Deze week vindt de negende editie plaats van Langweiligkeit in de binnenstad van Den Haag. Er is veel te doen: zo zijn er enorm veel bands, dj’s, dichters, beeldkunstenaars, interactieve media en een heus bluesfestival. Uit het grote aanbod gaan we een aantal acts voor je toelichten door middel van emailinterviews. Als vierde en laatste is DJ T-Mus aan de beurt.
T-Mus, spreek uit als 'Tiemoes', is de artiestennaam van Tim X. Kortland, hij is 22 jaar en woonachtig in Den Haag. Oorspronkelijk komt hij uit Hilversum, maar is geboren in Finland. Toen hij voor het eerst in aanraking kwam met dubstep, wist hij het meteen. Hij wilde er wat mee doen, in plaats van alleen ernaar te luisteren. In eerste instantie als dj, met de ambitie om later ook te gaan produceren. Dit gebeurt allemaal in het programma Ableton Live, omdat er oneindig veel mogelijkheden zijn en omdat Tim dat de toekomst vindt. In de zomer van 2006 vindt zijn eerste optreden plaats, waarbij T-Mus een set laat horen van de diepste, abstractste, rauwste en hardste dubstep. Anno 2008 draait hij heel veel, waaronder op Sonic War Feesten in Amsterdam. Ook maakt hij deel uit van de Subway feesten. We leggen wat vragen voor aan T-Mus.
Wat doe je in het dagelijks leven?
“Muziek draaien en feesten bezoeken, ik kom overal waar leuke muziek wordt gedraaid. Ook zit ik in de organisatie van de Subwayfeesten. Verder studeer ik Beeld & Geluid, een interfaculteit van de kunstacademie en conservatorium. Ik consumeer en interesseer mij in muziek, film, auditieve en beeldende kunst (al dan niet in combinatie met elkaar), mensen, sfeer en mooie dingen.”
Stel T-Mus eens voor aan mensen die jou niet kennen.
“Ik draai als dj meestal dubstep voor mensen die naar een dubstepfeest gaan, met af en toe een uitstapje naar andere muziekstijlen zoals breaks/house/electro, bitpop, breakcore, drum ‘n’ bass of zelfs latin. Meestal probeer ik een breed spectrum te laten horen van dubstep en muziek die ik in dezelfde hoek vind zitten. En soms is het alleen lomp knallen met hippe of hypemuziek om ieders voetjes, inclusief de mijne, van de vloer te krijgen.”
Hoe ben je bezig met muziek maken?
“Echt muziek maken doe ik nog maar kleinschalig, in Ableton Live, waarin ik ook mogelijkheden voor mijn dj-sets uitprobeer. Vaak probeer ik voor een set thuis wat leuke combinaties met liedjes uit die ik sowieso wil gaan draaien, maar vaak kom ik daar 's avonds niet meer op.”
Wat is het meest vreemde optreden dat je hebt gehad?
“Vreemd was het niet, maar wel intens. Op Koninginnedag hadden we een Subway in de kleine zaal van Waterfront, met Skream, voor wie ik draaide. Halverwege mijn set merkte ik dat het erg warm was, doordat er zweet van mijn neus druppelde. Dit leek het publiek nog meer uit te nodigen om nog harder los te gaan. Tegen het eind, voordat Skream begon, hebben we de dj-setup een meter naar achteren moeten trekken, omdat anders al zijn platen over zouden slaan (ik draai met cd's) door het publiek. Die ondanks de dranghekken alles ombeukte. Ook Skream was binnen de kortste keren doorweekt en het publiek vond steeds een niveautje harder, waardoor er speakers van het podium vielen. Een energie die ook hij in jaren niet gezien had.”
Hoogtepunten?
“Ik ben geen muzikant, maar als dj was een van mijn mooiere momenten tijdens 5days Off in de Melkweg. Toen ik begon was Dizzee Rascal bezig in de grote zaal, dus startte ik rustig aan voor de twintig man die er stonden. Na een tijd toen ik rustig aan de muziek had opgebouwd en helemaal gefocust was op m'n set, keek ik op naar een verduisterde, maar totaal gevulde zaal dat ook nog eens aan het dansen was. Dit, na nog geen jaar te zijn begonnen met draaien was wel een kick, maar dat is draaien in de Melkweg überhaupt al.”
Het Langweiligkeit festival valt onder de noemer underground. Wat heb jij met underground?
