopen jaren is het podia als De Paap, Paardcafé, Boterwaag, Lokaal Vredebreuk, Zwarte Ruiter, Confusion en Havana erg moeilijk gemaakt om op regelmatige basis live muziek te programmeren. Want hoe kun je jezelf nu Popstad nummer 1 noemen als bands tijdens een optreden alleen maar bezig zijn met het geluidsniveau omdat anders de stroom op het podium wordt afgesloten door een limiter. Melle de Boer, zanger/gitarist van de band John Dear Mowing Club, heeft ook zo zijn mening. “Ik vind het een vreemde avond. Er wordt steeds maar verkondigd dat het zo goed gaat met de Haagse bandjes, maar dat is helemaal niet zo. Het gaat goed met de Haagse initiatieven. Het is ook niet leuk om hier te spelen als iedereen meteen naar buiten gaat om te roken.” Als John Dear Mowing Club begint met hun tweede set en wederom de meeste aanwezigen vertrekken, gooit hij er nog een schepje bovenop: “Ja ga maar naar huis, muziekliefhebbers, als jullie maar subsidie kunnen krijgen…”