Guus Dutrieux kijkt zeer gelukkig terug op Parkpop 2008

“Het festival moet een apotheose zijn”

Cok Jouvenaar, ,

Terwijl Sheryl Crow op het Yellow Stage de laatste noten van haar goed geregisseerde show over het Zuiderpark laat glijden, treffen wij in het prachtige avondzonnetje Parkpop organisator Guus Dutrieux. Hij straalt letterlijk en figuurlijk. Daar is alle reden toe, want na twee jaar van regen was het festival dit jaar weer ouderwets met zon overgoten. Beter had het dit jaar niet uit kunnen pakken.

“Het festival moet een apotheose zijn”

Terwijl Sheryl Crow op het Yellow Stage de laatste noten van haar goed geregisseerde show over het Zuiderpark laat glijden, treffen wij in het prachtige avondzonnetje Parkpop organisator Guus Dutrieux. Hij straalt letterlijk en figuurlijk. Daar is alle reden toe, want na twee jaar van regen was het festival dit jaar weer ouderwets met zon overgoten. Beter had het dit jaar niet uit kunnen pakken. “Ik ben gelukkig!” zegt Guus Dutrieux, hoofd van Ducos Productions, het organisatiebureau van dit grootste gratis festival van Nederland. “Begin van de week was er nog 60 procent kans op regen. Maar gisteren wist ik dat het droog zou blijven. Dus vanmorgen heel blij opgestaan.” De ouderwetse regel ‘met Parkpop is het altijd mooi weer’ gaat de laatste jaren helaas niet meer op. De laatste twee edities van dit festival waren nat. “Dat waren zware jaren. Als het dan 12 uur achter elkaar regent dan heb je het moeilijk. Parkpop is een gratis festival en door het slechte weer blijven veel mensen thuis. Een festival moet een apotheose zijn. Daar werkt goed weer aan mee. De mensen die de afgelopen twee jaar zijn geweest zijn de diehards. Dat is je trouwe publiek.” Die vaste kern bezoekers is toch nog 175.000. “Dit jaar zijn er naar schatting 250.000 bezoekers geweest.” zegt Guus tevreden. “Daarnaast was het een zeer goede line up. Ik krijg de hele dag complimenten over het programma, dan weet je dat je op de goede weg bent. Voor de programmering is Ducos medewerkster Claudia Raven verantwoordelijk. Het gezicht achter de programmering is echter Ben van Vueren. “Wij huren Ben in, en samen met Claudia proberen ze een zo breed mogelijk programma neer te zetten.” Guus is één van de oprichters van Parkpop. Tijdens het magere popklimaat begin jaren tachtig werden een aantal initiatieven het leven ingeroepen om Den Haag als popstad weer tot leven te brengen. Naast het HPC en de Haagse Pop Maand toentertijd werd ook Parkpop georganiseerd. “In 1989 ben ik weggegaan bij Parkpop en sinds vier jaar organiseer ik dit festival weer.” Eén van de dingen die onder de hoede van Guus in het leven is geroepen is het Haagse XStage. “Dit moet uiteindelijk hét derde podium worden. Wel intiemer maar gelijkwaardig en er niet zo los bij hangen.” De reacties op dit podium en het programma hiervan zijn lovend. Geluiden als een betere sfeer dan bij de hoofdpodia zijn niet van de lucht. “We hebben dit heel langzaam opgebouwd. Daarom hebben we er ook een voortraject aan vastgekoppeld met een talentenjacht waarbij er Masterclasses te winnen zijn en cd-opnamen.” Het Haagse XStage is niet de enige aanvulling die de laatste jaren op Parkpop heeft plaatsgevonden. Dit jaar waren er nog twee extra podia op de Zuiderparkweide. Het Dommelsch Locals Only podium en het Vestia Jong Stage. “Voor dit soort dingen staan we altijd open. Wij leveren de voorzieningen en de organisatie ligt in handen van derden. Het Dommelsch Locals Only podium wordt door LiveXS georganiseerd en het Vestia podium is mede georganiseerd door het Musicon.” Een goede aanvulling op het al zo brede programma en goed voor het Haags talent.” Na Dunya en Parkpop staan voor Ducos de festivals Get Hoekt, Dunya On Tour en het Zomer Carnaval nog op het programma deze zomer. “Uiteraard wordt er geëvalueerd over Parkpop. Volgende week doen we eerst een quickscan, zeg maar. Dat is meer de euforie van het festival. Maar na een maand gaan we de diepte in. Dan maken we van onze hart geen moordkuil.” Een van de dingen die bij Guus op het lijstje staat is de Haagse XStage, “Dit is nog onder de maat. Het moet wel intiemer zijn maar toch op hetzelfde niveau.” En de toekomst van Parkpop, hoe zit dat dan vragen wij ons af. “Qua sponsoring zit Parkpop aan zijn limiet. We zijn aan het kijken hoe we dit kunnen verhogen en hoe we kunnen investeren. Daarnaast hebben we een negatief advies gekregen op ons kunstenplan 2009-2012. Ik denk dat ze dit niet hebben begrepen. Dus er is nog genoeg werk aan de winkel voor Parkpop 2009.”