“Het label 'underground' vind ik lastig. Ik denk dat het te vaak verkeerd wordt gebruikt, zoals door mensen die iets te ondefinieerbaar vinden. Of het graag willen zijn omdat het cool is. Maar de sfeer en attitude die ik bij underground vind horen, trekken mij erg aan. Zo heb ik onlangs op een vrijdag vier uur met DJ Plus back to back gedraaid in een loods. Dat is toch wel een van de mooiere feesten. Een soort samen gevoel, iedereen die een steentje wilt bijdragen en toch zijn eigen ding doet. In ieder geval alles in de naam van de muziek en het feest. Maar dit kan tegelijkertijd ook commerciële aandacht krijgen van media of festivals, dus de definitie van underground blijft voor mij te vaag.”
Vindt je dat de term underground een negatieve lading heeft?
“Soms wel dus. Als iemand zichzelf heel erg underground vindt, maar in principe hetzelfde doet als populaire acts, kan ik er wel om lachen. En ik kan me herinneren dat een jaartje of twee terug bijvoorbeeld de Volkskrant een stuk over dubstep heeft geweigerd, omdat de redactie dit 'te underground' vond. Dit soort dingen kunnen mooie ontwikkelingen flink tegenwerken. Alhoewel iets onder de radar zich vaak creatiever ontwikkeld.”
Wordt underground veelal onderbelicht?
“Ik vind underground geen stroming, maar een noemertje dat vaak wordt gebruikt voor dingen (en stromingen) die veelal onderbelicht zijn.”
Welk genre wordt te veel belicht?
“Nederlandstalige hiphop, of nog erger, 'urban music', wat vooral over billen gaat. Het inspireert jongeren in de verkeerde richting. Dat veel (straat)jongeren de microfoon, magic music maker, of vocoder oppakken om te kijken of ze er wat mee kunnen, is een mooi fenomeen. Maar het mag wel iets meer waarde hebben dan liedjes over hoe iemand zijn kont moet schudden of iemand zijn liefdespijn, want dat rijmt zo fijn.”
Welke act verdient volgens jou nog meer aandacht?
“In het hoekje waar Flying Lotus en Hudson Mohawk vandaan komen, zitten erg interessante acts. Magnetic Man (de verrassing van Lowlands) is ook een act met veel potentie. En ik ben ook wel enthousiast te maken voor Slagsmålsklubben of andere bitpop/chiptune-achtige vrolijkheid. Maar zo kan ik eindeloos doorgaan. Er is meer onderbelicht dan overbelicht, en dat moet ook zo blijven, anders gaat alles op elkaar lijken en ontstaan er geen nieuwe dingen. Vaak krijgt iets wel het grote licht als dat verdiend is of de mensen er klaar voor zijn. Anders heeft het meestal ook geen zin.”
Hoe denk jij dat de toekomst van muziek eruit ziet?
“Ik denk dat populaire muziek nog meer gemaakt wordt en nep is. Maar ik verwacht ook diverse muziekstromingen die door elkaar vloeien op het internet. Het is tegenwoordig zo makkelijk om goedkoop muziek te maken en aan een publiek te laten horen. Zo kan je veel ontdekken dat normaal gesproken niet verder komt dan een demobandje in de prullenbak. Juist internationaal is dit leuk, omdat alle culturele invloeden zich verspreiden en kruisbestuivingen maken. Nationaal gebeurt denk ik hetzelfde, maar op een lager pitje. Nederlandse pop doet me niets en dat is al lang zo. Ik kan er geen echte lijn in trekken, maar er zal vast wel weer een hype komen, zoals happy hardcore of jumpstyle.”
Verder nog iets te melden?
“Sta open voor het onbekende, probeer het vreemde te snappen en ga uit van de beste intenties.”
Het optreden van T-Mus op Langweiligkeit 9 is op zaterdag 15 november 2008 van 23:00 tot en met 00:00 in de kleine zaal van het Paard van Troje.
Langweiligkeit 9 belicht: T-Mus
“Soms een breed spectrum, soms lomp knallen”
Deze week vindt de negende editie plaats van Langweiligkeit in de binnenstad van Den Haag. Er is veel te doen: zo zijn er enorm veel bands, dj’s, dichters, beeldkunstenaars, interactieve media en een heus bluesfestival. Uit het grote aanbod gaan we een aantal acts voor je toelichten door middel van emailinterviews. Als vierde en laatste is DJ T-Mus aan de beurt.