De zestiende editie van Crossing Border vindt plaats van 18 tot en met 22 november in de Koninklijke Schouwburg en het Nationaal Toneel Gebouw. 3VOOR12 Den Haag zal tot die tijd uitgebreid voorbeschouwen op het festival door verschillende optredende acts uit te lichten door middel van interviews. Als tweede is het de beurt aan Eric van Dijsseldonk van Songwriters United.
Om alvast goed in de stemming te komen voor Crossing Border zijn er dit jaar twee speciale edities van Live In Your Living Room. Het concept van LIYLR is eenvoudig, drie (akoestische) acts spelen elk twee keer vijftien minuten in een intieme en comfortabele setting. Vaak is het bij iemand thuis in de huiskamer. Op maandag 17 november wordt de eerste van deze twee avonden gehouden in de Maliestraat 6. Er zijn dan drie optredens van artiesten van Songwriters United, namelijk BJ Baartmans, Eric de Vries en Eric van Dijsseldonk.
3VOOR12 Den Haag sprak met zanger, gitarist en songschrijver Eric van Dijsseldonk. De muziek van Van Dijsseldonk valt in de categorie roots/pop/singer-songwriter. “En sinds een aantal jaar speel ik ook Nederlandstalig. Mijn belangrijkste invloeden zijn waarschijnlijk The Beatles, op de voet gevolgd door allerhande 'americana'. Tot 2004 speelde hij in de band Smalltown Romeos, waarna hij lid werd van Songwriters United. “In Songwriters United hebben we elkaar gevonden in een diepgewortelde liefde voor het ambachtelijk songschrijven en vertolken. We spelen in de traditie van Dylan, Waits, Earle, The Beatles, Van Morrison, Vreeswijk, Vrienten en Van het Groenewoud.”
Van Dijsseldonk schrijft niet volledig autobiografisch, maar wel vanuit zijn eigen belevingswereld. “Ik schrijf het liefst over dingen die me bezighouden of dicht bij me liggen. Niet omdat ik nou persé zo'n interessant leven heb, maar omdat ik denk daar mensen mee te kunnen raken. Het 'Grote Gevoel' zit toch meestal in het alledaagse.” Naast het schrijven van nummers en repeteren hoort het ‘geregel’ ook tot de bezigheden van Van Dijsseldonk. “Ja, het hoort er allemaal bij, optredens boeken, publiciteit verzorgen. Maar daar leer je ook weer veel van.”
Zijn carrière kent inmiddels al verschillende hoogtepunten. “Daaronder reken ik mijn solotourneetje in Austin (Texas) een paar jaar geleden, en dat ik ooit op één podium mocht staan met Chip Taylor (de schrijver van 'Wild Thing') en John Platania (de gitarist van Van Morrison in de 70's). Maar eigenlijk is het elke keer als het lukt om je liedjes echt over te brengen weer puur geluk.” Wel vindt hij het moeilijk om met zijn muziek aan de bak te komen. “Er wordt in Nederland veel goeie muziek gemaakt, die niemand kent. De massa hobbelt achter artiesten aan, die ze van radio en tv kennen. Zolang je daar niet bij hoort, is het dus in principe moeilijk om 'gehoord' te worden.”
Crossing Border staat voor het overschrijden van grenzen, heeft hij zelf wel eens grenzen overschreden? “Ik probeer bij elke nieuwe plaat iets te doen wat ik daarvoor nog nooit heb gedaan. Zo ben ik bij mijn volgende album van plan om alle instrumenten zelf in te spelen.” Literatuur staat ook zeer centraal op Crossing Border. “Zelf heb ik niet echt raakvlak met literatuur. Volgens mij zijn literatuur en liedjesschrijverij twee verschillende disciplines.” Een boek vertalen naar muziek ziet Van Dijsseldonk niet echt zitten. “Ik was erg onder de indruk van 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa, maar het lijkt me vrij onmogelijk om daar een liedje of album van te maken.”
Waar kijkt hij eigenlijk zelf naar uit op Crossing Border 2008? “Ik heb veel waardering voor Sukilove (ook bij Live In Your Living Room, op de dinsdag), omdat zij een mooie combinatie van 'oud' en 'nieuw' in de popmuziek brengen, en omdat Pascal Deweze erg mooie liedjes schrijft en mooi kan zingen bovendien. Verder ben ik wel benieuwd naar wat Stef Kamil Carlens met Bob Dylan gaat doen.”